A sokat hangoztatott különbségtevés
Vegyük az anyukák példáját. Egy anyuka hétköznapjai zsúfoltak. Gyerek(ek) ellátása, háztartás vezetése, férjjel való törődés, munkahelyen való helytállás, főzés, kertészkedés, a felsorolás szinte végtelen lehetne. Mégis hogyan oldható meg, hogyan lehet összeegyeztetni a rengeteg kötelességet, amely egy anyára hárul? Egy szó erre a megoldás. Differenciálással.
Vajon tudjuk hogy ez a szó mit is takar pontosan?
Latin eredetéből fakadóan különbségtevést. Az anyuka feladatsokaságának példáján bemutatva a differenciálás az időben való gazdálkodás úgy, hogy minden feladatra jusson elegendő, minőségi idő, nyilván nem egyformán, hanem alkalmazkodva a feladatok fontosságához.
Ez a pedagógiában hogyan jelenik meg?
„Ne muszájból és ne vakon!
Felaprózva, de nem elaprózva!
Összefüggésben az életünkkel!
A magunk egyéni módszere szerint!”
Karácsony Sándor rávilágít versében arra, hogy a kulcsszó az egyéni módszerben rejlik. Az egyéni módszer pedig a differenciálás alappillére. A differenciálás a tanulás folyamatának egyik módszere, eszköze, amely célja a különböző (képességű/intelligenciájú, korú, tanulási adottságú, motivációjú/attitűdű, kulturális/családi hátterű) tanulók maximális bevonása az órába, mindamellett, hogy a motivációjukat folyamatosan fenntartjuk. Ehhez nem egy egészen új tanítási módra van szükségünk, hanem a már meglévő tudást, eljárásokat, módszereket, eszközpalettát kell tudatosabban és következetesebben alkalmazni a tanítási-tanulási folyamat során. Az ehhez való alkalmazkodás lehetőségeit elsőként Glaser rendszerezte az adaptív pedagógiáról írt könyvében. (1977)
De mi az a szemlélet, amely differenciálásra szorgalmazza a pedagógust ?
Adler így ismerteti:
- elfogadjam őt olyannak, amilyen
- biztosítsam bizalmamról minden cselekedetében
- elnyerjem bizalmát
- erősítsem öntudatát
- elismerjem teljesítményét, igyekezetét
- társai felé irányítsam
- társai előtt is értékeljem teljesítményét, igyekezetét
- apró lépésenként tervezzem képességei fejlesztését
- használjam ki erősségeit , kedvező adottságaira építsek
- tanulási folyamatait egyenlőre bízzam szabad játékában tanulható tevékenységekre
(Alfred Adler nyomán Szuhányi Mária: Adler individuálpszichológiája a nevelés szolgálatában. Fejlesztő Pedagógia 1995. 40.o.)
Mi kell ahhoz, hogy egy órán a differenciálásra lehetőség nyíljon? Mik a differenciálás megvalósulásának eszközei?
- differenciálás helye az órán
- különböző mennyiségű követelmény
- különböző témák, szövegek, feladattípusok
- különböző munkaformák (egyénileg, párban, csoportban)
- különböző tanulói szerepek
- pozitív tanulási környezet megteremtése
- extra tanári, asszisztensi segítség igénybevétele
- értékelés eltérése
- hibajavítás, tanári utasítások, magyarázatok szerepe
- önálló tanulási lehetőség megteremtése
- megfelelő és tudatos irányítás a tanteremben
- a tanulói stílusok megismertetése
- önálló ismeretszerzési lehetőségek megtanítása
- az óra céljainak a meghatározása, reflektálása
- óra tempója
- érdeklődés a diákok iránt
- együttműködés
- személyre szabottság
- egyénivé tétel
- problémamegoldó, elemző, értékelő, szintézisre törekvő tevékenységekre épül
- nyílt végű kérdések, feladatok beépítése
- kötelező alap és kiegészítő feladatok beépítése
- eltérő házi feladatok adása
Honnan tudom, hogy a legmegfelelőbb eszközt választottam a differenciáláshoz, annak érdekében, hogy a tanuló képességeit maximálisan figyelembevettem?
Michelangelo így fogalmazta ezt meg:
„Megtaláltam az angyalt a márványtömbben, és addig véstem, míg ki nem szabadítottam.”
Mindegy, hogy ezt milyen eszközzel teszi meg a szobrász. Használhat hozzá kalapácsot, vésőt, kőütögető módszert, (lehetőségek végtelen tárháza lehetne itt is a példa) ha szeretné az angyalt rekonstruálni, a cél, az eredmény a fontos, nem pedig a kivitelezés nehézsége, vagy a rá szánt idő meghosszabbítása. A végeredmény mindig ugyanaz, csak más-más a kivitelezés menete. Különböző anyagú, formájú, minőségi tömbből „varázsolnak” különböző eszközök segítségével különböző csodákat, változó idő alatt. De ahhoz, hogy eljussanak az angyal megformázásához, nekik kell a legmegfelelőbb eszközt kiválasztani, amivel ezt meg tudják valósítani. Honnan tudják a szobrászok is, hogy jól, a legjobb módszerrel dolgoztak? Az elismerő tekintetekből, akik a műveiket csodálják.
A pedagógia világában is ez így működik. „A differenciálásnak a tanulásszervezésben két jelentést tulajdoníthatunk: egy pedagógiai szemléletet, amely a tanító, a tanár érzékenységét fejezi ki tanítványai egyéni különbségei iránt (lsd: Adler felsorolása) és egy pedagógiai gyakorlatot, mely a különbségekhez való illeszkedést, adaptációt próbálja megvalósítani minden rendelkezésre álló eszközzel. (lsd: szobrászok példája)” Hortobágyi Katalin (1985,1990).
Rezüméként:
Anyuka, szobrász példáján, Karácsony Sándor versén, Michelangelo idézeteként, Adler szemszögéből, hivatkozásokon keresztül bemutatva a differenciálás nem más, mint a mindenkinek az önmaga képességeihez mért maximális fejlődése. A differenciálás megvalósításához nagyon sok feltétel kell. Érzékenyek vagyunk-e rá, oly mértékben, mint ahogy azt az Adleri felsorolás megkívánja? Illetve meg tudom-e valósítani különböző helyzetekben? Ha mindkét kérdésre adott válasz igen, akkor a megvalósításhoz használt eszközpaletta a csillagos ég, a pedagógus kreativitásán, játékosságán múlik, hogy az adott tanulónál milyen eszközöket vet be annak érdekében, hogy maximális tudását felszínre hozza ugyanúgy, mint a differenciálást igénylő tanuló diáktársainál.
És honnan tudom, hogy jó eszközt választottam a differenciáláshoz? A gyermek csillogó szeméből. És ekkor tudom, hogy eredményes is volt az órám.
„A játék csak egy másik változata a munkának; összes formájában bensőséges szerepet játszik az emberi tudás felhalmozásában.”
Ray Kurzweil
Úgyhogy kedves szülők, pedagógusok, olvasók differenciálásra fel! Az eredményt nektek is tapasztalni kell!
A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: