SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Busójárás az óvodában

- 2017-11-15
A farsang sok szempontból egy csodálatos időszak a gyerekek életében, sokan egész évben arról beszélnek minek fognak beöltözni, várják, izgulnak. Az alakoskodás bármely formájában közel áll a gyerekekhez, szeretnek beöltözni, egy maszk mögé bújni, más szerepbe helyezni magukat, a szorongó gyerekek ilyenkor felszabadultabbak lesznek, az egész csupa móka, kacagás, sok szín, és játék és fánk, zene, tánc, és persze a lényeg: elbúcsúztatjuk a telet.
Busójárás az óvodában

A farsangot mindenki ismeri, várja. Ugyanakkor magyar pedagógus révén fontosnak tartom a gyerekeket megismerkedtetni az adott ünnep más szokásaival is, amik olykor területenként változnak. Ilyen pl. a kiszebáb égetés, vagy a mohácsi busó járás.

A mai gyerekeket már rengeteg új inger éri, szinte mindegyik nézett már tv-t, számítógépezett, többen voltak moziban, és sokaknak tablet is gyakran forog a kezükben. Úgy gondolom nekünk, pedagógusoknak lépést kell tartani az oktatásban is a fejlődő világgal, és a gyerekek igényeihez igazodva használni, alkalmazni az általuk már jól ismert eszközöket. Ezek az új technikák számunkra is számos új lehetőséget tartogatnak.

Amikor új ismeretanyagot viszek be a gyerekeknek, igyekszem valamilyen módon belecsempészni a modern technológiát, ezzel is motiválni őket, még jobban felkelteni az érdeklődésüket. A mohácsi busójárás témaköre remek lehetőséget nyújtott erre.

Előkészületként töltöttem le az internetről a busójárásról, felvonulásról, busókról, hangszerekről képeket, és kinyomtattam őket A/4-es méretben. Kerestem a youtube-on videókat, amelyek mohácson készültek, illetve nekem is volt saját anyagom. Ezek közül néhányat letöltöttem a laptopomra, hogy majd megmutathassam őket a gyerekeknek. Ezen kívül pedig töltöttem le, illetve szintén kerestem az interneten a témához illő népzenéket.

Kollégákkal kooperálva sikerült szereznünk néhány eredeti méretű és készítésű busó maszkot, és összegyűjtöttük az összes dobot, kereplőt, dudát, hangszert, ami az óvodában található volt.

A foglalkozások különböző szakaszokból álltak, illetve egy egész hetet felölelő projektként kell őket elképzelni. A hét közepe felé levetítettem a gyerekeknek a letöltött videókat a busójárásról, ami nagyon érdekelte őket, tetszett nekik. Ezután kaptak ők is hangszereket és utánozhatták, amit a videóban láttak, hangos kurjongatásokkal körbe jártak. Ezután elővettem a különböző busó maszkokat és képeket, és jól megnéztük őket. Megállapítottuk közösen, hogy minél félelmetesebb, szőrösebb, állatibb annál jobb. 

Ezután jött a kreatív feladat: Mindenki kapott egy A/3-as méretű, előre formára vágott kartont, amit a földre kiterített terítőkre tettünk. Különböző színű festékeket tettem ki nekik, téphető vattát a szőrnek, hozzá ragasztót és ecseteket. Körben jól látható helyekre kihelyeztem a fotókat és maszkokat, háttérzenének pedig bekapcsoltam az előre letöltött és bekészített népzenét, amihez busó videót raktam hang nélkül. Ezek után pedig rajtuk volt a sor, hogy alkossanak. Én is nekiláttam a saját munkámnak. Nem irányítottam őket, ha valaki segítségre szorult igyekeztem szavakkal segíteni, támogatni. 


Kifejezetten szeretem, ha a gyerekek minél jobban kibontakoztathatják az egyéniségüket, saját ötleteiket egy-egy kreatív munka során. Nem szeretem, ha csupa egyforma kép készül, minél egyedibb annál jobb. Úgy tapasztaltam, hogy ezáltal a gyerekek is boldogabban készítenek újabb és újabb kreatív képeket, tárgyakat, eszközöket. Sokkal motiváltabbak és elmélyültebben dolgoznak, mintha egy meghatározott sablon alapján, egyforma produktumok készülnének.

A fent leirt munkafolyamat során a gyerekek hosszú ideig elmélyülten alkottak, koncentráltak, különböző anyagokkal és technikákkal dolgoztak, fejlődött a szép érzékük, törekedtek a kreatív munkára, fejlődött a finommotorikájuk, bővült a szókincsük, új ismeretekkel bővült a tudásuk, erősödött nemzeti identitástudatuk.

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Azt mondta egy férfi az apának, hogy szerelmes a 13 éves fiába - akkorát kapott, hogy életveszélyes sérüléseket szenvedett

Azt mondta egy férfi az apának, hogy szerelmes a 13 éves fiába - akkorát kapott, hogy életveszélyes sérüléseket szenvedett

A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Főügyészség vádat emelt az apával szemben.
A fűtési szezon buktatói: ezért erősödhetnek fel allergiás panaszaid

A fűtési szezon buktatói: ezért erősödhetnek fel allergiás panaszaid

A fűtési rendszerek beüzemelésével számos olyan beltéri allergén kerülhet a levegőbe, ami panaszt okozhat az allergiások számára. A beltéri levegő minőségének az sem tesz jót, hogy a fűtési szezonban sokan igyekeznek megóvni otthonaik melegét, és a fűtési költségeket is szeretnék minimalizálni, ezért ritkábban és rövidebb ideig szellőztetik a lakótereket - hívja fel a figyelmet Dr. Hidvégi Edit, az Allergiaközpont gyermek- és felnőtt-tüdőgyógyász szakembere, akit a fűtés okozta allergiás panaszokról kérdeztünk.
Agyhártyagyulladás miatt zártak be iskolákat és óvodákat Nagybányán

Agyhártyagyulladás miatt zártak be iskolákat és óvodákat Nagybányán

Nagybányán december 2-án a közoktatási intézményekben fertőtlenítés miatt felfüggesztették az oktatást, miután két diáknál agyhártyagyulladást állapítottak meg.
Mellkasi fájdalom lefekvéskor - mikor kell orvoshoz fordulni?

Mellkasi fájdalom lefekvéskor - mikor kell orvoshoz fordulni?

Amikor lefekszünk, általában megnyugvásra, ellazulásra számítunk, ezért is lehet nyugtalanító, ha éppen ekkor tapasztalunk mellkasi fájdalmat. Ennek számos szervi és pszichés oka is lehet, amelyek közül a leggyakoribbakat dr. Vaskó Péter, a Kardioközpont kardiológusa vette számba.

A szerkesztő ajánlja