Játékok -saját kezűleg
A boltok polcain sok a fejlesztő-szabályjáték, ami többnyire az óvodai közösségekben hódít. Otthon egyre több időt töltenek a gyerekek a televízió, számítógép és egyéb elektronikus játékok körében. Vannak szülők, a tapasztalatom szerint, akik csökkentenék az infokommunikációs eszközök előtt töltött időt , aktív időtöltésként szívesen barkácsolnak gyermekükkel együtt . Különösen olyan tevékenységeket kedvelnek, melyekhez későbbiek során élmények fűzik és kézzel fogható a produktuma.
Mag-válogató:
Anyagszükséglet: sajtos doboz (kör alakú) , gyümölcs magok, gyümölcsökről képek. Esetünkben meggy-, szilva-, őszi barack-, datolya-, kajszi barack- magokat és képeket gyűjtöttünk. A magokat összekevertük, egy kosárban, a gyümölcsök képeit egy-egy sajtosdobozba ragasztottuk. Megbeszéltük (mert előzőleg megfigyeltük), melyik gyümölcsnek milyen a magja? A kosárból ezután külön válogattuk a magokat, mindegyik abba a dobozba került, amelyikben a hozzá tartozó gyümölcs képét láthattuk. Ha többen szeretnének egyszerre ezzel a játékkal játszani, megoszthatók a képet tartalmazó sajtosdobozok.
Papucsok:
Egyszerű papucs-formákat vágunk ki karton papírból, majd színes papírral felét leragasztjuk, 2-2-t azonos színnel. Máris készen van sok pár (ahány színt ragasztottunk) különböző színű papucsunk. Első lépésben párosíthatunk, majd memória-játékot játszhatunk a lefordított papucsainkkal.
Másik elkészítési mód: színes filctollakkal páronként azonos színű és mintájú papucsokat díszítünk. A játék ugyanaz, mint az előzőekben.
Igazi cipőkkel is játszhatunk párkeresőt, ha többen vagyunk: egy kosárba, vagy a szőnyeg közepére összegyűjtjük a résztvevők papucsát (cipőjét) , hátat fordítanak a résztvevők a „cipő-kupacnak”, egy, a játékban nem résztvevő (játékvezető) összekeveri ezeket, jelet ad, mire mindenki megfordul, minél gyorsabban kikeresi a sajátját a halomból, törökülésben párosával maga elé teszi a cipőjét – versenyjáték is lehet! Lehet az a cél, hogy vegye is fel a lábára a cipőjét, álljon egyenesen, ha elkészült- megfigyelhetjük, ki milyen gyors volt.
Web-áruház:
Szükség lesz egy füzetre, vagy A/4-es lapokra és nylon irattartókra, ollóra, ragasztóra, reklámújságokra, játék telefonra (esetleg használaton kívüli számítógép billentyűzetre). Egy-egy gyűjtőfogalom alá tartozó képet ragasztunk a lapunk (füzetünk) egy -egy oldalára (zöldség, gyümölcs, tejtermék, bútor, ruházat- ezt is megkülönböztethetjük stb.) Az újságokból kivágott képeket a megfelelő helyre beragasztjuk. Telefonon vagy számítógépen adhatjuk le a megrendelésünket, amit a Web-áruház munkatársa bekarikázással, vagy koronggal (amit a kár színes papírból vágunk ki, vagy az iskolában használatos piros-kék koronggal jelöl. Ha már továbbfejlesztjük, játékpénzzel, koronggal fizethetünk is a megrendelt árúért.
Még egy eszköz nélküli játék, ami a fantáziánk végtelenségéig játszható. Kis helyen elfér, hasznos a számképek ismeretének bevéséséhez (és még számtalan fejlesztő-lehetőséget nyújt) :
Dobókocka:
Ahányat dobsz:
- mondj annyi (növényt, zöldséget…,4 lábú állatot, vízben élő állatot…stb.),
- ugorj, dobj, gyűjts annyi (tobozt, kavicsot, falevelet, stb. ).
Nagyon sok közös tevékenykedést, jó játszást kívánok!
A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.
Közösségi hozzászólások: