A szülők többsége biztosan úgy van vele, hogy minden pénzt megadna azért, hogy csemetéje optimális fejlődéséhez biztosíthassa a lehetőségeket! Ezzel fokozottan egyetért az, akinek valamilyen tanulási nehézséggel vagy képességbeli lemaradással küzd a gyermeke! A játékgyártó cégek jobbnál jobb, és vonzóbb ötletekkel rukkolnak elő, a kínálat száma mondhatni végtelen.
- Melyik tetszene a gyermekemnek?
- Melyik mit fejleszt?
- Mennyire strapabíró?
- Vajon néhány nap múlva is érdekes lesz?
Valószínűleg ezeken kívül még számtalan kérdést feltesz magának a tudatos vásárló, ha jó döntést szeretne hozni! Nem csoda, ha az anyukák, apukák tanácstalanul állnak a megrakott polcok előtt! A megfelelő választáson túl az anyagi források behatároltsága is megnehezíti a dolgukat!
Fejlesztőpedagógusként én is nap mint nap szembesülök azzal, hogy tanítványaim folyamatosan keresik az új ingereket, érdeklődésük nagyon szerteágazó és változó. Motivációjuk és figyelmük fenntartása érdekében szüntelenül keresem a fejlesztendő képességterületeknek megfelelő új játékokat, ötleteket! De mivel az intézmények eszközfejlesztési kerete és a saját pénztárcám tartalma is behatárolt, ezért gyakran magam készítek eszközöket a fejlesztéshez, hogy kiegészítsem, bővítsem a rendelkezésre állók körét! Az ötletek merítéséhez az internet is nagy segítségemre van, de igyekszem saját kreativitásomat is próbára tenni időnként.
Az a tapasztalatom, hogy a gyerekek a gyári játékok mellett ugyanolyan szívesen használják az általam készítetteket is, és közben pont azokat a képességeket tudom megcélozni, amelyekre szükség van!
Álljon itt néhány ötlet, melyet szeretettel ajánlok minden kisgyermekes szülő és segítő szakember figyelmébe! Az eszközök mellett feltüntettem a fő fejlesztési területeket is, hogy megkönnyítsem a választást, és különböző nehézségi fokozatokat is ajánlok a differenciálás megvalósításához! Ha pedig arra is van időnk, hogy a gyekőcökkel közösen készítsük el a kiválasztott játékszert, akkor a lehető legtöbbet tettük értük, együtt töltött időt ajándékoztunk nekik!
Csapj oda!
Eszköz: egy légycsapó, szó és betűkártyák, esetleg gyurmaragacs a rögzítéshez
Előkészítés: Egy szabad falfelületre (vagy ennek hiányában akár az asztalra vagy a szőnyegre) betűkártyákat helyezünk el a gyermek életkorának megfelelő számban (fiatalabbaknál elég lehet maximum 5-8 darab. Olvasni még nem tudó gyerekeknél a betűket helyettesíthetjük képekkel, formákkal).
Első variáció: A gyermek húz egy ábrasort/betűsort vagy szót tartalmazó kártyát és az annak megfelelő sorrendben rá kell csapnia a kártyákra!
Második variáció: Szókártyák közül kell kiválasztani, azt, amelyiknek a betűire a felnőtt/vagy játékostárs a légycsapóval rácsapott!
Harmadik variáció: A felnőtt által mondott szó betűire kell rácsapni és azokat hangoztatni a megfelelő sorrendben! Itt már csak a hallására támaszkodhat a játékos.
Fejlesztett területek: auditív-vizuális percepció, figyelem, nyelvi analízis-szintézis, szem-kéz koordináció, fonológiai tudatosság, sorrendiség, szókincs stb.
Színtorna
Eszköz: színes karton vagy dekorgumi lapok, feladatkártyák, ragasztószalag
Előkészítés: Maximum 5 különböző színből vágjunk ki teljes, ill. fél köröket a gyermek lábának megfelelő méretben. Jelöljünk ki egy kb. 1mx 1m-es területet és ragasszuk fel a kivágott formákat a padlóra vagy egy nagyobb papírra ragasztószalag segítségével, hogy megelőzzük a lapok csúszkálását! Készítsünk feladatkártyákat fokozatosan növekvő elemszámban: pl. az elején csak 3 szín, később 4-5 vagy több szín szerepeljen!)
Első variáció: A gyermek által választott kártyán lévő mintának megfelelő sorrendben kell ráugrania páros lábbal a színes lapokra! (először használjunk csak teljes köröket) Itt a nehezítés, hogy egyre hosszabb sorozatokat kell leugrálni, ill. hogy emlékezetből kell a színek sorrendjét felidézni!
Második variáció: Nehezíthetjük a játékot azzal, hogy már a félbevágott körlapokat is játékba hozzuk, ezáltal tudjuk differenciálni a jobb és bal oldalakat. A félbevágott lapokra már csak egy lábbal lehet ugrani, ezzel még inkább mozgósítjuk az egyensúlyérzéket is! Azért, hogy ne keveredjünk el az irányok útvesztőjében, mindig a játéktérrel szemben állunk, és nem forgunk, hanem ha szükséges, előre vagy hátra ugrunk a színek elhelyezkedésének megfelelően!
Harmadik variáció: A feladatkártyán a színek mellett feltüntethetjük az ismétlések számát is, így még több dologra kell a gyermeknek figyelni: milyen szín következik, melyik lábbal kell ráugrani és hányszor)
Fejlesztett területek: mozgáskoordináció, egyensúly, tájékozódás, jobb-bal differenciálás, auditív-vizuális emlékezet, szerialitás, számfogalom stb.
Hasonlítsd össze!
Eszköz: reklámújságok, karton, ragasztó, apró korongok vagy babszemek
Előkészítés: Reklámújságokból vágjunk ki különböző képeket, majd ragasszuk fel őket egy nagyobb kartonlapra szétszórtan elhelyezve!
Első variáció: A gyermek szabadon választhat két képet a tábláról és mondania kell egy közös tulajdonságot, amely mindkettőre ráillik! Nehezíthető a játék, ha nem csak két dolgot kell összehasonlítani, hanem 3-at vagy még többet!
Második variáció: A kartonra ragasztott képek közül találomra (vagy a felnőtt által tudatosan) kiválasztunk kettőt, majd megpróbálunk legalább egy közös jellemzőt felfedezni közöttük. (A kiválasztás történhet úgy is, hogy behunyott szemmel rámutatunk két helyre, vagy rádobunk két babszemet, korongot, egyéb apró tárgyat a tablóra és ahová esik, de tovább is variálhatjuk kedvünkre!)
Harmadik variáció: A játékvezető/felnőtt utasítására mutasd meg, az összes olyan képet, amelyre ráillik, hogy pl. piros, vagy étel, vagy négyzet alakú stb.
A kérdező és a válaszadó szerepét folyamatosan cserélhetjük, felnőttek számára is jó kis agytorna lehet a feladat! A közös tulajdonság nagyobbacskáknál lehet azonos kezdőbetű, kezdőszótag, szótagszám stb. is!
Fejlesztett területek: Vizuális percepció, differenciálás, szókincs, beszédkészség, gondolkodás, kreativitás stb.
Az ismertetett játékötletek mindegyike fejleszti a figyelemkoncentrációt, mely minden tevékenységünk alapjául szolgál. A gyerekek a megfelelő nehézségű variációt játszva optimálisan fejleszthetik képességeiket! Mivel egyikben sem hirdetünk győztest vagy vesztest, a résztvevők közös nyereménye a játék nyújtotta hasznosan töltött idő és jókedv!
Örömteli játékot kívánok mindenkinek!
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)