|
Héjja EditGyógypedagógusA nevelés titkaira és érdekes beszélgetésre vágyó szülőket a mama klubjaimban, az ügyesedni vágyó gyerekeket pedig képesség-fejlesztő csoportjaimba várom. Elérhetőségeim: E-mail: ehejja@freemail.hu Honlap: http://www.szuperszulo.hu/ |
Kérdezz-felelek
T. Héjja Edit!
A minap kaptam meg az óvodai logopédus vizsgálatának eredményét, amelyben gyermekem verbális memóriáját 12ből 5-re virtuális(ha jól emlékszem ez volt a másik megnevezés)memóriáját 12-ből 4-re értékelte. Az lenne a kérdésem, hogy milyen módon lehet ezt tesztelni, és egyáltalán mit jelent ez miben találta ennyire gyengének a gyereket (aki nem mellesleg 100 fölött is bárhol folytatja a számolást, 3 jegyű minden számot felismer, szorzást játszik kb. 4és fél éves kora óta, kívülről tud sok mese főcímdalt, de időnként még reklámokat is, az ovi ünnepeken minden verset tud nem csak a sajátját, nem igazán értem milyen memória zavara lehet, óvónői szerint már tavaly is a foglalkozásokon mire a többiek megértették mi a feladat, addigra ő már kész volt vele, pedig már tavaly is a nagycsoportba járt, de mivel csak a nyár közepén töltötte be a 6évet most újra nagycsoportos) Sokszor kap korának megfelelő fejlesztő füzeteket, egy füzet kb. fél óráig tart, ennyi idő alatt a teljes füzetet megcsinálja minden feladatot. Másik problémás terület a vizsgálat szerint, hogy nem alakult ki a jobb bal fogalma, amit szintén nem értek, hisz ha megyünk az utcán úgy szoktam irányítani, hogy a soroknál jobbra, vagy balra megyünk, azt is tudja melyik a jobb és bal keze, akkor miért nem alakult ki a fogalom a gyereknél? Mit kéne még tudnia?
Válaszát előre is köszönöm!
Kedes Édesanya!
Bár nem tudom, hogy a logopédus, melyik teszttel vizsgálta gyermekét, mindenképpen beszéljen vele. Ekkor a feladat jellegére is fény derül és a logopédus is el tudja mondani, mit észlelt. Én a memóriát úgy szoktam vizsgálni, hogy egymás után 3 vagy 4 egymástól független szót felsorolok és azonos sorrendben kell visszamondani. Kérje meg gyermekét, hogy figyeljen önre, mondani fog szavakat és ő ugyanebben a sorrendben ismételje el. (Pl villamos-kabát-asztal-mosópor) Figyelje meg, hogy minden szót helyesen mond-e, tehát mosópor és nem mosógép, ill, hogy helyes-e a sorrend. Ugyanezt a feladatot számokkal is szoktam csinálni(pl. 5-2-8-10) Ezt mondja vissza helyes sorrendben. Hivatalosan, amíg helyesen oldja meg a feladatot, akkor lehet növelni az elemek számát. Tehát, ha megy 4 szó, akkor mondhat neki 5 szót, s így tovább.
A jobb-bal fogalmát pedig úgy szoktuk viszgálni, hogy rajzolunk sok bögrét egy sorban(kb 8-10darab), ami egyforma, csak a fülek a némelyiknél jobbra, némelynél balra áll. S kérjük a gyerket, hogy a jobbra álló fülűeket kékkel, a balra állót pirossal karikázza be. (ennek alapja, ezt el kell mondani a gyerknek a feladat előtt, hogy bal keze felől van a testében a szíve, ami a vért pumpálja, ez piros, ezért karikázza a balra mutatóakat pirossal. A másik oldalt kézzel szoktuk jelölni, de most már sok a bal kezes, ezért ezt kevésbé használjuk) A másik feladat, hogy egy lap közepére, de a lap aljára rajzoljon egy fát. Majd adja oda gyerknek és kérje meg, hogy a fa jobb oldalára rajzoljon egy virágot, a bal oldalára pedig egy gombát. A fontos az irány, nem baj, ha csúnyán rajzol.
Remélem, ezzel segítettem, de mindenképpen beszéljen a logopédussal, hogy tisztázódjon az ügy.
Szívesen látom weboldalamon:
www.szuperszulo.hu
Üdv