A Kreativitás kategóriában benyújtott cikkem mottójául iskolám névadójának gondolatait választottam.
A tanár facilitátor szerepe a tanulók személyiségének, kreativitásának fejlődése során nélkülözhetetlen. A feladatok megoldását segítő, a csoportokat motiváló, önálló alkotásokra buzdító személy elülteti a lehetőség csíráját a diákokban, akik további ötletek megvalósításán kezdenek el dolgozni, inspirálódnak egymás által is.
Középiskolában tanítok, vendéglátásszervező képzésben tanuló diákoknak Vendéglátás marketingje tantárgyat oktatok. A marketing kommunikáció kreativitásra épülő tantárgy. A képzés során heti két órában sajátítják el a hallgatók a vendéglátásban alkalmazható marketing kommunikációs eszközök gyakorlati alkalmazásának lehetőségeit. Az órák csoportbontásban zajlanak, ezért az új ötletek megvalósításában még nagyobb szerepe van ennek a tanítási keretnek is. Az órák összetett tartalmuk miatt lehetőséget biztosítanak a szövegértő kompetencia fejlesztésére, a szóbeli és írásbeli kommunikációs készség erősítésére. Ez utóbbinak a vendéglátásban, különösen a vendéggel való kommunikációban fontos szerepe van. Gyakran támaszkodom az osztály tapasztalataira, amit a nyári gyakorlatok során szereztek. A csoportban végzett munka a diákok együttműködő képességét is fejleszti, ami a mai kor munkaerő-piaci feltételeinek egyik sarkalatos pontja.
A közösen végzett feladatok, a siker, inspiráló valamennyi tanuló számára, bátran mondják el ötleteiket, ösztönözve egymást a tökéletes megoldás felé. Az órákon minden alkalommal használjuk az infokommunikációs eszközöket, melyek a hatékonyságot nagyban segítik.
Cikkemben néhány olyan módszert, gyakorlati feladattípust osztok meg az Olvasókkal, melyek más tanítási órán is alkalmazhatók, kreativitást fejlesztők.
Legyen a vendégünk!
Évszakokra lebontva, a szezonalitás figyelembe vételével, aktuális szórólapok összeállítása, menüajánlattal, vendégcsalogató módon. Itt a különböző szegmensek is megjelenhetnek. A feladatvégzés alatt a diákok kutatómunkát végeznek az adott hónap jeles napjairól, illetve a vendéglátásban is kínálható szezonális gyümölcsökről, zöldségfélékről. A 3-4 fős csoportban végzett munka során a feladatmegoldás differenciálódik. Az interneten történő keresésben ügyesebb tanuló, a menü összeállításban, a „beszédes” nevek kitalálásában kreatívabb diák és a rajzolásban vagy szerkesztésben aktívabb tanuló munkája szétválik, hogy a kész termék összeállítása során egyesíteni tudják ötleteiket, felkészülve a prezentációra. A beszámoló alatt szóbeli kommunikációs készségük, előadói képességük sokat fejlődik. A papír alapon elkészített szórólapok minden esetben kikerülnek a tanterem falára, motiválva a többi osztály diákjait is. A módszer más tanórák projektfeladatainak megvalósításában is alkalmazható.
Programra fel!
A feladatvégzés során tematikusan válogatott témák közül kell kiválasztani a csoportnak az adott rendezvényt, figyelemfelkeltő plakát tervezése a vendéglátó üzlet bejárati ajtajára. A munka számítógépen és papír alapon is folyik, több megoldás is előfordul az óra során. Igazi kreatív gondolatok, megvalósulásra váró ötletek jellemzik ezt a feladattípust. Nagy élvezettel dolgoznak mindig a diákok. A bemutatás során a programok erősségeire helyezik a hangsúlyt.
Témakörök, melyeket a vendéglátásban is alkalmazni tudnak:
farsangi bálok , húsvéti locsolkodás, pünkösdi programok, nyári sörnapok,
Márton napi libalakoma, gasztroestek, Halloween party, adventi forraltborozás
A módszer összefoglaló órákon is sikerrel alkalmazható, a téma a tananyag lenne.
Filmek a falon
A diákoknak 3-4 perces videót kell készíteni, melyben az általuk választott vendéglátó üzletet mutatják be. Célja, hogy a már üzletben lévő vendégek képet kapjanak a kínálat sokszínűségéről, a programlehetőségekről, rendezvényekről. A kisfilm az értékesítési térben található televízión látható, melyet a vendégeknek a fogyasztás alatt is figyelemmel lehet követni. Célja a koncentrációs készség, az informatikai és a szakmai ismeretek alaposabb elsajátítása. A feladatvégzés során összehangolt csapatmunkára van szükség. A mobiltelefon a tablet és a laptop a diákok fő munkaeszköze. Informatikai kompetenciájuk a feladatvégzés során fejlődik, erősödik és a gyakorlati alkalmazással készségszintre kerül. A módszer tantárgyakat ismertető, népszerűsítő feladatként, szakköri órákon is elvégezhető.
Kerekasztal konferencia
A konferenciaanyag bemutatását több tanórai munka előzi meg. A szituációban egy Vendéglátóipari konferenciára kapunk meghívást, ahol 10-12 diasoron kell a diákok által választott vendéglátó üzletet a meghívott vendégeknek és előadóknak bemutatni. Az ötlet, a kreativitás, a lényegre törő információk az összeállítás fontos alappillérei. A 2-3 fős csoportban végzett munka során a diákok anyagot gyűjtenek, képeket, grafikonokat, ábrákat szerkesztenek. A konferencián történő prezentáció során a megjelenés, a bemutatott anyag, a verbális és non verbális kommunikáció kerül értékelésre. Ez a feladattípus sokoldalúan megmozgatja a tanulók képességeit, a viselkedéskultúra fontos része az órának. A módszer osztályfőnöki órákon is alkalmazható, az állásinterjún való megjelenés gyakorlásával, ahol a tanuló saját magát mutatja be a hallgatóságnak.
Fotó: Mediamodifier / Pixabay
Vendéglátó Kisokos
A diákok feladata egy általuk elképzelt, a későbbiekben megvalósuló vendéglátó üzlet jellemzőinek, a „Kisokosnak” az összeállítása. A feladat formai követelményeit ők maguk határozzák meg. Készülhet lapozható füzet formájában, spirálozott naptár formában, kézikönyvként, kártyalaponként. A tartalmi résznek az üzlet szakmai, humánerőforrás és marketingtevékenységeit kell tartalmaznia. A bemutatás során az elkészült produktumot megkapják a csoport többi tagjai és közösen döntenek a végleges formátumról. Alapos előkészítést, gondos válogatást igénylő feladattípus. A siker borítékolható. Az elkészült termék továbbgondolásra készteti a diákokat és a következő órán már a megtervezett vendéglátó üzlet reklámtevékenységeit készítik el. A Kisokos folyamatosan bővíthető. A módszer alkalmazható rendszerező órákon, a kártyaforma szókártyaként is.
Fotó: TheDigitalArtist / Pixabay
A sokszínű módszerek (önálló, páros, csoport, differenciált, kooperatív, kollaboratív) és a gyakorlati feladatok rögzítik a tanulók elméleti tudását és a nehezen értelmezhető és tanulható definíciók is könnyebben elsajátíthatóvá válnak. Mindez azért fontos a képzés során, mert 12. év végén írásbeli érettségi vizsgát tesznek a tanulók a tantárgyból, 13. év végén pedig szóbeli vizsga vár rájuk.
Kreatív, vidám, jó hangulatú, sikeres órákat kívánok a kollégáknak.
A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)