Tóth Imréné vagyok, Tégláson a Bárczay Anna Városi Óvodában dolgozom 31 éve. Óvodapedagógusként 2015-ben sikeresen részt vettem a TÁMOP-3.1.5/12 kiemelt uniós projekt keretében indított „A pedagógusminősítési rendszer kiegészítése, kipróbálása és korrekciója” című pilot programban. Az általános tervem címe: Kooperatív műhelymunkák az óvodában. A tanulásszervezés új módszerét leginkább az alkotó munkán keresztül alkalmazom óvodánkban.
Miért választottam ezt a módszert? …mert a gyerekek is megváltoztak.
Az ingergazdag környezet hatására sokkal nehezebben köthető le a figyelmük, és megváltozott az érdeklődési körük is. A sok inger állandó odafordulást és alkalmazkodást igényel tőlük. A demokráciában a konformizmus helyett több teret kap a kreativitás, az egyéniség kibontakozása, az önállóság, mint a tekintélyelvű, diktatórikus rendszerben. Fontos, hogy mi pedagógusok és a szülők is az információkat szűrjük, valamint az elaboráció, a feldolgozás képességével is rendelkezzünk. Tehát újra kell gondolni szerepünket, az eddig bevált pedagógiai elveket és nevelési módszereket.
Az óvodákban a teljes személyiség fejlesztésére törekszünk. Fontos szerep jut így az érzelmi nevelésnek, az érzelmi intelligencia fejlesztésének, a tolerancia kialakításának, valamint a szociális készségek – például az együttműködés készség – fejlesztésének. A kooperatív módszer személete, eredményei könnyen, szinte azonnal visszaforgathatóak a mindennapi pedagógiai gyakorlatba, tovább adaptálhatók.
A világhálón számos mennyiségben áll rendelkezésünkre a szakirodalom, sajnos inkább iskolai mintákat találtam, az óvodai módszer kidolgozása még gyerekcipőben jár. Ezért szeretném eddigi tapasztalataimat megosztani ebben a cikkben. Célom a hagyományos módszerek kiegészítése és nem felváltása. Kooperatív problémamegoldásra azok lesznek képesek, akik kooperatív módon sajátították el a problémamegoldást.
Nézzünk egy példát:
Borotvahabbal játszottunk nagy sötét asztallapon. Amikor kijátszották magukat, kértem, hogy egy téli képet készítsenek. Számukra tehát adott probléma: Mi legyen a közös képen? 4 tagú volt a csoport, érthető, hogy mindenkinek volt ötlete. Következő probléma: „akkor most hová kerüljön pl. a hóember?” Minden adott probléma együttműködést kívánt a gyerekektől. Ez nem biztos, hogy első alkalommal sikerül, hiszen ezzel a készséggel nem rendelkezik minden gyerek.
Mint mindennek, természetesen ennek a módszernek is vannak kockázatai, ezt is lehet rosszul alakítani. Ezért fontos, hogy kialakuljanak, ismertté váljanak és elterjedjenek a kooperatív tanulás megbízható technológiái. A technikát, a témát megismertetem, együtt játszok velük, de fontos, hogy érvényesülni hagyjam az egyéni ötleteket, elképzeléseket. Csak így alakul ki a párok, csapatok közötti együttműködés, illetve a pedagógus-gyerekek közötti jó kapcsolat. Kialakulhat a reálisabb ön és társak értékelése, megbecsülése és a ma egyre fontosabbá, jelentősebbé váló együttműködés.
Ezen a képen látható, hogy egy lapon valamit ketten színezgetnek a gyerekek. A 6 évesek már az első mondatomat megmosolyogták, amikor azt mondtam, hogy „ma Firkamanók leszünk”. A vonalak pedig találkoztak, keresztezték egymást, mintha az autót tologatnánk. „Na és most?” – kérdezték. „Játsszatok a színekkel, miközben kiszínezitek a körbezárt vonalakat.”
Közben jókat beszélgettek, vitáztak, a monoton színezéssel ketten hamar készen lettek. Mivel a páros munka még újdonság volt, a legnagyobb problémát az jelentette, hogy ki viheti haza. A kérdés még az elején nekem is nagy problémát okozott. Kértem, hogy segítsenek, mit tegyünk? Többféle válasz is érkezett: Vágjuk ketté…, számoljuk ki…, most egyik, legközelebb a másik gyerek vigye haza…, vágjunk ki belőle 2 ajándékot…, legyen 2 firkaceruza…
Végül ebben maradtunk, de nem 2, hanem 4 ceruzát is kivágtunk, és nagyon szépen mutattak egymás mellett. Pedig csak firkálgattunk, színezgettünk, játszottunk és jól éreztük magunkat. Így készült ez a gyönyörű közös falikép:
Átfogó célom: Az alkotói szabadság, az alkotás, mint tevékenység közös átélése. A képzőművészet iránt fogékony és alkotásra nyitott személyiség kialakítása. A sokféle anyag és eszköz és különféle technikák felhasználásával a gyerekek alkotói képzeletének, a látáskultúrájuk az önkifejezésük a képművészet nyelvén való fejlesztése. Az egymásrautaltság megtapasztalása. Ekkor a csoporttagok maximálisan érdekeltek társaik sikerében. Az egymásrautaltság erősödésével a kooperatív magatartás is fejlődik.
Részcélok: Készségfejlesztés, ezen belül is térlátás, téri tájékozódás, finommotorika, logikus gondolkodás, fejlesztése. A tehetségműhelybe egész évben tevékenykedő gyerekek, itt együttműködve, egymást segítve dolgozhatnak felszabadult, családias légkörben. Az egymás iránti toleráns, szociálisan érzékeny magatartás és az empátia alakítása is feladatom.
A gyerekek sajátítsák el alkotás során, hogyan viszonyuljanak társaikhoz a jobb munkakapcsolat kialakításának érdekében. Ez a pozitív viszonyulást erősíti, és jelentős mértékben elősegíti a szocializáció fejlődését.
Hogyan is kezdtem hozzá?
2016 - Kézműves Kuckó tehetségműhely: Alkotni szerető, mindenre nyitott, érdeklődő gyerekek 6-8 fős csoportja. Először bizonyos szabályokat rögzítettem. Kezdetben nélkülözhetetlenek voltak a szerepek. Amikor az együttműködés szabályai már belsővé váltak a gyerekekben, a szerepek háttérbe szorultak. Minden pedagógus jogos félelme, hogy a csoportmunka nagyobb zajjal jár. Elsőként kiosztandó szerep tehát a „csendfelelős”. Megértették, hogy a halkabb beszélgetésre azért van szükség, hogy a csoportok, párok, ne zavarják egymást. Majd a „szószóló” (aki elmondta, ki hogyan vett részt a közös alkotómunkában)
Eleinte csak párban alkottunk – egyetértek Dr Benda József gondolataival, miszerint a párjaikat maguk válasszák a gyerekek. Ha mindig ugyanazt választják, akkor kérhetjük például, hogy fiú - lányt válasszon, vagy másik csoportba járó gyereket. Ha vegyes csoportban próbálkozunk, akkor a nagy válasszon kicsit maga mellé. Méretét tekintve a későbbi óvodai csoportmunkához a 3-6 fős csoportok jöhetnek szóba. Ez az a létszám, amelynél a csoport kedvező hatása már megjelenik, de az egyén felelőssége is jól érvényesül. Itt már bővülhetnek a szerepek is. Az additív típusú feladatban a csoport összteljesítménye meghaladja a legjobb csoporttag teljesítményét, ami jelentős sikerélmény forrása. Eleinte néhány gyerek nehezen értette meg, hogy tegye a „közösbe” egyéni alkotását. „Miért nem vihetem haza?” Amikor viszont látta, hogy az ő alkotása nélkül nem lenne teljes a közös kép, akkor boldogan hozzáillesztette a magáét.
Néhány példa az ilyen közösen készített munkáinkból:
Textilre önarckép: Előtte párban plexi táblán rajzolgatták egymást, hogy ráérezzenek a méretre, az arányokra. Láthatóan élvezték ezt a játékot is.
Őszi falikép: Mind másképp színezve, mégis teljes egységet alkot.
Filckörök kiegészítése vászonra filctollal. Ez egy nagyon jó kreativitást igénylő játék, akár családon belül is kipróbálható.
„Virágözön”: Ez is páros feladat volt, de egy szép faliképpé nőtte ki magát.
„Pipacsmező”: A háttér nedves kreppapírral, a pipacs ujjlenyomattal készült.
„Családi kuckóban” is alkotunk, amikor a család együtt készít valamit. Készítettünk már harisnyavirágot, célbadobós játékot papírtányérból, magyar motívummal vászontáskát. A vizuális technikákat az pedagógus is meg tudja valósítani, ahol nincs kézműves tehetségműhely. A családok, testvérek szintén hasznosíthatják, kipróbálhatják, milyen örömteli hangulatú egy közösen készített alkotás, ami kár készülhet anyának, apának, nagyszülőnek.
A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)