SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Receptek rajz órára

- 2017-11-14
Egyszer, egy munkatársam benyitott az osztályomba szünetben. Közben meglátott a táblán egy képet. Egy halat ábrázolt - félbevágva - , belső szerveivel. Kérdezte tőlem, hogy ezt miért kell tudni a gyerekeknek. Azt válaszoltam, hogy nem kell ezt tudni, a környezet tanmenetben sincs benne (tanulásban akadályozottak, 3. évfolyam), csak a halról tanulunk, meg a vízi élővilágról, és erre voltak kíváncsiak. Én meg gondoltam, hát, miért ne, így megmutattam nekik...

A fenti kis történetet azért találtam szükségeknek, mert jól példázza, hogy a gyerekek mennyire kíváncsiak. Mindenre. És ez az a pont, ahol megragadhatóak. Benéznek a kő alá, megfogják a döglött, megszáradt békatetemet is - megtörtént eset - … kérdeznek, kíváncsiak, mindenre, mindenhol, mindenkor.

Egy budapesti, eltérő tantervű általános iskolában dolgozom gyógypedagógusként, tanulásban – és értelmileg akadályozott, valamint autista tanulókkal. A tavalyi tanévben összevont osztályban tanítottam, ahol 1. és 3. osztályos értelmileg akadályozott tanulók okosodtak együtt, 3. osztályos tanulásban akadályozott tanulókkal. (A felsorolt kategórián belül/felül, természetesen, a lehető legszínesebb, legváltozatosabb képességstruktúrák álltak rendelkezésemre.)

Így ötleteket gyűjtöttem, miként tudnék a legtöbb gyermek számára olyan művészeti tevékenységet felkínálni, ahol ebben a heterogén, színes légkörben mindannyian együtt, valami izgalmasat tudnak, tudunk teremteni. És aminek sikerében együtt tudunk gyönyörködni. Amihez például, nem kell feltétlenül ügyesen kezelni az ecsetet, amiben van ötletesség, színesség, izgalom, egy kis varázslat, vagy meglepetés.

ALAPOK

Kreativitás, intelligencia, képességek, tudás… Milliószor halljuk ezeket a szavakat, meg hogy fejleszthető-e, változtatható-e, vagy nem. Azt is sokat halljuk, olvassuk, hogy ezek összefüggnek egymással, hogy a kreativitás intelligencia függvénye. Persze, a kognitív funkciók, mint a figyelem, az emlékezet, a gondolkodás, összefüggnek az intelligenciával. Ha nem tud valaki emlékezni arra, mit csinált a múlt héten, vagy egy hónappal ezelőtt, vagy annak előhívásában akadályokba ütközik, akkor nehéz az addig tapasztaltak hasznos összekapcsolása az aktuális élményekkel.

A gyógypedagógus szakmában pedig mindig azt halljuk, hogy tevékenykedtetés, élményszerzés, tapasztalat-szerű tanulás, a legtöbb érzékszerv bevonása. És ez nem véletlen. De nem csak a gyógypedagógiában van ez így. A gyermekeknek lételeme a tapintás, a dolgok közvetlen közelről való, részletes vizsgálata.

ÖTLETBÖRZE

Az órák, foglalkozások felépítése természetesen óraszerű, bár az itt bemutatott technikák, otthon, családi körben is megvalósíthatók, esős, szürke szombat délutánok alkalmával. (Bár a körömlakkos márványfestést csak szabad levegőn ajánlom, amihez viszont egy szuper napos vasárnap délután illik.)

A szülők akár az előkészítés részben is közösen tevékenykedhetnek a gyermekeikkel. Vagy az internetes böngészést is a közös időtöltés részévé tehetik. Az internet tele van jobbnál-jobb technikákkal. Ne féljünk kipróbálni őket! Magyarul és angolul is érdemes keresni, eszközök, anyagok, vagy módszerek, technikák megnevezésével.

Vannak képek, képsorok, blogok, vlogok, cikkek, vagy külön oldalak, amelyek újrahasznosítható, könnyen beszerezhető, akár hétköznapi anyagok felhasználásával kínálnak ötleteket. Ezeket pedig különösen tudják értékelni a gyerekek…

„Micsoda? Borotvahabbal fogunk festeni? Azta’! Golyók festenek helyettünk? Hallottál már ilyet? Hogy lufival? Körömlakkal? Mosogatószerrel? Én akarom kipróbálni először!”

A leggyorsabb, ha képet töltünk le az adott ötletről, vagy a képernyőfotózással mentjük el. Videóról, számomra azt tűnt a leghasznosabbnak, ha szintén a PrtSc gomb segítségével folyamatábrát mentettem el a legfontosabb lépésekről. Lehetőség szerint letöltéssel is menteni lehet.

MEGVALÓSÍTÁS

Iskolai körülmények között nagyon-nagyon fontos a körültekintő előkészület, mivel ebben az esetben időkorláthoz vagyunk kötve, és figyelembe kell venni a gyermekek tűrőképességét türelem, figyelem tekintetében, vagy a helyiség fizikai adottságait.

Otthon persze, ki-ki maga módján, előkészítéskor is maga mellé rendelheti gyermekét, vagy gyermekeit, akár az érdeklődő szomszéd gyermeksereget.

Egy fontos dolgot tisztázni kell. Igaz, sok technikához, otthon, a fürdőszobából, vagy a kisboltból is beszerezhető alapanyagokat ígérek, de spórolni nem tudunk az anyagokkal. Főleg a festékkel, temperával nem. Itt folyatjuk, kenjük, hígítjuk és keverjük a festékeket, anyagokat és eszközöket.

A prototípus bemutatása

A gyerekek gyorsan megtanulják ezt a szót; „prototípus”. A prototípus bemutatása során először a fantáziájukat, emlékeiket, eddigi tapasztalataikat hívom elő, mert megkérdezem, vajon hogyan készülhetett a mű. Ilyenkor heves indulatok, ötletvihar közepette egyre jobb ötleteik támadnak. Ez azért fontos, hogy lássák, mi a cél, mit fogunk készíteni. Így, közben már el is képzelik, hogyan fog készülni, fejükben már ötletek fogalmazódnak meg, amelyeket a készítés során ki is próbálhatnak.

Az alkotás lépései

Ebben a pontban meg kell beszélnünk, milyen lépéseket hajtunk végre a készítés során, így a gyerekek biztonságban, türelemmel várják ki a sorukat. Tudják, mire számíthatnak, és közben magas fordulatszámon jár az agyuk… Mivel lehetne még színesíteni a dolgot… A felsorolt lépések folyamatos, erőteljes képzeleti tevékenységet tesznek lehetővé, mire elérkezik a várva várt pillanat, a gyerekeknek millió ötletük van. 

Itt elmondom a következőket, és ahol lehet, be is mutatom:

  1. milyen papíron, vásznakon dolgozunk
  2. milyen eszközöket használunk
  3. milyen biztonsági, balesetvédelmi veszélyekre kell figyelni az eszközhasználat közben
  4. milyen anyagokat használunk és annak mi a funkciója
  5. a használt anyagoknak milyen tulajdonságaik vannak

Mindamellett, hogy pörög az agyuk, az anyagok, eszközök nevét is megtanulják, mert minden órán elhangzik, ismétlődik. 

KEDVELT TECHNIKÁK

Most öt „receptet” fogok bemutatni, melyek többféle eszközzel, hasonló, vagy azonos módszerrel, vagy anyagokkal, de változatos formában tárulnak elénk. A hozzávalók pedig jó sok tempera, merész vállalkozó kedv, legalább egy érdeklődő gyermek szükséges. Valamint egy olyan terep, tér és ruha, amit nem sajnálunk jól összekenni…

1. Golyófestés

Hozzávalók:

  • egy marék üveggolyó (fontos, hogy üveg legyen, mert a súlyuk miatt ügyesebben hordják a festéket)
  • egy műanyag tálca, amelynek a fala legalább 2 cm magas, hogy a golyók ne ugorjanak ki könnyen
  • rajzpapír (famentes, vagy félfamentes)
  • gyurmaragasztó, vagy kétoldali ragasztó a papír rögzítéséhez
  • vízzel kissé higított temperák több színben (körül-belül 15%-os tejföl állagú, folyékony)

Elkészítés:

  1. A műanyag tálcára rögzítsük a papírt a négy sarkánál.
  2. Válasszunk ki 3-4 színt a temperából, majd minden színt külön-külön adagoljunk a papírra, és minden színhez, finoman futtassuk a golyókat jobbról balra, fentről lefelé. Itt nagyon fontos, hogy a golyók tánca ne tartson túl sokáig, mert a színek összekeveredése nem célja a műveletnek. Néha nehéz feladat a golyókkal eltalálni a festékpacákat, de nem lehetetlen! Minden színnél táncoltassuk kicsit a golyókat.

2. Márványfestés borotvahabbal

Hozzávalók:

  • egy flakon borotvahab
  • egy darab műanyag tálca
  • egy vonalzó (legalább 30 cm-es, ha A/4 papírral dolgozunk)
  • vízzel kissé higított temperák több színben (körül-belül 15%-os tejföl állagú, folyékony)
  • rajzpapír (famentes), A/4, vagy A/5 méret
  • egy hurkapálca

Elkészítés:

  1. A borotvahabot kb. 2 cm vastagságban felvisszük a tálca egész felületére, vagy akkora felületre, amekkora papírra dolgozunk. A habot a vonalzóval elsimítjuk.
  2. A festékeket szabadon folyatjuk, csepegtetjük a habra.
  3. A hurkapálcával elhúzzuk a festéket, körkörösen, óvatosan keverve a színeket.
  4. A papírt ráhelyezzük a habra, kissé megnyomkodjuk. Majd levesszük.
  5. A vonalzóval lehúzzuk a maradék habot.

3. Sablonfestés

A sablonfestés esetében nagyon sok lehetőség áll rendelkezésünkre. Az alapvető hozzávalókat írom le elsősorban, majd variációkat kínálok hozzá.

Hozzávalók:

  • műanyag tapéta (barkácsboltokban kapható) vagy ragasztó szalag
  • olló
  • tempera, vagy akrilfesték
  • papír, vagy vászon

Elkészítés:

Az eszközök közül fontos a műanyag tapéta. A műanyag tapéta jól és könnyen vágható bármilyen formára, vagy csíkra, nagyon jól ragad, és nem ázik át.

Elkészítéskor ki kell találnunk, hogy az ábra negatív, vagy pozitív felét kívánjuk használni. Tehát a formát hagyjuk „fehéren”, vagy a körülötte lévő területet. Ragasztó szalagos festéskor csupán annyi a dolgunk, hogy a papírra, a kívánt formában szalagokat ragasztunk, majd a felületet festjük le. Így a ragasztott felület fehéren marad, kiadva a szalag csíkjait.A sablonfestés szinte kimeríthetetlen. Itt szintén sok lehetőség áll rendelkezésre, hogy szivaccsal, lufival, ecsettel visszük fel a festéket a papírra. A ragasztószalag esetében itt szivaccsal vittük fel a festéket, de ugyanezt a technikát lufival is elkövethető. (1.) Itt a kiválasztott szín világosítása és sötétítése is a feladatok közé keveredett. Nem véletlenül. A levélmatricát a gyerekek is kivághatják.(2.) A formák és csíkok kollázsszerűvé teszik a képet, négy részre osztva, különböző színekben. A képen a sablon leszedése látható, az elkészítése utolsó lépéseként. (3.)

 

A sablonfestést még a textíliákon is kipróbálhatjuk, amelyben a gyerekek azért is vesznek részt szívesen, mert saját maguk által készített, festett, díszített használati tárgyakat alkothatnak, például pólót. Ehhez viszont textilfestéket kell vásárolnunk, amelyet levasalhatunk, majd a későbbiekben moshatunk is. 

 

 

4. Vonalzós festés

A nagy lélegzetvételű sablon-téma után újra egy egyszerű, de szintén temperaigényes technikát mutatok be.

Hozzávalók:

  • vonalzó (legalább 30 cm)
  • rajzlapok
  • tempera

Elkészítés:

  1. A papírt egy sima felületre tesszük, majd enyhén vizes ecsettel bekenjük, mert így szebben oszlik majd el a festék.
  2. A papír egyik szélére temperát nyomunk, különböző színekben. 
  3. A temperás oldalról kezdve, vonalzóval elhúzzuk a festéket a papír végéig. Ennél a lépésnél lehet hullámzó, vagy cikk-cakkos mozdulatokkal is dolgozni. 

5. Buborékos festés

Hozzávalók:

  • tálak a festékhez
  • tempera
  • mosogatószer
  • szívószál
  • papír

Az elkészítés egyszerű. Mindent keverjünk össze, fújjuk szívószállal, majd helyezzük rá a papírt a buborékokra. Ezt ismételjük meg többször. A buborékos festést több színnel is variálhatjuk. 

ZÁRÓ GONDOLATOK

A gyermekek a foglalkozások alatt megtanulták az órákon használt anyagok tulajdonságait, kombinálhatóságukat. A heti két rajz órából egy órán, szabad tevékenységet biztosítottam számukra, ahol sok esetben az előzőleg használt technikákat is alkalmazták, próbálgatták. Aztán egyszer csak, hirtelen, valami történt a gyerekek fejében, és elkezdtek alkotni, újraalkotni… Főleg akkor történik ez meg, ha érzik, tudják, hogy szabad pancsolni, kotyvasztani, hogy van hozzá segítség és lehetőség, hogy a légkör támogató és biztonságos. 

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Három gyerek tűnt el Szigetszentmiklósról

A szigetszentmiklósi rendőrök a lakosság segítségét kérik három gyermek eltűnésének felkutatásában.

Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

Az ünnepi időszakban tömegesen jelentkeznek a sürgősségi ellátásban az epekólikás betegek. Dr. Pászthory Erzsébet, a Gasztroenterológiai Központ gasztroenterológus, belgyógyász szakorvosa szerint, ha valaki már átélt ilyen rohamot, az soha nem felejti el; megfelelő kezelés híján pedig bármikor újra jelentkezhetnek a tünetek, és akár súlyosabb szövődményeket is okozhatnak a kövek.

Óriási a korai felismerés jelentősége a nőgyógyászati daganatoknál is

A daganatos betegségek korai felismerése sok esetben élet-halál kérdése lehet, de legalábbis meghatározza a kezelés lehetőségeit. Így van ez a nőgyógyászati daganatok esetében is: minél korábban sikerül felismerni a betegséget, annál jobbak lehetnek a kilátások. Dr. Hernádi Balázs, a Nőgyógyászati Központ szülész-nőgyógyásza, a nőgyógyászati onkológia specialistája elmagyarázta, mikor, kinek és milyen vizsgálatok szükségesek az időben történő diagnosztizáláshoz.

Újévi fogadalom: 2025-ben ne hagyjuk ki a „nagyrutin” vizsgálatot!

Huszonegy éves kor fölött rizikófaktorok, tünetek hiányában legalább öt évente, krónikus betegség, idős életkor esetén évente javasolt a laborvizsgálat, amely fényt deríthet a tartós fáradékonyság, sápadtság, szem alatti sötét karikák, ingerlékenység, hajhullás, gyors hízás vagy fogyás, haspuffadás, bőrproblémák, véres vizelet vagy széklet hátterében húzódó problémákra is. Mindez azért fontos, mert az időben felfedezett betegségek, nagyobb hatékonysággal gyógyíthatók - mondja dr. Torzsa Péter, a Semmelweis Egyetem Családorvosi Tanszékének vezetője.

Elmúlhat-e magától a pánikbetegség?

A pánikbetegséggel nehéz együtt élni, különösen, ha úgy érezzük, kicsúszik a kezeink közül a kontroll a rohamok kapcsán. Érdemes-e arra várni, hogy majd "magától" elmúlik a nehézség? Egyáltalán léteznek-e olyan eszközök, amelyekkel elősegíthetjük a javulást? Mikor és miért érdemes orvoshoz fordulni? Dr. Veres Andrea főorvos, a Pszichiátriai Központ pszichiátere adott választ a kérdésekre.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja