SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A sokat hangoztatott különbségtevés

- 2017-11-14
Ebben a rohanó világban nagyon sok impulzus ér minket, amihez nekünk folyamatosan alkalmazkodnunk kell. De sokszor annyi a teendőnk, annyi az elvégzendő feladatunk, hogy mindenre nem jut elegendő időnk. Mégis valakiknek sikerül több helyen is helytállniuk, mégpedig az édesanyáknak.

Vegyük az anyukák példáját. Egy anyuka hétköznapjai zsúfoltak. Gyerek(ek) ellátása, háztartás vezetése, férjjel való törődés, munkahelyen való helytállás, főzés, kertészkedés, a felsorolás szinte végtelen lehetne. Mégis hogyan oldható meg, hogyan lehet összeegyeztetni a rengeteg kötelességet, amely egy anyára hárul? Egy szó erre a megoldás. Differenciálással.

Vajon tudjuk hogy ez a szó mit is takar pontosan?

Latin eredetéből fakadóan különbségtevést. Az anyuka feladatsokaságának példáján bemutatva a differenciálás az időben való gazdálkodás úgy, hogy minden feladatra jusson elegendő, minőségi idő, nyilván nem egyformán, hanem alkalmazkodva a feladatok fontosságához.

Ez a pedagógiában hogyan jelenik meg?

„Ne muszájból és ne vakon!

Felaprózva, de nem elaprózva!

Összefüggésben az életünkkel!

A magunk egyéni módszere szerint!”

Karácsony Sándor rávilágít versében arra, hogy a kulcsszó az egyéni módszerben rejlik. Az egyéni módszer pedig a differenciálás alappillére. A differenciálás a tanulás folyamatának egyik módszere, eszköze, amely célja a különböző (képességű/intelligenciájú, korú, tanulási adottságú, motivációjú/attitűdű, kulturális/családi hátterű) tanulók maximális bevonása az órába, mindamellett, hogy a motivációjukat folyamatosan fenntartjuk. Ehhez nem egy egészen új tanítási módra van szükségünk, hanem a már meglévő tudást, eljárásokat, módszereket, eszközpalettát kell tudatosabban és következetesebben alkalmazni a tanítási-tanulási folyamat során. Az ehhez való alkalmazkodás lehetőségeit elsőként Glaser rendszerezte az adaptív pedagógiáról írt könyvében. (1977)

De mi az a szemlélet, amely differenciálásra szorgalmazza a pedagógust ?

Adler így ismerteti:

  • elfogadjam őt olyannak, amilyen
  • biztosítsam bizalmamról minden cselekedetében
  • elnyerjem bizalmát
  • erősítsem öntudatát
  • elismerjem teljesítményét, igyekezetét
  • társai felé irányítsam
  • társai előtt is értékeljem teljesítményét, igyekezetét
  • apró lépésenként tervezzem képességei fejlesztését
  • használjam ki erősségeit , kedvező adottságaira építsek
  • tanulási folyamatait egyenlőre bízzam szabad játékában tanulható tevékenységekre

(Alfred Adler nyomán Szuhányi Mária: Adler individuálpszichológiája a nevelés szolgálatában. Fejlesztő Pedagógia 1995. 40.o.)

Mi kell ahhoz, hogy egy órán a differenciálásra lehetőség nyíljon? Mik a differenciálás megvalósulásának eszközei?

  • differenciálás helye az órán
  • különböző mennyiségű követelmény
  • különböző témák, szövegek, feladattípusok
  • különböző munkaformák (egyénileg, párban, csoportban)
  • különböző tanulói szerepek
  • pozitív tanulási környezet megteremtése
  • extra tanári, asszisztensi segítség igénybevétele
  • értékelés eltérése
  • hibajavítás, tanári utasítások, magyarázatok szerepe
  • önálló tanulási lehetőség megteremtése
  • megfelelő és tudatos irányítás a tanteremben
  • a tanulói stílusok megismertetése
  • önálló ismeretszerzési lehetőségek megtanítása
  • az óra céljainak a meghatározása, reflektálása
  • óra tempója
  • érdeklődés a diákok iránt
  • együttműködés
  • személyre szabottság
  • egyénivé tétel
  • problémamegoldó, elemző, értékelő, szintézisre törekvő tevékenységekre épül                                                        
  • nyílt végű kérdések, feladatok beépítése
  • kötelező alap és kiegészítő feladatok beépítése
  • eltérő házi feladatok adása

Honnan tudom, hogy a legmegfelelőbb eszközt választottam a differenciáláshoz, annak érdekében, hogy a tanuló képességeit maximálisan figyelembevettem?

Michelangelo így fogalmazta ezt meg:
„Megtaláltam az angyalt a márványtömbben, és addig véstem, míg ki nem szabadítottam.”

Mindegy, hogy ezt milyen eszközzel teszi meg a szobrász. Használhat hozzá kalapácsot, vésőt, kőütögető módszert, (lehetőségek végtelen tárháza lehetne itt is a példa) ha szeretné az angyalt rekonstruálni, a cél, az eredmény a fontos, nem pedig a kivitelezés nehézsége, vagy a rá szánt idő meghosszabbítása. A végeredmény mindig ugyanaz, csak más-más a kivitelezés menete. Különböző anyagú, formájú, minőségi tömbből „varázsolnak” különböző eszközök segítségével különböző csodákat, változó idő alatt. De ahhoz, hogy eljussanak az angyal megformázásához, nekik kell a legmegfelelőbb eszközt kiválasztani, amivel ezt meg tudják valósítani. Honnan tudják a szobrászok is, hogy jól, a legjobb módszerrel dolgoztak? Az elismerő tekintetekből, akik a műveiket csodálják.

A pedagógia világában is ez így működik. „A differenciálásnak a tanulásszervezésben két jelentést tulajdoníthatunk: egy pedagógiai szemléletet, amely a tanító, a tanár érzékenységét fejezi ki tanítványai egyéni különbségei iránt (lsd: Adler felsorolása) és egy pedagógiai gyakorlatot, mely a különbségekhez való illeszkedést, adaptációt próbálja megvalósítani minden rendelkezésre álló eszközzel. (lsd: szobrászok példája)” Hortobágyi Katalin (1985,1990).

Rezüméként:

Anyuka, szobrász példáján, Karácsony Sándor versén, Michelangelo idézeteként, Adler szemszögéből, hivatkozásokon keresztül bemutatva a differenciálás nem más, mint a mindenkinek az önmaga képességeihez mért maximális fejlődése. A differenciálás megvalósításához nagyon sok feltétel kell. Érzékenyek vagyunk-e rá, oly mértékben, mint ahogy azt az Adleri felsorolás megkívánja? Illetve meg tudom-e valósítani különböző helyzetekben? Ha mindkét kérdésre adott válasz igen, akkor a megvalósításhoz használt eszközpaletta a csillagos ég, a pedagógus kreativitásán, játékosságán múlik, hogy az adott tanulónál milyen eszközöket vet be annak érdekében, hogy maximális tudását felszínre hozza ugyanúgy, mint a differenciálást igénylő tanuló diáktársainál.

És honnan tudom, hogy jó eszközt választottam a differenciáláshoz? A gyermek csillogó szeméből. És ekkor tudom, hogy eredményes is volt az órám.

„A játék csak egy másik változata a munkának; összes formájában bensőséges szerepet játszik az emberi tudás felhalmozásában.”
Ray Kurzweil

Úgyhogy kedves szülők, pedagógusok, olvasók differenciálásra fel! Az eredményt nektek is tapasztalni kell!

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.
 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Ez egy csoda, hogy ő itt van" - Gryllus Dorka nem számított rá és észre sem vette, hogy 47 évesen újra babát vár

Gryllus Dorka, a népszerű színésznő őszintén mesélt családi életéről és váratlan terhességéről Kadarkai Endre "Nőszintén" című műsorában. A most 52 éves színésznő elárulta, hogy 47 évesen, amikor már lemondott a gyermekvállalás lehetőségéről, hatalmas meglepetésként érte, hogy ismét babát vár.

Tragédia Győr mellett: Gyógyíthatatlan beteg volt a gyermek, akivel az anyja a vonat elé lépett

Győr közelében, Ménfőcsanak mellett egy 41 éves nő végzetes döntést hozott: péntek este karjában hároméves kisfiával egy száguldó vonat elé lépett. A környékbelieket sokkolta az eset, amelyet egyesek szerint az anya kétségbeesése váltott ki, mivel gyermeke gyógyíthatatlan betegséggel küzdött. Az asszony vélhetően tudatosan választotta ki a helyszínt, ahol a vonatok nagy sebességgel haladnak, és ahol nem maradt esély a túlélésre.

Tragédia Tatabányán: öngyilkos lett egy általános iskolás diák

A rendőrség közigazgatási eljárás keretében nyomozást indított az ügy kivizsgálása érdekében.

Élelmiszerek, amelyek felerősíthetik a menopauza tüneteit

A táplálkozás nagy jelentőségű lehet a menopauza tüneteinek enyhítésében, a csontritkulás, a hízás és más negatív egészségi következmény mérséklésében. De nemcsak arra érdemes figyelni, mi legyen a tányéron, hanem arra is, mit érdemes elkerülni. Imre Noémi, a Nőgyógyászati Központ dietetikusa, okleveles táplálkozástudományi szakember Msc ez utóbbi témáról beszél.

Családi tragédia Győr közelében: karján a kisgyermekével lépett a vonat elé egy édesanya

Tragédia történt péntek este Győr-Ménfőcsanak közelében: egy édesanya, karján a gyermekével a vonat elé lépett. Az édesanya azonnal meghalt, a gyermek életéért a gyorsan kiérkező mentők küzdöttek, de nem tudták megmenteni – írja a MÁV-csoport Facebook-oldala.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja