SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Az indiánok földjén

- 2017-11-09
A gyermekek játéka nem szabályos pálya, útszakasz. Vannak benne éles kanyarok, kereszteződések, körforgalmak és néha zsákutcák is. Nekünk felnőtteknek csak az a feladatunk, hogy segítsük a gyermekeket abban, hogy "utazásuk" során megérkezzenek abba a csodálatos világba, melyben minden lehetséges. Ehhez nem kell más, mint egy kreatív, játszani szerető, nyitott óvó néni.
Az indiánok földjén

Kedves olvasó!

Most bemutatom egyik izgalmas „utazásunkat” a gyermekekkel. Ha szeretnél ebben részt venni, esetleg felidézni gyermekkorod gyere velünk! Éld át újra a kalandokat!

A Föld világnapja alkalmából elhatároztuk a gyermekekkel, hogy az indiánok földjére utaztunk és csoportunkat indiántáborrá alakítjuk át. Igazi élmény hiányában a könyvtárba látogattunk, ahol indiános könyvek nézegettünk és meghallgattuk könyvtáros néni indiános történetét. A gyermekek fokozott érdeklődést mutattak az indiános projektünk, játékunk iránt. Ezek után közösen terveztük meg projektünket. A szőnyegre kiterített papírlap hamar betelt az ötletekkel, tervekkel, egyéni vállalásokkal.

Gondolkodtató kérdésekkel próbáltam inspirálni a gyerekeket: „Miből tudjuk elkészíteni?” – „Mi kell hozzá?” – „Ki segít?” – „Ki tud hozni…?” – „Mivel pótolhatjuk?” – „Mekkora lesz?” – „Be fog férni?” – „Mit gondoltok…?” – „Mit kell tennünk…?” – „…és ha mégsem?” – „Ha te indián lennél, mit csinálnál?”


Készül az indián sátor 

A gyermekek ötletei, az általuk megvalósított játéktémák:

indiántábor megépítése:

  • sátor készítés lepedőre festés, majd felállítása (kollektív munka)
  • kövekből – ágakból tűzrakó hely
  • patak (hosszú kék textíliából)
  • totemoszlop kivágása, megfestése dobozlapból

tevékenységek:

  • törzsfőnök és a sámán kiválasztása (gyermekek véleménye alapján)
  • indián harcosok fejdíszeinek elkészítése (textíliára festés, tollakkal díszítés)
  • csontokból, kavicsokból, csigaházakból jóslás (időjárásra és vadászatra)
  • vadászás tomahawk-tal (egyénileg díszített henger, végén az „éles” fegyver)
  • vadászat bölényekre: karikadobás
  • halászás tornazsámolyból


Kapásra várva

  • evezőlapát készítése seprűnyélből és kartonból
  • lányoknak bőrből hajdíszek, karkötők készítése
  • hangszerek készítése alufólia hengerből (esőbot), kavicsokból csörgő
  • gyógynövény és varázsfű főzés a „tűz” fölött


Főzés indián módra

  • esőtánc, örömtánc a tűz körül (improvizáció, táncmozdulatok)
  • kifogott halak megsütése a tűzrakó hely fölött (halak pálcikára húzása, tűz fölötti forgatása)


Megsült már?

  • indiánanyák hátára gyermekhordozó varrása
  • sátorban indián baba altatása, etetése


A törzs asszonyai


Nyomkeresés

Zenei tevékenységek, "hangok a táborban":

Az indián táborban mindenki a saját kis feladatát látta el: volt aki halászott, sátorban rendezkedett, őrizte a tüzet, a totemoszlop tövében jósolt vagy éppen kézműveskedett.

Ekkor én – „Csendes Patak” – odaléptem a sámánhoz:

„Megkérem a törzs sámánját, kérdezze meg ”Sikeres lesz-e a bölényvadászatunk?”

Erre ő a kis bőrtalizmánjából kiszórta a kavicsokat, csontokat, csigaházakat. Majd azt válaszolta:

„Egy egész csordát látok. Összehívom a harcosokat, hogy készülődjenek.”

Következő kérdésemmel igyekeztem problémahelyzetet generálni:

„Mivel tudnánk  hangokat adni, hallatni úgy, hogy a törzs minden tagja meghallja és ide jöjjön a tűz köré?”

A játékhoz kapcsolódó kérdésekkel vidám légkört teremtettem, kihívást és sikerélményt biztosítottam. Az egyéni ötletek meghallgatattuk, kipróbáltuk. Így vélemény és ítélet alkotás gyakorlására is lehetőség volt. A gyermekek kántáltak, szótagokat ismételtek, halkan-hangosan, magasan-mélyen. Mozdulattal –mozgással – tánccal fejezték ki érzéseiket. Mindvégig figyelembe vettem a gyermekek elképzeléseit, ötleteit a zenei fejlesztési lehetőségek kihasználásakor. A különböző természetes tárgyak, hangszerek használata felkeltette a gyermekek érdeklődését, és a zeneileg kevésbé fejlett gyermekeknek is élményt adott.

Újabb probléma elé állítottam a törzs tagjait:

„Hogyan értesítsük a vadászokat a veszélyről?”

A gyermekekkel kitaláltuk, hogy mindegyik veszélyhez (ami lehet: állati, természetbeni, emberi veszély), egy közös jelet, motívumot adunk.  Ha baj van ezekkel jelzünk. Így alkottuk meg indián zenei beszédünket: kövek kettő összeütése = ellenség, esőbot használata = vihar, botokkal koppintás = bölények közelsége.

„S hogyan üzenhetünk a másik törzsnek?” – érdeklődtem a kis indiánoktól.

Ekkor Ülő Bika ezt válaszolta: „Egymásnak kell átadni az üzenetet.” S ekkor elkezdődött egy hosszabb visszhangjáték, egyéni ritmusokkal hangoztatva. A játék e zenei szakaszában a gyermekek köveket, kavicsokat, botokat használtak ritmushangszereknek, táncoltak a totemoszlop körül (lányok esőtánca), ritmusmotívumok adtak át a testen (hát) egymásnak, indiánnevüket ritmikusan – tapssal kisérve mondták el, és a sátorban babát ringattak, altatót énekeltek.

A zenei fejlesztést kötetlen formában, játékba integráltan szerveztem, igyekeztem a benne lévő zenei képességfejlesztési lehetőségeket kihasználni. JÁTÉKBAN motiváló hatású életszerű helyzet, környezet, a „mintha” helyzet biztosítása belső késztetést indított el a gyermekekben.

A játék során az indián családokban az anyáknak fontos szerep jutott: a baba elaltatása, ringatása és a főzés, sütés.  Egy kislány, a tűz fölött nyársra húzott halak forgatása közben dudorászott, társa a sátorban altatót énekelt kicsinyének.  A de. folyamán a gyermekek belső késztetésükből, indíttatásukból fakadóan vettek részt a játékban, az abban rejlő zenei fejlesztésben.

A kisebbek összehasonlíthatták hogyan szól egy pár kavics, egy pár kő, vagy bot összeütése. Melyiknek milyen a hangja, mihez hasonlít. A nagyobbak saját elképzeléseiket is megvalósíthatták, rögtönözhettek.  A közösen elfogadott szabályokat betartva is izgalmas „zenei párbeszédet” alakítottak ki egymás között. Ebben a zenei dinamika, hangsúly is jól érezhető volt.


A hangok varázsa

Arra törekedtem, hogy a délelőtt folyamán a gyermekek zenei ismereteiket cselekvő és gondolkodó tevékenység útján szerezzék meg. A de. igen mozgalmas volt, mind hangban, mind pedig mozgásban. A gyermekek felszabadultak voltak. Egymással is megosztották ötleteiket, kiosztották egymás között a „szerepeket”: „Te a köveket lassan ütögeted, te a botot gyorsabban! Mi meg táncolunk rá.”

Az indián megfigyelők is résen voltak, egymásnak adták át a híreket, a ritmust: hallás alapján (botok, kövek hangoztatása), hátukon éreztetve (taktilis).

Biztos vagyok benne, hogy a gyermekek a játék során számtalan tapasztalatra tettek szert, közben fejlődött zenei alkotóképességük, emlékezőképességük, formaérzékük, belsőhallásuk, önmegvalósításuk. Ugyanakkor a közös játékban kreativitásuk, kezdeményezőképességük, szervezőképességük, együttműködésük és kitartásuk is fejlődött.

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Szeptember 27-én történt a súlyos karambol, melyben Sallai Nóra színésznő és kisfia életveszélyes sérüléseket szenvedett - azóta kórházban ápolták őket. A szörnyű baleset mára azonban felfoghatatlan tragédiává változott.
Október 2024-ben is a látás hónapja

Október 2024-ben is a látás hónapja

A látás hónapját minden évben megrendezik világszerte, így Magyarországon is. A látás hónapjának kezdetben elsősorban az optikai látásjavítás (szemüveg- és kontaktlencse-viselés) volt a fő témája. Az évek során azonban a látás, elsősorban a látásélesség megőrzésének és javításának figyelemfelhívó hónapja lett. Professzor Dr. Holló Gáborral, a Szemészeti Központ vezetőjével, glaukóma specialistájával a mai alkalommal a 2024. évben is aktuális látásmegőrzéséről és az éleslátást leginkább veszélyeztető betegségekről, valamint ezek korai felismeréséről beszélgettünk.
Minden ultrafeldolgozott élelmiszer káros? A dietetikus válaszol

Minden ultrafeldolgozott élelmiszer káros? A dietetikus válaszol

Egyre többet hallani az ultrafeldolgozott élelmiszerek veszélyeiről, a tájékozottabbak egyenesen a szív-érrendszer legnagyobb ellenségeinek tekintik azokat. Ugyanakkor érdemes tudni, hogy ezek az élelmiszerek nem mind ugyanolyan feldolgozással készülnek, és bizonyos típusaik akár még csökkenthetik is a kardiológiai kockázatokat. Czakó Bettina, a Kardioközpont dietetikusa, okleveles táplálkozástudományi szakember MSc egy új elemzés kapcsán beszélt a témáról.
Csúnyán köhög a gyermek: mi a teendő?

Csúnyán köhög a gyermek: mi a teendő?

"Csúnyán köhög" - panaszolják aggódva a szülők, amikor náthás és napok óta köhögő gyermekeikkel felkeresik az orvost. Dr. Mezei Györgyi, a Tüdőközpont gyermektüdőgyógyász, allergológus és klinikai immunológus szakorvosa arra hívja fel a figyelmet, hogy a vírusfertőzésekkel együtt járó köhögés 3-4 hétig is fennállhat.
Mennyit tudunk a szem egészségéről?

Mennyit tudunk a szem egészségéről?

Legtöbben jobban félünk a látásvesztéstől, mint a rák, a stroke, a szívbetegség és más súlyos betegségek kialakulásától, legalábbis erre mutatnak rá különböző nemzetközi tanulmányok. Bár azt feltételezzük, hogy jól ismerjük a jó látás megőrzéséhez szükséges tudnivalókat, valójában a többségnek csekély a tudása ezen a területen. Ez az ismerethiány pedig növeli egy-egy szembetegség kialakulásának kockázatát.
A szerkesztő ajánlja