Kérdezz-felelek
Kedves Csilla!
Egy olyan kérdéssel fordulnék Önhöz, hogy van egy 15 hónapos kislányom. 14 hónaposan meg tette az első önálló lépéseit, szépen állt. Majd csak úgy sétált, ha fogtuk a kezét. Erre viszont annyira rászokott, hogy másképp már nem is sétál. Nem tesz lépéseket önállóan, és állni sem akar egyedül. Ha nem fogjuk meg a kezét, inkább mászni kezd. Mivel tudnám segíteni, hogy újra elinduljon, vagy hagyjam, hogy újra próbálkozzon egyedül?
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel: Dóra
Kedves Dóra!
Régen a gyerekek kezébe vastagabb botot adtak ilyenkor, ez helyettesítette a kapaszkodót.
Léteznek olyan tolható eszközök amik segítik a járást. Itt egy példa: https://pepita.hu/jarassegitok-c1330/ecotoys-fa-jarassegito-allatok-p560578
Érdemes szem előtt tartani, azt hogy ez egy folyamat, a biztonságérzet kialakítása miatt nagyon kis, akár 1 lépés távolságba kellene olyan tárgyat tenni, ami a gyerek számára vonzó, és ott elengedni a kezét. A tárgy lehetőleg szem magasságban, és puha felületen, ágyon, kanapén legyen. A távolságot folyamatosan növelni kellene.
Ha nem indul el az önálló járás 1 hónapon belül, akkor mindenképpen javasolt fejlesztést kezdeni, de minimum vizsgálni a kislányt.
Kisfiam 28hónapos! Mozgásában kissé megkésve volt,de egy mozgásforma sem maradt ki és mindent tökéletesen végzett! 18hónaposan kezdett el önállóan járni,kapaszkodás nélkül. Amit észrevettem,hogy még mindig behajlítottak a lábujjai állás közben elég gyakran. A kérdésem az lenne,hogy elképzelhető,hogy e miatt esik többet a kelleténél. Elég sokat bukdácsol és néha bizonytalanul lép. Nem tudom nem-e a behajlított lábujjai miatt van. Mit tudok tenni,esetleg valamilyen lábfejtorna ami segít,egyátalán mennyire normális,hogy még begörbíti az ujjait. Egyébként nem lúdtalpas,jó a látása és a hallása is,csípőficama sincs. Minden normális a tartásában is.
Köszönöm a segítségét, Mónika
Igen! Azt gondolom ez okozza a bizonytalanabb járást.
Javaslom, hogy kérjen mozgásfelmérést egy korai fejlesztő központban, vagy pl. a Fejlesztőházban. Meg lehet mutatni neurológusnak és a nevelési tanácsadóban is foglalkoznak korai fejlesztéssel.
Köszönöm, hogy megtisztelt bizalmával:
Kedves Csilla!
Kisfiam tavaly májusban született. Hasról hátra már pár hetesen fordult, hátról hasra pedig három és fél hónaposan. Még nem volt négy hónapos, amikor kúszni kezdett először körbe-körbe, mint az óramutató, majd pedig hátrafelé. Öt és fél hónapos kora óta már gyorsan és sokat kúszik mindenfelé a lakásban, ahol majdnem mindenhol parketta van. Ekkor kezdte a mászáshoz szükséges tartásba emelgetni magát, ezt a tartást az idő előre haladtával egyre tovább tartotta ki. Hét hónaposan négykézlábra állt, és a fenekét a magasba tolta, és kezdett el mászni, de ezt csak nagyon ritkán teszi, ha olyan felületre (pl.: szőnyeg) ér, ami kevésbé optimális a kúszáshoz. Nem sokkal később sikerült neki állásba felhúznia a magát, azóta bútorok mellett oldalazva jár.
Most jutott tudomásomra, hogy gyanújel, ha a kúszás nem váltott kézzel-lábbal történik, és sajnos esetében ez így van, páros kézzel húzza magát előre. Kell-e ezzel foglalkozni? Ha igen, mi a teendőnk?
Segítségét előre is köszönöm.
Kedves Szülő!
Igen, jól tudja! Valóban gyanújel, ha a mászás, kúszás rövid idejű, vagy nem keresztezett.
A mászást lehet segíteni mászó-alagút használatával.
A mászást be kellene tanulni. Ehhez eljöhet hozzám is egyszeri alkalommal.
Ha továbbra is bizonytalan, akkor keressenek egy kisgyermekek számára is mozgásfejlesztést nyújtó intézményt, mint például ez.
fejlesztohaz.hu/
Megvárhatja a négy és fél, öt éves kort és akkor is mód van ezeknek a mozgásoknak a "kijavítására", például Alapozó Terápiával.
alapozoterapiak.com/
Tisztelt Szabó Csilla!
Kisfiam 15 hetes,erős baba,fejlődésében minden rendben,nem volt koraszülött.Ami aggaszt,h a mutatóujját mind2 kezén általában behajlítva tartja,nagy ritkán látom csak,h kinyújtja.Szerdán megyünk a 3-4 hónapos státuszra /külföldön élünk/,mindenképpen megmutatom a gyermekorvosnak,de az Ön véleményét ia szeretném kikérni.Ön szerint ez jelezhet valami problémát vagy elmúlik majd?Nem tudom mire gondoljak..Ezen kívül hason fekve kinyomja magát,hátáról oldalára illetve hasról néha hátra átfordul.Öklét cuppogtatja,figyelmes,mosolygós és társalgós..Tárgyakat viszont még csak úgy fog,mint az ujjat,h rámarkol és megpróbálja a szàjába gyömöszölni..Csak az ujja aggaszt,amikor fogni azeretne akkor is bevan hajlìtva,amikor kinyomja magát akkor is,ha az ujjamat fogja akkor is...Előre is köszönöm a válaszát.
Tisztelettel és Köszönettwl
Kedves Szülő!
Nem találkoztam még ezzel a problémával. Olyat sok gyereknél látok, hogy a hüvelykujj kivételével minden ujját behajtva tartja, még kinyomás közben is. Ez egy reflex, aminek le kell épülnie. Valószínűsítem, hogy itt is erről lehet szó, de csak egy ujjra terjed ki. Mindenképpen kivizsgálás szükséges, hogy van-e mögötte valamilyen idegrendszeri eltérés.
Itthon Dévény Speciális manuális technika - Gimnasztika Módszert javasolnék a fejlesztéshez. Hátha talál kint is szakembert.
dsgm.eu/
Kedves Doktornő!
Meg vagyok ijedve kisfiam fejlődése aggaszt. 17 hónapos és nem látom hogy igazán értené, ha mondunk neki valamit (hozd ide, tedd oda, gyere ide...ha kérdezek, akkor se látok egyértelmű reakciót nála. Ez autisztikus viselkedés? Hova lenne érdemes fordulni,mennyre helyt álló az aggodalmam?
Köszönöm
Ez a tünet önmagában nem elegendő az autizmus megállapításához. Állhat mögötte hallássérülés, megkésett beszédfejlődés, értelmi elmaradás.
Vizsgálatot kérhetnek a helyi Szakszolgálatnál (Nevelési Tanácsadó), vagy például a Budapesti Korai Fejlesztő Központban. http://www.koraifejleszto.hu/index.php?ln=hu&p=text&id=3&m=1000
Olvastam két cikkét itt Baldóról, az autista kisfiúról. Az én kisfiam bölcsődés és szintén autista (Asperger szindrómás). Ő jól beszél, a szókincse 1.5 évvel meghaladja a korát a szakemberek szerint. Kötődik hozzánk és jópár más felnőtthöz is, a kortárs kapcsolatokkal van gondja, de irányítással hajlandó a kortársakkal is együtt játszani. Az autizmusát diagnosztizáló szakember szerint egyértelműen integráló óvodában a helye. Egyébként a bölcsiben sincs vele különösebb gond, csak az, hogy látják, nem közeledik a többiekhez és kicsit egyoldalúan játszik.
Abban szeretném a tanácsát kérni, hogy Ön tud-e esetleg olyan budapesti óvodát, ahol jól bánnak az ilyen kicsit furcsa gyerekekkel? Bizottsági autizmus diagnózisunk nincsen. Szeretném "normál" gyerekek közé járatni, de jó volna kisebb létszámú óvoda, amit a cikkben is említett Ön.
Köszönettel, Nóra
Mindenképpen a többségi óvodát javaslom! Több kerületben is tudok jó óvodát ajánlani. De ehhez kérem keressen meg elérhetőségeim egyikén!
szcsilla66(kukac)gmail.com
30 325 3888
Kedves Csilla!
Kisfiam 5 éves.Év elején pszichológus megállapítása alapján enyhén hiperaktív,szenzoros tornát javasolt,amire jártunk is intenzíven minden nap 2 hétig.Ez Ön szerint használ ilyen kevés idő alatt?
Azóta sajnos itt Debrecenben nem találok TSMT tornát oktató magán gyógytornászt.(aki valóban szenzoros tornát tart...)
Nem tudna segíteni kihez fordulhatnék a városunkban?Mert nagyon szeretném,ha folytatni tudná a tornát vagy ha én tudnám szakszerűen tornáztatni itthon.
Köszönöm szépen!
Krisztina
Kedves Krisztina!
A két hét biztosan kevés. Az én tapasztalataim szerint 3 hónap után jelentkeznek az első eredmények.
Szenzo - motoros tornát sajnos én sem tudok ajánlani, de moto - szenzorosat igen.
lajtorjastudio.hu/rolunk/gyori-monika/
Kérem keressen újra, ha ezen az úton ismét elakad.
Kitartást kívánva:
Kisfiam decemberben múlt 2 éves. Azóta jár bölcsődébe. Nagyon nehezen szokta meg, ebéd után elhozom, mert képtelen volt ott elaludni. A gondozónőhöz kötődik, de a többi gyerek egyáltalán nem érdekli, sem ott, sem a játszótéren, kimondottan kerüli őket. Velünk, a szüleivel jól megvan és a nagyszülőkkel is. Szemkontaktus megvan, érzelmeket kifejezi. Folyamatosan beszél, viszont következetesen rosszul: idehozzam a poharat - mondja, ez azt jelenti, nekem kell odavinnem neki a poharat. Éhes vagy - ez azt jelenti, ő éhes. Tehát mindent így mond. A játékokkal egészében játszik, ezzel nincs gond. Önállóság terén eléggé rosszul állunk, nagyon nehezen vehető rá arra, hogy valamit egyedül megcsináljon, de ebben én is ludas vagyok, mert nem is igazán ösztönöztem erre.
Mozgását tekintve nem túl ügyes (játszótéren), de lábujjhegyezés pl. sosem volt.
Én mindeddig azt gondoltam, csak simán zárkózott, bár néha az eszembe jutott, hogy nem autista-e, de velünk tényleg igen érzelmes a kapcsolata, így ezt kizártam magamban.
Ma a bölcsődei gyógypedagógus azt mondta, lát lemaradást (mozgás és szocializáció terén) és az engedélyemet kéri a részletesebb megfigyeléshez. Viszont konkrét tippet nem árult el arról, mire gondolhat. Az volna a kérdésem, hogy az autizmuson/Asperger szindrómán kívül milyen idegrendszeri betegségek vannak még a kisgyerekeknél? Mert én csak a fenti kettőt ismerem, de bízom benne, hogy nem ebbe a kategóriába tartozik a fiam.
Köszönettel, Nóra
leveledben írod, hogy kisfiad mozgás, beszéd és szociális terén elmarad a többi kisgyerektől.
Pontosan ezek azok a területek, amelyek ebben az életkorban a leginkabb jelzik a kisgyermek elmaradását.
A gyógypedagógus az elmaradás mértéket igyekszik majd feltárni és fejlesztési segítséget fog adni, vagy szükség esetén neurológushoz vagy szakértői bizottsághoz küld majd titeket.
Ezek mögött az elmaradások mögött számtalan ok lehet. Felmerülhet a mentális elmaradás (retardáció), az értelmi fogyatékosság, valamilyen érzékszervi sérülés is. De fenn állhat beszédsérülés is. Ezek a súlyosabb eltérések.
De lehetséges, hogy csak enyhébb mozgáselmaradás van, ami akár be is hozható az óvodás kor végéig.
A beszéddel kapcsolatban lehet neki úgy segíteni, hogy egyes szám első személyben fogalmazol: kérek enni. Így kisfiadnak könnyebb lesz alkalmaznia ezeket a rövid mondatokat az bölcsődében.
A mozgás és beszédfejlesztés segíti majd, hogy könnyebben tudjon a csoportba illeszkedni.
Kitartást és sok sikert kivanok a fejlesztéshez!
Kedves Melinda!
A mászás elengedhetetlen a felálláshoz, járáshoz, mert már egyensúlyoznia is kell közben. Én ennyi mászást nem tartok elégségesnek. Automatizálódnia kellene és ehhez több kellene ennél.
Gyönyörűen írta, hogyan veszi rá a kisfiát a mászásra. Mindig egy-egy lépéssel távolabbra megy.
Javaslom valamilyen érdekes, esetleg csörgő labda gurítását. Esetleg azt követné. Hason fekve a karkinyomást is lehetne gyakorolni. Ez a fekvőtámaszhoz hasonlít, csak a has, comb, nyújtott láb a földön marad. ez kiváltja a talicskázást. Kart, vállat fogva lehet neki segíteni.
Fontos, hogy a mozgásfeladatokat lehetőleg azonos időben végezzék, akkor könnyebb a babának. Érdemes naponta többször is gyakorolni. Esetleg kis mondókát is lehet hozzá mondani. Valami kutyásat.
A nagyobb súly, bizony kicsit lustábbá teszi a babákat, ami a mozgásfejlődésnek nem tesz jót.
Ha egy hónap múlva sem lenne elégséges a mászás, akkor kérhetnek segítséget. De szerintem nem lesz rá szükség.
Kitartó próbálkozást!
Szabó Csilla
2014. 10. 13. 18:31
Kedves Csilla!
Szeretném tudatni Önnel, hogy a kisfiam egyre többet és egyre nagyobb távolságokat tesz meg mászva! Mostmár rendszeresen, naponta több alkalommal is mászik, gyakorlásra nem is volt szükség!
Köszönöm a megnyugtató szavait!
Üdvözlettel, Melinda
Nagyon köszönöm, hogy visszajelzett számomra!
Igazán kevesen teszik meg - pedig fontos lenne!
További boldog együtt töltött éveket kívánok!
Kisfiam 34. hétre született. Október 18-án lesz 1 éves, korrigáltan 10,5 hónapos.
Szerencsére teljesen egészséges és megfelelően fejlődik. Rehabilitációra is csak kontrollra járunk, figyelemmel kísérik a fejlődését.
Jelenleg kúszik, önállóan felül, feláll, bútorba kapaszkodva lépeget, négykézláb állásból leül. A legutóbbi rehab-os kontrollon a Dr. nő azt mondta, hogy be fog indulni nála a mászás (sokat hintázik négykézláb), csak tornáztassam a kezét (talicskázással), mivel nem bírja el a súlyát (10kg és 77cm). Most ott tartunk, hogy már több alkalommal is mászott (szabályosan), de "pár lépés" mászás után visszamegy kúszásba. Leginkább akkor mászik, amikor fel akar állni egy bútornál és a kúszással elnézte a távolságot, akkor azt a pár lépést mászással teszi meg. Vagy ha odajön hozzám, hogy vegyem fel, akkor mindig hátrébb lépek egy kicsit, és akkor is mászik utánam, de szintén csak pár lépésnyit. A gyerekorvosunk azt mondta, hogy valószínűleg már a kúszást szokta meg.
A kérdésem az lenne, hogy elég-e ennyi mászás, mármint az, hogy képes rá és tudja? Vagy rendszeresen kellene másznia? Lesz-e ebből valami hátránya, hogy csak ennyit mászott?
Vigyem el gyógytornászhoz és egy kicsit jobban erőltessük? Esetleg lehet, hogy később be fog indulni jobban a mászás?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel, Melinda
A mászás elengedhetetlen a felálláshoz, járáshoz, mert már egyensúlyoznia is kell közben. Én ennyi mászást nem tartok elégségesnek. Automatizálódnia kellene és ehhez több kellene ennél.
Gyönyörűen írta, hogyan veszi rá a kisfiát a mászásra. Mindig egy-egy lépéssel távolabbra megy.
Javaslom valamilyen érdekes, esetleg csörgő labda gurítását. Esetleg azt követné. Hason fekve a karkinyomást is lehetne gyakorolni. Ez a fekvőtámaszhoz hasonlít, csak a has, comb, nyújtott láb a földön marad. ez kiváltja a talicskázást. Kart, vállat fogva lehet neki segíteni.
Fontos, hogy a mozgásfeladatokat lehetőleg azonos időben végezzék, akkor könnyebb a babának. Érdemes naponta többször is gyakorolni. Esetleg kis mondókát is lehet hozzá mondani. Valami kutyásat.
A nagyobb súly, bizony kicsit lustábbá teszi a babákat, ami a mozgásfejlődésnek nem tesz jót.
Ha egy hónap múlva sem lenne elégséges a mászás, akkor kérhetnek segítséget. De szerintem nem lesz rá szükség.
Kitartó próbálkozást!
Kedves doktornő.
Én külföldről irok önnek,vajdaságból.5 éves kisfiamnál pszichomotoros retardációt állapitottak meg.Átszeretném vinni Szegedre,hogy ott kezeljék,csak nem tudom merre kellene megindulnom.Mit ajánlana,milyen tornát keressek,vagy milyen intézetet?
Válaszát elöre is köszönöm.
Kedves Kérdező!
Az alábbi lehetőségeket találtam Szegeden és Vajdaságban:
http://www.odukozpont.hu/odubrfejlesztobrkozpont/szolgaltatasaink/korai-fejlesztes/mozgasfejlesztes
http://www.gyogytornaszeged.hu/?page=szolgaltatasaim
http://www.szeged.imami.hu/intezmenyek/ha-gond-van/pedagogiai-szakszolgalat/szegedi-kisterseg-tobbcelu-tarsulasa-kozoktatasi-in
http://www.alapozoterapiak.com/magyar/kapcsolat.php
Ezen az oldalon tud keresni terapeutát. A lap alján van a keresési lehetőség a városoknál van szegedi és vajdasági terapeutát is találtam.
Kérem, ha további segítségre van szüksége, keressen meg elérhetőségeim egyikén.
tisztelt doktornő. 10 hónapos kisfiam lábujjhelyen jár és nem hajlandó letenni a talpát, de viszont a szekrény előtt ha megállitom akkor leteszi de amint lép már egyből hegyel,.de volt olyan is hogy a jobb talpát leteszi de a balt nem Mire gondoljak mert félek hogy baja van a járásával. mit lehet tenni ellene.
Kedves Kérdező!
Az említett probléma mindenképpen kezelést igényel. Kérem keresse a DSGM - Dévény Speciális manuális technika-Gimnasztika Módszerrel dolgozó - Dévény Alapítványt. http://www.deveny.hu/
Itt megfelelő segítséget fog kapni.
Sikert és kitartást kívánok:
Tisztelt Csilla!
Rengeteg kerdest vegig olvastam hatha talalok valaszt kerdesemre, de sikertelen volt! Valoszinu a fiam esete talan komplexebb illetve 9 eves reven tobb a hatter informacio!
Kisfiam most toltotte a 9 evet be, nagzon vart baba volt, rettenetes szulessel, szulest kovetoen neurologusnal jartunk, az o szakvelemenye szerint semi gond a babaval. A hazi orvosunk szerint a kesobbiekben is en aggodtam tul.
Napkozbeni szobatisztasaga 1,5 korara beallt, allva, ukve pisiles szinten az ejszakai kitartott ket eves koraig, de csak a pisiles. 10 honaposan jart, fizikai fejlettsege szembe tuno volt kortarsai mellett, beszedkessege nehezen fejlodott.
Ebbe bele jatszott, hogz ket nyelvu csalad voltunk, java reszt idegen nyel;ven beszeltunk otthon, igy a Magyar nyelv elsajatitasa az ovodai evekben fejezodott be nala. 4.-ik szuletesnapja elott ferjemmel a valas mellett dontottunk en a munkam miatt dontottem Budapest mellett igy a fiam a nagy csoportot itt vegezte. Apatikus nem torodo gondozoi behatasra megutalta az ovodat, amit elotte imadott. Kicsi baba koratol csoprtos jatekoktol elzarkozik, nincs turelme, hogz az alapszabalyokat elsajatitsa. Kezugyessge rendkivuli, rajzolas, gyurmazas, minde aprolekos kreativ tevekenyseg boldogga teszi es sikereket is er el benne. Egyedul allo anyakent, nem sikerult magunkat fenn tartan, igy elkoltoztunk Skociaba edesanyamhoz. 5 evesen itt iskola kotelesek a gyerekek, igy fiam szembesult a 3. nyelvel, amit kb 2 honapos iskola latogatassal nagyon ugyesen elsajatitott. Iden vegezte a 4. osztalyt, van batorsaga beszelni, tanarai szerint, okos ertelelmes, de azokkal a dolgokkal, feladatokkal hajlando foglalkozni amik erdeklik. Ha ez nem igy van zavarja az orat, osztaly bohocakent akar viselkedni, ami lathatoan felvett viselkedes. Iskola utan sokszor faradt, nem sokat alszik, figyelmet kis korban a dinok (melyseget tekitve annyira, hogy latinul is tudtuk az osszes nevet), kesobbiekben egyes mesefilm karakterek majd a titanic stb koti le, melyen erdeklodoen minden reszletre kiterjedve. Erzelmileg nem kifejezo, sokszor azt erzem, h egyaltalan nem erez szeretetet, ritkan olel, puszit is mostanaban ad csak. Motorikaja, egyensuly erzeke mar kicsi koraban is kituno volt, kitartasa nincs, minden erdekli, de roved ideig. Sportokban pl a teniszben esetlennek tunik, uszni kifejezetten viz alatt nagyon ugyes, iden szeretnem elkezdeni vele a szorfozest, mert ugy gondolom ez egy olyan sport amiben sikereket erhet el.
Kerdesemre, hogy mit szeret a legjobban, azt a valaszt kaptam, hogz amikor en buszke vagyok ra. nagymamajat hasznalja, minden szempontbol, de anyukam pont igy jart el velunk is, es ez inkabb az o magatartas formajanak koszonheto.
Volt idoszak, mikor enyhe autizmusra gondoltam, de gyakorlatilag nem talalok, olyan leirast amiben 10-bol kettonel tobb pontot ratudnek illeszteni, viszont egyre inkabb az Asperger s=zindromara kovetkeztetek. Angliaban, keptelenesg kozellatasban ilyen jellegu vizsgalatokra bejutni, legkevesebb 2 ev, igy felvettem egy pszichologussal a kapcsolatot aki gyerek terapiara szakosodott, vele tudunk kezdeni szeptemberben. Utolso remenyem, mert fiammal kapcsolatban erosen erzem, hogy o mas, nem csak a bevandorlo statuszunkbol kiindulva, viszont hasonloan ereztem magamat kislanykent.
On szerint jo uton jarok, mozgas terapianak mit ajanlana, ebben a korban?
TISZTELETTEL ES KOSZONETTEL!
Elnézést kérek, hogy csak sokára válaszolok. Családi és tanév végi elfoglaltságaim miatt húzódott el a válaszadás.
Én azt gondolom jó úton jár.
Mi is tapasztalunk olyan eseteket, amikor a tünetek nem érik el az Asperger-szindróma határát, ugyanakkor a gyermek közösségben zártabb, viselkedésében merevebb az átlagosnál. Lehetséges, hogy az Önök gyermeke is ilyen. Ugyanakkor szakember segítségére ilyen esetekben is szükségessé válhat.
Sajnos Skóciában nem tudok diagnosztikai központot, de ha magyarországon járnak akkor esetleg
az Autizmus Alapítványnál autizmus.hu/index.shtml kérhetnek segítséget, vizsgálatot. De itt is hosszú a várakozási idő.
A kevés tünet ellenére én mégis javasolnám a vizsgálat elvégzését. A tapasztalt szakemberek pontosabb diagnózist tudnak felállítani. Magyarországon a diagnózis felállítása pszichiáter feladata. Jelenlegi tudásunk alapján az autizmusnak van örökletes aspektusa.
Jó hatású tapasztalataim és a szakirodalom alapján a lovas terápia és itthon HRG néven ismert vízi terápia. A vizes sportok általában, mert stimulálják a bőrben elhelyezkedő receptorokat. Ilyen értelemben a szörfözés is jónak tűnik, hiszen a víz mellett a szél is stimulálja az érző sejteket.
Az Alapozó Terápiát azért szoktuk javasolni - természetesen a fejlesztő hatás mellett - mert kereteket ad. Gyakran kiscsoportban végzik (4-6 fő), ami szintán jó lehetőség a kommunikációs vagy viselkedési problémák kezelésében.
Elnézést kérve a késlekedés miatt:
T.Szabó Csilla!
Fiú unokám 5 +1/2 éves, természetesen óvodába jár. Otthon egy nagyon beszédes, okos kisfiúnak tűnik. Már pici kora óta a Forma 1 verseny a fő témája, sőt erről az ismeretei is felnőttek számára megdöbbentően tág. Ezen kívül sokat játszik legóval, valamint minden este, fekvés előtt olvasunk neki, amit elég hamar megjegyez, és visszaad, mikor beszélgetünk róla. Sokat rajzol itthon, de elég firkának tűnnek a rajzai, mikor elmeséli, hogy mit rajzolt, már látható a történet,sőt mindent mozgással fejez ki. Az óvodában nem hajlandó rajzolni, sőt úgy néz ki, mintha nagyon buta lenne, nem hajlandó szerepelnii. A mozgása itthon szintén ügyesnek tűnik, a mászókákon már pici kora óta nagyon ügyesen mozgott.Hamar elindult, és nagyon keveset mászott elindulás előtt.Annak ellenére, hogy régen tisztán beszél, és sok az ismeretanyaga,elszámol 600-ig, a Karate edzésen nem érti meg pld. a fogócska lényegét,valamint az edző szerint mintha a mozgásában lenne valami gát. Mivel 2008.szeptember 1-én született, csak 2015-ben megy iskolába, ezért szeretnénk tudni, hogy van- e valami probléma vele, ha van szeretnénk segíteni rajta.
Tisztelettel Vincze Sándorné
A kedves nagymama telefonon is megkeresett. Mozgásvizsgálatot javasoltam, egy a lakhelyükhöz közelebb eső mozgásterapeutát javasoltam. Terapeuta kereső:
http://www.alapozoterapiak.com/magyar/kapcsolat.php
Kedves Kata!
Mióta kisfiam bekerült a közösségbe, méginkább nyílvánvalóvá vált számunkra, hogy valamiért más mint a többi. Beszédileg, értelmileg a társaihoz képest láthatóan lemaradottan kezdtük meg az óvodát. Akkoriban öt-hat szót beszélt (3év). A beszoktatásnál kezdődtek a problémáink, és a későbbiekben fokozatosan tűntek fel különböző jelek, amik összehasonlítva a korosztályához keltettek bennünk kétségeket. Átfogó képet szeretnék festeni kisfiamról, ezért az elején kezdem a történetét: nagyon várt gyermek volt, sokat vártunk és küzdöttünk hogy megszülethessen. 42-ik hétre jött a világra sürgősségi császármetszéssel a gyengülő szívhangja miatt. Az orvos elmondása szerint a magzatvíz már szennyezett volt, később infúzióra tették mert beteg lett, mindezekről a zárójelentésben egy szó sem esik.Valószínűsíthető az oxigénhiány is. Nem fogadta el a mellett, nem is tudtam szoptatni, már a csecsemőosztályon felsírta a többieket, és tartott mindaddig, amíg el nem hagytuk a kórházat. Itthon már „nyugodtabb” baba volt, igaz sokat sírt, de nem éjjel-nappal. 10 hónaposan kezdett el járni, de inkább futni, azóta meg sem áll, egymást érték a balesetek. Soha nem tudott egymagában eljátszani, most sem tud, mindig vele kell lenni és együtt játszani. Félelemérzet nélkül mászik fel mindenhova, ugrál, fut, szaladgál. 3,5évesen tanult meg kétkerekűvel biciklizni.
Óvoda: második nap hazaküldték, hogy a gyermek kezelhetetlen. Lehetséges, akkor ne aludjon ott, de még jobb lenne, hogyha nem is ebédelne, inkább vigyem el még ebéd előtt. Két hónapig tartott a beszoktatása, mire sírás nélkül el tudtam tőle reggel köszönni. Egy barátja van, ha ő nincs ott, be sem akar menni, kétségbe esik. Az óvónő elmondása szerint nagyon nehezen kapcsolódik be egy-egy feladatba, inkább külön elvonul, körjátékokon, óvodai közös játszásokban nem vesz részt. Közösségi eseményeken (anyáknapja-farsang) kétségbeesetten menekülőre fogja. Feladatokat nem igazán érti meg. Játéknál gyorsan elterelődik a figyelme, egyik játékról a másikra vált. Nem mondókázik a többiekkel, nem rajzol csak erős firkákat. Gyakran vannak dühkitörései, akaratos. Nem fogad szót, olyan mintha nem hallaná amit mondok neki. (füll-orr gégészeten is jártunk-hallásával minden rendben)Figyelmetlen, kis szeleburdi. Mindent megtettem (teszünk) érte, sokat foglalkozom vele, de annyiszor csődnek érzem magam hogy nem haladunk. Próbáltam vele formabeillesztőzni, vagy építőkockázni. Formákat nem illeszti be, minden játékot nagyon gyorsan megun, fejlesztő feladatokat is találtam neki, de két perc után felugrik és elszalad, nem tudok vele mit kezdeni, rettentően nyughatatlan, és pörög reggeltől estig. Rajzolni is egy perc, annyira amíg összefirkálja erősen rányomva marokra a lapot, ami szinte kiszakad. Mostanában már szebben fogja a ceruzát, pici hullámokat is rajzol, de a firka a jellemzőbb. Az óvónő szerint kár még fejleszteni, nem követi az utasításokat mert nem figyel, hiába is szeretném pl. beszédfejlesztése járatni. Figyelme nagyon gyorsan elterelődik. Nem teljesül a kívánsága azonnal dührohammal reagál, megnyugtatni sem tudom, vagy elmagyarázni sem, mert nem figyel rám, a szemembe sem néz ilyenkor. Várakozni nem tud, nagyon türelmetlen, mindent azonnal, és most típus. Egy posta, vagy egy bevásárlás óriási kihívás sokszor. Bevásárlóközpontban is szaladgál a sorok között, lefekszik, hempereg, hason csúszik, itt 20perc volt a maximum amit kibírt, természetesen innen is sírással jöttünk ki. Hangulatingadozásai vannak, egyszer boldogan konstatálom hogy elmentem vele bevásárolni, máskor pedig megfogadom hogy nem jön velem többet. Kiszámíthatatlan mikor mire hogyan reagál. Sokszor kérdezgeti ugyanazt egymás után (pl apa mikoj dzsün haza? elmondom neki a választ, és ismét megkérdezi sokszor és hosszasan), nem tudja elmondani mi volt az óvodában, hol voltuk aznap délelőtt. Olyan, mintha a memóriájával lenne valami probléma, vagy csak nem akar válaszolni. Egy példa: állatkertben voltunk, apa, anya, ő . A járdára felfestett tappancsnyomok érdekelték, futkározott, egy-két állat érdekelte, de az is annyira, hogy egy pillantást vetett rájuk. 1,5 óra alatt megjártuk az állatkertet. Itthon a nagymama megkérdezte hogy hol voltunk, és nem tudott rá válaszolni, még ő kérdezett vissza: „-hol?” , és ilyen eset sokszor előfordul.
Beszéde sokszor nem érthető másoknak, hadar, kisebb szép és érthető mondatokat már mond, de nem helyesen és nem érthetően. Öltöztetni kell, nem tudja csak a nadrágját és a zoknit levenni, felvenni csak a tépőzáras cipőt. Próbálkoztunk ezzel is, hogy megtanítani önállónak, mert már középső csoportos, és ott már elvárások vannak, de dühösen ordít hogy „nem tudom”, próbálkozik, de feladja. Fenekét nem törli ki, de ezt sem akarja megpróbálni. Segíteni szeretnék neki, vagy bármit megmutatni azonnal dühösen reagál. Tehetetlennek érzem magam és kétségbeesettnek. A nagymami pedagógus, szerinte majd behozza a lemaradást, de eltelt egy év az óvodában, és kezdünk kételkedni, hogy valami más lehet a probléma. Mi lehet a baj, vagy ilyen egy „átlagos” 4 éves? Hogyan tovább? Merre? Mit és hogyan foglalkozzak vele itthon? Nagyon szeretem, ez a kis ördögfióka az életem, de nagyon nagyon félek tőle, hogyha, iskolás lesz belőle Ő lesz a fekete bárány, és hátrány fogja érni amíg fel nem nő. Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Kérdező!
Gyermekének sürgős kivizsgálásra és fejlesztésre van szüksége!
A tünetek alapján többféle elmaradás is felmerülhet. Mentális retardáció (értelmi elmaradás) vagy értelmi fogyatékosság; autizmus vagy annak enyhébb típusa az Asperger szindróma; megkésett beszédfejlődés és/vagy beszédértés, beszédészlelés elmaradása; aktivitás és figyelemzavar. De lehetséges, hogy többszörös sérülésről van szó.
*Több úton is elindulhat. Gyermekorvosuktól kaphat beutalót gyermekneurológushoz.
*Felkeresheti a területileg illetékes Nevelési Tanácsadót.
*Ha nem laknak túl távol Budapesttől akkor a Budapesti Korai Fejlesztő Központba ( http://www.koraifejleszto.hu ) is eljöhet, vagy kereshet ilyet az Ön lakóhelyéhez közel. Az utóbbit ajánlom leginkább, mert itt dolgozik az autizmus területén jártas gyermekpszichiáter is.
Ha szükséges itt több autizmus diagnosztika centrum címe is fellelhető. http://www.aosz.hu/index.php/informaciok-szuelknek/1589
Nagyon fontos megragadni az óvodás éveket, mert a korai fejlesztés képes megváltoztatni az agy szerkezetét és ezáltal a viselkedést érettebbé, szociálisabbá tenni.
Kitartást kívánva:
Kedves Csilla!
Kisfiam 3 éves három hónapos és még nem beszél.Járunk mozgásfejlesztő tornára és kezd ott is fejlődés mutatkozni de ami feltünő, hogy nagyon kerüli a szemkontaktust....a kisfiam a mindennapokban barátkozó, figyelmes és mindent megért, az oviban sem húzódik el a többiektől és a testvéreivel is szépen játszik....nagyon kezdek aggódni....hova vihetném, hogy végre kiderűljön, hogy ténleg csak megkésett beszédfejlődése van-e vagy esetleg egy komolyabb betegség-e?Például ki lehet-e zárni az autizmust?
Előre is köszönöm a válaszát.
Tisztelettel:Nóra
Kedves Nóra!
A Budapesti Korai Fejlesztő Központban ( http://www.koraifejleszto.hu )végeznek ilyen vizsgálatot.
A mozgásterápia mellett javasolt lenne a megkésett beszédfejlődés kezelése is. Ehhez logopédus segítségét kell kérni. A mozgásfejlesztő torna intenzitására is oda kell figyelni, ahhoz hogy a beszédfejlődés meginduljon.
Több autizmus diagnosztikai centrum: http://www.aosz.hu/index.php/informaciok-szuelknek/1589
Remélem minden rendben lesz!
Fiam 9 éves nagyon magas vékony testalkatú gyerkőc.Nemrég észrevettük hogy a bal lábát nagyon befelé fordítja járás közben.Konkrétan csámpásan jár.Mitől lehet ez a hirtelen változás a járásában?Tanár nénije szerint órán is gyakran ül úgy hogy az a lába befelé van fordítva.Így látatlanban volna ötlete hogy mitől lehet?
Válaszát előre is köszönöm!
Javaslom, hogy vigye el gyermek ortopédiai kivizsgálásra. Beutalót a gyermekorvos adhat. Valószínűleg harántsüllyedés lehet a háttérben.
Jobbulást kívánva:
Kedves Kata!
11 éves fiamnak grafomotoros fejlesztésre lenne szüksége. Próbáltunk már mozgásterápiákat , gyurmázást stb., de a probléma megmaradt. Helyesen ír, de nem fér a vonalakban, görcsös, balkezes, rossz a ceruzafogása. Olyan szakembert keresünk, aki intenzív módon fejlesztené a 2. kerületben, Hűvösvölgy környékén. Esetleg fejlesztő könyvek, oktató programok is érdekelnek. Köszönöm előre is : Kristóf Katalin
Kedves Katalin!
A papír-ceruza típusú fejlesztő eljárások helyett komplex művészeti eljárást javasolnék, mint amilyen a festésterápia waldorf-godollo.hu/collot-fele-orvosi-festesterapia/, vagy az agyagozás keramia-tanfolyam.hu/rolunk. Mindkettő a finommotorikát fejleszti és közben a gyermek személyiségére is pozitív hatást gyakorol.
Nagyon jó lenne, ha megtanulna kötni. Vastag fonallal, vastag tűvel. Ezt otthon is lehet. Kezdetben el lehet hagyni a fonal ujjra tekerését, mert úgy könnyebb.
És végül egy új módszer, amely a grafomotoros koordinációt is fejleszti. http://www.tukortabla.hu/index.php?mode=2&cim=Ismertet%F5
Sok sikert kívánva:
kisfiam 3 éves.mentálisan és motorikusan is jelentősen elmaradott. 2.5 éves kora óta kapaszkodva jár,sétáltatható. 1.5 évesen kúszott, 2 évesen mászott. önállóan még nem jár. 6 hónapos kora óta jártunk Dévény tornára 3 hónapig,majd katona módszerrel fejlesztettük 2.5 éves koráig. 2 éve HRG úszásra járunk,valamint korai fejlesztésben is részt vesz heti 2 alkalommal. eddigi genetika és anyagcsere viszgálataink negatívak. kis étvágyú: 12 kg- 96 cm. szavakat nem mond,csak halandzsázik,ciklizál.
mivel s hogyan lehetne még segíteni átfogó fejlesztését mentálisan és motorikusan egyaránt? esetleg volt már hasonló tapasztalata? köszönöm előre is válaszát.frerna
Én az alábbi módszerek közül választanék, szem előtt tartva azt hogy ne terheljem túl a gyermeket.
Az első három a mozgásos területet célozza. A diéta - gondolok itt a tej- és gluténmentes diétára - akkor is megkísérelhető ha nincs a kimutatható anyagcsere probléma.
A Tomatis módszer, a kineziológia és a cranioszakrális terápiát általános fejlesztő hatása miatt ajánlanám. A Tomatis módszer nagyon jól fejleszti a figyelmet.
Gyógypedagógusként javasolnék egy logopédiai vizsgálatot is, bízva benne, hogy fejlesztést is kaphat erre a területre is külön még a kognitív fejlesztés mellett.
A tapasztalataim közül azt emelném ki, hogy hasznosabb 1-2 terápiás eljárást választani egy adott időszakra, valamint, hogy nem tudnak eredményt hozni a kapkodva váltogatott eljárások.
*Ayres terápia
*Pető módszer
*lovas terápia
*diéta
*Craniosacrális terápia
*TOMATIS módszer
*kineziológia
*logopédia terápia megkésett beszédfejlődésre
*kognitív fejlesztés
Amennyiben további információra lenne szüksége, kérem jelentkezzen.
Kisfiam 9,5 hónapos.8,5 hónapos volt amikor felült magától.De ez felülés még egyeltalán nem rendszeres.Hány hóapos korukra kell a babáknak aktívan felülniük?Illetve több anyuka mondta, hogy a ő kisfia már 6-8-hónaposan állt.Kisfiam erre még nem tett kísérletet.Milyen idősen kell felállniuk maguktól?Hogyha tartjuk szépen áll, és ugrál.Egyébként a mozgásfejlődése szép ütemben halad.
Köszönöm.
Dóri
A csecsemők általában a 8-9. hónapban ülnek fel. Az ülés előkészíti a stabil fejtartást. Aktívabb manipulációt tesz lehetővé. Kitágul a világ a baba több mindent lát meg, vesz észre. Ezek ugrásszerű fejlődést okoznak nemcsak a mozgás, de az értelmi fejlődés terén is. Elkezdődik a testséma kialakulása, az egyensúlyozás tovább ügyesedik ez lehetővé teszi a térden ülés után a guggoló ülést, majd a felrugaszkodást állásba. Ez kb. a 9-10 hónapban történik. Csecsemőknél plusz, mínusz három hónap különbség is lehet.
A 10. hónap betöltése után azonban már érdemes felkeresni neurológust, gyógytornászt, szakorvost esetleg Dévény-féle manuálterápiával foglalkozó szakembert.