Építsünk űrhajót!
Óvodásként még megtervezi a teljes űrhajót: a sugárhajtású a menő, ahogy erről az 5 éves fiam a minap felvilágosított. Aztán ezen álom részletei általános iskolában tovább finomíthatóak. Például ahogy a másodikos lányom a szkafandert profi ruhatervezőket megszégyenítő módon teleszivecskézte, az kész műalkotás! Mondom én ezt szinte elfogulatlan szülőként.
Aztán mire középiskolába kerülnek, feledésbe merül mindez. Már nem űrhajóról álmodoznak, hanem arról hogy a nyári munkával nehezen megszerzett zsebpénzből milyen színű műkörmöt csináltassanak, és nem a sugárhajtású űrhajó motorját tervezgetik, hanem hogy milyen szöveggel írjanak rá messengeren a szomszédban lakó Hannácskára.
A minap besétáltam a 10. osztályba és közöltem: Ma űrhajót fogtok építeni! Nehéz lenne szavakba önteni azt a döbbenetet, ami kiült az arcukra. Beletörődve várták mindazokat a kínokat, melyet egy 8. órában tartott magyar – kommunikáció óra rejtegethet, de ez a mondatom mindent felülmúlt. Erre semmi nem készíthette fel őket előre!
Szépen lassan realizálták, hogy a megszokott fénymásolatok mellett színes papírokkal érkeztem, ollókkal, ragasztóval, dobozokkal, tojástartókkal, mikrofonnal és parókával! A kezdeti sokkot felváltotta némi kíváncsi. Ez talán mégsem a szokásos „olvassátok el a szöveget és válaszoljatok a kérdésekre” típusú óra lesz!
Amikor felírtam a táblára a kulcsszavakat – rajzolás, riport, űrhajóépítés – már érdeklődés csillogott a szemükben. Míg kiosztottam a szöveget – minden héten van egy szövegértési óra, hogy javuljon a szövegértési kompetenciájuk -, kiválaszthatták melyik csoportban szeretnének tevékenykedni.
A szöveget – mely leírja hogyan is telnek az űrhajósok mindennapjai – közösen olvasták fel. Majd jött a feladatlap a kérdésekkel: Hányféle ételből választhatnak az űrhajósok? Miért nem zuhanyozhatnak? Ennek hiányában hogyan oldják meg a tisztálkodást? Hogyan tartják a kapcsolatot a szeretteikkel? Milyen speciális felszereléseik vannak?
Mikor már mindre szépen sorban megkeresték a választ a szövegből, jöhetett az izgalmasabb rész. Az egyik csoport színes papírokat, ragasztót, ollót kapott azzal az utasítással, hogy készítsenek egy űrhajózással kapcsolatos képet. A másik csoport kellékeit a tápszeres dobozok, alufólia és tojástartók alkották, hogy űrhajó rögtönözhessenek. Az osztály többi tagja pedig harsány nevetések közepette a mikrofonra és parókára vetette rá magát. Ők igazi szőke riporternővé változtak, hogy interjút készítsenek egymással, vagyis a képzeletbeli űrhajósokkal.
Teljes volt a siker. Minden csoport a maximumot hozta ki magából, én pedig leszűrhettem a tanulságot: bizony, bizony, még a középiskolások szerint is sajtból van a Hold!
A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: