Az általam kialakított foglalkozás lényege a MOZGÁS- JÁTÉK- ALKOTÁS egy foglalkozás keretei között.
Több évtizede dolgozom óvodapedagógusként, mindig is közel állt hozzám a gyerekekkel való közös alkotás, ezen kívül a mozgást is nagyon fontosnak tartom. Felkeltette az érdeklődésemet öt évvel ezelőtt egy pedagógusoknak hirdetett gyerekjóga oktató képzés. A tanfolyamot követően nagy inspirációt éreztem arra, hogy a környezetemben lévő gyerekekkel ezt a mozgásformát minél többet gyakoroljuk. Az egyre több tapasztalat arra késztetett, hogy valamilyen módon ötvözzem a mozgást és az alkotó tevékenységet. Így született meg a „Kreatív Jógakuckó” ötlete.
Mit is érdemes tudnunk a gyerekjógáról és a gyakorlás lehetőségeiről:
A jóga a test –lélek –szellem harmóniáját, egységét megalkotva gyógyít és egyensúlyt teremt. A gyerekjóga mindezt a gyerekek nyelvére fordítja le, miközben megszeretteti velük a mozgást. Az ászanákat játékos formában tanulják meg. Mindezt a meséken keresztül tesszük, amelyek az évszakokhoz aktuális eseményekhez igazodnak. A gyerekjóga óra rendkívül dinamikus sokat kúszunk, mászunk, gördülünk, forgunk, utánozzuk az állatok és a természet hangjait.
A kifáradt gyermekeknek jól esik a lazítás, pihenés. A légző gyakorlatok segítségével megnyugtatjuk a testet és az elmét. Ezután a relaxáció következik szintén egy rövid mese, igyekszem, hogy egy kellemes feszültségmentes állapotot érjünk el ez alatt a néhány perc alatt. A relaxáció megtanít ellazulni és egyensúlyban tartani az indulatokat és érzelmeket.
A gyerekjóga minden gyermek számára nyitott, nem csak a csendes és”jól nevelt”gyerekek végezhetik. Kifejezetten előnyös figyelemzavaros, szorongó vagy akár hipermozgékony gyerekeknek is. Növeli a magabiztosságot, érzelmeket segít megélni és harmonizál.
A mozgásos tevékenység után az alkotó munka következik, különböző technikák felhasználásával.
Az alkotótevékenység - ugyanúgy, ahogy a játék - természetes kifejezés módja a gyerekeknek. A kreativitás és az alkotó fantázia fejlesztése mellett, feszültség- és szorongásoldó. A gyerekek az alkotó tevékenység során feloldhatják belső konfliktusaikat, a megterhelő élményeket más szinten/rajzban, festésben/ tudják feloldani és elindulhat a „gyógyulási” folyamat. Az alkotás öröme önbizalom erősítő lehet, pozitív megerősítések által. Az alkotás egyénileg és közösen történik. A közös alkotások segítenek az alkalmazkodó képesség és a probléma megoldási minták elsajátításában.
Az alkotó munkát lehetőség szerint a földön végezzük számukra a legkényelmesebb testhelyzetben (ülve, hason fekve), különböző eszközök állnak rendelkezésre bizonyos kereteken belül. A témaválasztás lehetősége mindig fenn áll, lehet a jóga óra témájához kapcsolódó, vagy éppen amit a gyermek szeretne. A kiscsoportos és egyéni alkotásnál, mandalák színezésével és mandalák rajzolásával is színesítem a tevékenységek körét. Az elkészült munkákat haza vihetik, jó inspirációt adhat az otthoni alkotáshoz is.
A Kreatív-Jógakuckós komplex foglalkozás az eddigi tapasztalataim szerint vidám és felszabadult tevékenységi forma. A jövőben igyekszem ismereteimet bővíteni és különböző művészeti eszközöket alkalmazni a foglalkozásokon.
A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)