SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Agyagos praclik varázsereje

- 2017-11-05
Böjte Csaba szerint minden gyermekből ki lehet szeretni a jót. Én azzal egészíteném ki, hogy ugyanígy minden gyermekből ki lehet szeretni a rosszat, a fájdalmat, a keserűséget, a kisebbségi érzést, a megalázottságot, elhanyagolást. Hogyan? Az alkotással.
Agyagos praclik varázsereje

Ó, tudom, nem mondok én ezzel valami nagy újdonságot! Hiszen a művészetterápiát a pszichés problémákkal küzdők között már régóta használják. No, de a gyerekekkel mi lesz? Nekik nincsenek problémáik? Dehogynem! Ha tudnák, hány szorongó, fájdalmában befelé forduló, vagy éppen erőszakossá váló gyermek van egy teljesen átlagos általános iskolában! Meglepően nagy a számuk.

Amikor ezelőtt 25 évvel elkezdtem kerámiakészítő foglalkozásokat, szakköröket, tanfolyamokat tartani gyerekeknek, fiataloknak és felnőtteknek, csak azért vágtam bele, mert óriási volt az igény az alkotásra. Semmi világmegváltó gondolat nem volt bennem, egyszerűen csak a korongozás fogásait akartam megmutatni, vagy azt, hogyan készítsünk agyaglapokból fakanáltartót. A hosszú évek alatt azonban rájön az ember, hogy az alkotás során valamilyen csoda történik. Valahogy kivarázsolódik a gyerekekből a fájdalom.

Amikor agyagból plasztikus alkotásokat készítek velük, elmesélik a tárgyakban a bennük és a körülöttük zajló eseményeket, belevarázsolják a traumatikus élményeiket, feszültségeiket a kerámiába. Az alkotófolyamat megnyugvást, megkapaszkodást, biztonságérzetet, ellazulást, örömforrást, és ami még nagyon fontos, sikerélményt ad nekik. Ez pedig öngyógyító folyamattá válik, s így segít ezeknek a sokszor rendkívül hátrányos helyzetben lévő, tanulási, beilleszkedési, magatartási nehézséggel küzdő, de tehetséges gyermekeknek megtalálni a helyüket a világban.

A kerámia szakkörökben, amelyeket hetente háromszor vezetek alsós és felsős kisdiákoknak, a magyar népi hagyományokon alapuló tehetséggondozó munka folyik. A foglalkozások tematikája kronologikusan épül a magyar néphagyományokra, figyelembe véve minden ünnepünket és jeles napunkat.  A gyerekek megjelenítik a népmeséket, népszokásokat, népviseletet, autentikus edényeket, de még a parasztházakat is. 

Megtanulják megbecsülni nemzeti értékeinket, hagyományainkat, formálódik személyiségük. A népművészet egy demokratikus művészet, hiszen nem kötődik egyetlen társadalmi réteghez sem. Így mindenki megtalálhatja és kibontakoztathatja benne önmagát, akár halmozottan hátrányos helyzetű, akár nem.

A tanév alatt számos csodálatos tárgy készül a gyerekek alkotó praclijai között, s ezekből minden évben kiállítást rendezünk. Így az iskola minden tanulója és családtagjaik is láthatják, hogy milyen varázslat történik ebben a műhelyben 9 hónap alatt. Az iskola falait is dekoráljuk az alkotásaikkal, így egy olyan lehetőség teremtődik az alkotó gyerekek számára, amelyben elismerést vívhatnak ki az iskolai közösségben, ami mint tudjuk igen fontos, sőt, a legfontosabb a számukra. Az alkotás közben észre sem veszik, de fejlődik a tanuláshoz szükséges részképességeik, a feladatmegoldások közben a kreativitásuk, a sikerélmény, illetve a visszajelzések pedig mind építő jelleggel hatnak a gyermek személyiségének fejlődésére.

Utószónak a kedvenc mondatom Einsteintől:
A kreativitás az, amikor az intelligencia jól szórakozik.”

50 éves vagyok. Remélem, még sokáig szórakozhatok a gyerekekkel együtt az alkotások során!

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Azt mondta egy férfi az apának, hogy szerelmes a 13 éves fiába - akkorát kapott, hogy életveszélyes sérüléseket szenvedett

Azt mondta egy férfi az apának, hogy szerelmes a 13 éves fiába - akkorát kapott, hogy életveszélyes sérüléseket szenvedett

A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Főügyészség vádat emelt az apával szemben.
A fűtési szezon buktatói: ezért erősödhetnek fel allergiás panaszaid

A fűtési szezon buktatói: ezért erősödhetnek fel allergiás panaszaid

A fűtési rendszerek beüzemelésével számos olyan beltéri allergén kerülhet a levegőbe, ami panaszt okozhat az allergiások számára. A beltéri levegő minőségének az sem tesz jót, hogy a fűtési szezonban sokan igyekeznek megóvni otthonaik melegét, és a fűtési költségeket is szeretnék minimalizálni, ezért ritkábban és rövidebb ideig szellőztetik a lakótereket - hívja fel a figyelmet Dr. Hidvégi Edit, az Allergiaközpont gyermek- és felnőtt-tüdőgyógyász szakembere, akit a fűtés okozta allergiás panaszokról kérdeztünk.
Agyhártyagyulladás miatt zártak be iskolákat és óvodákat Nagybányán

Agyhártyagyulladás miatt zártak be iskolákat és óvodákat Nagybányán

Nagybányán december 2-án a közoktatási intézményekben fertőtlenítés miatt felfüggesztették az oktatást, miután két diáknál agyhártyagyulladást állapítottak meg.

A szerkesztő ajánlja