SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Differenciálás a drámapedagógia eszközeivel

- 2017-11-05
Óvoda,- és drámapedagógusként egy ideje igyekszem a felzárkóztatásban és a tehetséggondozásban is "segítségül hívni" az egyik korszerű pedagógia, a drámapedagógia módszereinek elemeit.
Differenciálás a drámapedagógia eszközeivel

Óvoda,- és drámapedagógusként egy ideje igyekszem a felzárkóztatásban és a tehetséggondozásban is „segítségül hívni”  az egyik korszerű pedagógia, a drámapedagógia módszereinek elemeit. 

„A drámapedagógia a személyiségfejlesztésének olyan módszere, amelynek során a cselekvő ember (gyermek) ismeretei, képességei és társas kapcsolatai a nevelő által irányított és társakkal végzett közös dramatikus játékok során fejlődnek. A drámapedagógia eszköze: a drámajáték.” (Gabnai Katalin)

Mivel az óvodás korú gyermekek fő tevékenysége a játék, így a játéktevékenységen keresztül  szereznek ismereteket, tapasztalatokat az őket körülvevő világról. A játékban alakítanak kapcsolatokat, melyekben megtapasztalják az alkalmazkodás, az egymásra figyelés, az esetleges konfliktuskezelés lehetőségeit. Eközben fejlődik figyelmük, megtanulják érzelmeiket kinyilvánítani, kordában tartani - érzelmi életük gazdagodik; verbális kifejezőképességük, kommunikációs képességeik is fejlődnek.

Ennek érdekében rendszeresen szervezek a csoportomban az éppen aktuális tevékenységekhez illeszkedő játékokat, Tehetségműhely-foglalkozásokon drámajáték-csokrokat ( egy témához kapcsolódó játékok láncolata narratív szöveg- összeköttetéssel.) , időnként nevelési drámát (ami egy adott problémahelyzet körüljárására, a problémák  megoldására  ad lehetséges megoldásokat.) Ezek a játékok „mintha” szituációban valósulnak meg, melyek  interakciókban nyilvánulnak meg. Sok segítséget nyújtanak az önálló gondolkodás kialakulásához.

A drámajátékok a legkülönfélébb gyermeki képességeket, ezen belül a tanulási képességeket meghatározó pszichikus funkciók fejlődését is elősegítik, mint a differenciált észlelés, percepciófejlesztés, figyelem -, emlékezet fejlesztés, képzelet, fantázia fejlesztése.

A játékok nagy előnye, hogy szinte eszköz nélkül játszhatóak , bármikor. A közösség alakításában csodálatos eredménye van; elfogadóak, együttműködőek , összetartóak  a gyerekek. A felzárkóztatásra szoruló gyerekek is aktív részesei a játékoknak, felszabadultan, játékon keresztül részesülnek fejlesztésben.

Néhány gyakran alkalmazott játék, melynek során fejlődött a csoportom figyelme, fegyelme, beszédfegyelme, verbalitása, szociális magatartása, empatikus magatartása, számolási készsége, kreatív gondolkodása,  reakció- és mozgásos készsége:

Mindennapi számlálás, avagy hány kisgyerek jött ma a csoportba?

Kényelmesen körbe ülünk a szőnyegen, egy kiválasztott kisgyerek elkezdi a számolást, előre nyújtja a kör felé a kezét, majd visszahúzza, ránéz a mellette ülőre(innen tudjuk, hogy jobbra vagy balra megy tovább a számlálás), a következő a kezét kinyújtva a következő számot mondja. A játék adogatással (labda vagy bármilyen tárgy, gyümölcs továbbadásával) is játszható.

Ezt a játékot még érzelmek  megfigyelésére, továbbítására is alkalmazhatjuk: az első kisgyerek által kifejezett érzelmet, arckifejezést továbbítjuk( nem kell feltétlen számolással kísérni!), majd aki szeretné, elmondhatja, mit fejezett ki ezzel a mimikával? Milyen érzés volt így ránézni a társára?

Differenciálás: Először nem sikerülnek a tízes, húszas átlépések, van, akiknél a 10-ig valószámlálás is nehézséget okoz. Idővel, a gyakorlások során sikeresek lesznek a számlálásban-természetesen sok-sok megerősítés és dicséret, buzdítás hatására.  A tehetséggondozásban pedig a százas és akár a több százas átlépés is lehetséges!  

Atom

Zenére mozognak a gyerekek, amint a zene leáll, mondok egy számot( 3) . A lehető leggyorsabb időn belül ennyi gyereknek kell összekapaszkodnia.  Nehezíthető a játék : számképek ( a dobókocka számképei, ujjak mutatása) taps, ritmushangszerrel adott hang mennyisége szerint alkotnak csoportokat; meghatározzuk, hány fiú, hány kislány legyen egy csoportban.

Differenciálás: Amíg új a gyerekek számára a játék, addig csak a hármas atomig jutunk el, majd egyre növeljük a csoportok számosságát. Mindig megszámoltatjuk a csoportok létszámát – ha valahol több vagy kevesebb számú gyerek alakított csoportot, igyekszünk képszerűen(csoportok összehasonlításával-párosítással, egymás mögé állítva a két különböző számú csoportot)érzékeltetni és javítani a csoport létszámát. A tehetséggondozásban  főként a gyors feladat végrehajtást gyakoroljuk, vagy a feladatok nehezítésével ( pl.: Alakíts atomot, ahány fiú nevet mondok! Vegyesen 3kislány-, és 5 fiú -név hangzik el) A játék végén mindig megbeszéljük, melyik feladat miért volt érdekes, melyik volt kicsit nehezebb, miért.

Mozgás zenére – Érintés :

Zene szól. Járjatok úgy a térben, hogy ne érjetek egymáshoz! Járjatok úgy, hogy akivel találkoztok, mosolyogjatok rá (Érintsétek meg! Öleljétek meg! Érintsétek meg úgy, ahogy nektek is jól esne! Fogjatok vele kezet! Akivel találkozol, érintsd hozzá a térded, vállad…..!)

Kövesd, akit jellemzek!

Lassan járunk a térben, (először felnőtt, majd az ügyes gyerek is jellemezheti társát) külső és belső tulajdonságokat sorolunk egy,  a csoportba járó kisgyerekről, aki ráismer, beáll mögé és követi(végén egy hosszú sor alakul)

Földrengés:

A székek egymással szemben kb. 3-4 m távolságban egymástól. Minden széken ül egy gyerek. Egy valakinek nem jut szék, ő középen, a székek közötti (folyosón) térben sétál, majd váratlanul elkiáltja magát: Földrengés! Mindenki helyet változtat, a középen lévő igyekszik helyet találni magának…...az az ügyes, aki mindig talál helyet(számolhatjuk, ki hányszor került középre!)

Madarak hess!

Egy széken két „madár” (egymás ölében 2 gyerek). Középen áll akinek nem jutott hely. Kiált: Madarak hess! Mindenkinek új helyet kell találnia, a középen lévőnek is helyet kell keresnie! Akinek nem jutott, az lesz a kiáltó.

Cseréljen helyet az, aki…

Körben ülünk, valaki a kör közepén áll. Eggyel kevesebb a szék, mint  a játszók száma. A középen álló mond egy tulajdonságot, így : Cseréljen helyet az, akinek barna a szeme! Akire igaz ez a  körben ülők közül feláll és új széket keres magának. A középen álló is széket foglal, így a végén megint valaki szék nélkül marad. Ezután ő mondja a mondatot…

Differenciálás: Mindig próbajátékkal kezdünk, hogy meggyőződjünk arról, mindenki megértette -e a játék szabályát, igyekezünk sokat buzdítani játék közben, először az ügyesebbeket választjuk „kiáltónak”, de bizalmat szavazunk a kevésbé bátraknak, akiknek segítséget adunk, de a dicséretről sem feledkezünk meg! A tehetséggondozásban szintén a gyorsaság és a fantázia(Cseréljen helyet…,Kövesd ,akit…) a fő szempont.

Az említett játékokon kívül rengeteg lehetőség adódik a játékkal való fejlesztésre. Saját kútfőből kitalálva a Barkochbán keresztül a találós kérdéseken át, a színkereső - ( keress a szobában olyant, ami zöld, piros stb.) és gyűjtőfogalom – játékok ( mondj bútorokat, gyümölcsöket, fiú neveket)  is hasznosak az időkitöltésre (felzárkóztatásra, tehetséggondozásra),  kiscsoportos, akár az egyéni, otthoni játszásokra.

A játékok nem esetleges találmányok. Megvilágítják a felnövekvés gondjait és örömeit, megkönnyítik a csecsemőkortól a felnőttkorig való utánzást. Megtanítják a gyermeket arra, amiről soha nem is gondolta, hogy meg kell tanulnia, és soha nem is fog emlékezni rá, hogy valaha tanulta, Ellátja őt a legkülönbözőbb tapasztalatokkal, amelyekre semmilyen más módon nem tehetne szert.

(Cherfas J.:Ez csak játék)

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Szeptember 27-én történt a súlyos karambol, melyben Sallai Nóra színésznő és kisfia életveszélyes sérüléseket szenvedett - azóta kórházban ápolták őket. A szörnyű baleset mára azonban felfoghatatlan tragédiává változott.
Október 2024-ben is a látás hónapja

Október 2024-ben is a látás hónapja

A látás hónapját minden évben megrendezik világszerte, így Magyarországon is. A látás hónapjának kezdetben elsősorban az optikai látásjavítás (szemüveg- és kontaktlencse-viselés) volt a fő témája. Az évek során azonban a látás, elsősorban a látásélesség megőrzésének és javításának figyelemfelhívó hónapja lett. Professzor Dr. Holló Gáborral, a Szemészeti Központ vezetőjével, glaukóma specialistájával a mai alkalommal a 2024. évben is aktuális látásmegőrzéséről és az éleslátást leginkább veszélyeztető betegségekről, valamint ezek korai felismeréséről beszélgettünk.
Minden ultrafeldolgozott élelmiszer káros? A dietetikus válaszol

Minden ultrafeldolgozott élelmiszer káros? A dietetikus válaszol

Egyre többet hallani az ultrafeldolgozott élelmiszerek veszélyeiről, a tájékozottabbak egyenesen a szív-érrendszer legnagyobb ellenségeinek tekintik azokat. Ugyanakkor érdemes tudni, hogy ezek az élelmiszerek nem mind ugyanolyan feldolgozással készülnek, és bizonyos típusaik akár még csökkenthetik is a kardiológiai kockázatokat. Czakó Bettina, a Kardioközpont dietetikusa, okleveles táplálkozástudományi szakember MSc egy új elemzés kapcsán beszélt a témáról.
Csúnyán köhög a gyermek: mi a teendő?

Csúnyán köhög a gyermek: mi a teendő?

"Csúnyán köhög" - panaszolják aggódva a szülők, amikor náthás és napok óta köhögő gyermekeikkel felkeresik az orvost. Dr. Mezei Györgyi, a Tüdőközpont gyermektüdőgyógyász, allergológus és klinikai immunológus szakorvosa arra hívja fel a figyelmet, hogy a vírusfertőzésekkel együtt járó köhögés 3-4 hétig is fennállhat.
Mennyit tudunk a szem egészségéről?

Mennyit tudunk a szem egészségéről?

Legtöbben jobban félünk a látásvesztéstől, mint a rák, a stroke, a szívbetegség és más súlyos betegségek kialakulásától, legalábbis erre mutatnak rá különböző nemzetközi tanulmányok. Bár azt feltételezzük, hogy jól ismerjük a jó látás megőrzéséhez szükséges tudnivalókat, valójában a többségnek csekély a tudása ezen a területen. Ez az ismerethiány pedig növeli egy-egy szembetegség kialakulásának kockázatát.
A szerkesztő ajánlja