Tapasztalataim alapján, egyre inkább megerősítést nyer az a tény, hogy az érzelmi nevelést nem lehet elég korán kezdeni. Intézményi szinten nekünk, óvodapedagógusoknak e téren kiemelten és tudatosan foglalkoznunk kell az új generációval. Alapvető fontosságú, hogy kiegyensúlyozott gyerekeket neveljek, akik érzelmi biztonságban játszhatnak, tevékenykedhetnek, ismerhetik meg önmagukat és környezetüket. Célom, hogy :
- a gyermekek megismerjék az érzelmeket, (fokozatosság);
- fel tudják ismerni és meg tudják nevezni azokat;
- mutassak nekik olyan technikákat, módszereket, amelyek megnyugtatók számukra (érzelmi biztonság);
- segítsem a gyerekeket abban, hogy megismerjék önmagukat;
- tanuljanak feszültséglevezető technikákat (fejlettségüknek megfelelően), tudják indulataikat kezelni;
- mondják el érzelmeiket, merjenek beszélni róluk, az adott helyzetről (feldolgozás).
A gyakorlatban mindezt segíti az ÉRZELEM-ÓRA. Ennek megvalósítását az Agymanók című film inspirálta, melynek szereplői - Derű, Harag, Bánat, Majré és Undor - személyesítik meg az öt alapérzelmet. A gyerekek kedvük szerint állíthatják be az órát, hogy éppen milyen hangulatban vannak, miközben el is mondhatják, hogyan érzik magukat, és miért. Gyakran azt veszem észre, hogy a gyerekek az Érzelem-órát forgatják, beszélgetnek előtte. Egy-egy helyzet kapcsán közösen is megbeszéljük, mi uralkodik bennünk és miért. Ezt a tablót színesítik, és gazdagítják az ÉRZELEM KÁRTYÁK.
Készült egy DULI-FULI TÁBLA, amelyre gyurmaragasztó golyócskákat tettem, azzal a céllal, hogy ha valaki nagyon dühös, vagy bántja valami, odamehet és kedvére nyomogathatja, lelapíthatja a gyurmagolyókat. Ha kevésbé dühös, kevesebb golyót lapíthat. Sőt, utána vissza is varázsolhatja azokat.
Mindez a NYUGI-SAROK-ban található, ahol nyugtató természeti képek vagy egyéb gyönyörködtető alkotások díszelegnek, és a gyerekek akár pihenhetnek is egy szivacson, kedves plüssfigurák, valamint mesekönyvek körében. Itt a NYUGI-KRUMPLI is segítségükre van, amelybe feszültségüket, mérgüket belepumpálhatják.
Van a csoportunkban SZERETET-KRISTÁLY. Ez egy hegyi kristály, amelyet körbe szoktunk adogatni: vagy csak csendben, kezünkben átmelegítve vagy úgy, hogy közben a jó, és kellemes élményeinket, gondolatainkat osztjuk meg egymással.
A DÍCSÉRŐ-KARIKA azt a célt szolgálja, hogy a benne ülő gyermekről a többiek pozitív, jó gondolatokat fogalmaznak meg, a nap folyamán történt játék, tevékenység alapján.
Mindemellett természetesen szerepet kapnak a „közösségépítő” játékok, relaxációs mesék, zenék, melyek a lelkünket táplálják. A kis-, középső csoportosaink számára természetesen fokozatosan bővül az érzelmi intelligenciát gazdagító játékok, eszközök köre.
Nemrég készült el a GONDEVŐnk, mely egy olyan fadoboz, amibe a gyerekek belerakhatják a lerajzolt (vagy valamilyen formában megjelenített) gondjukat, problémájukat, amit a Gondevő elrágcsál.
Természetesen, a gyerekek igényeihez és fejlettségéhez igazodva vannak még elképzeléseim, és biztos lesznek spontán kialakuló ötletek is. Ahogyan történt ez a legutóbbi nagycsoportosaimnál, akikkel eljutottunk a Panasz iroda, és az Öröm iroda megnyitásáig. S egy újfajta szerepjátékban élhették meg, és dolgozhatták fel a különböző érzéseket.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)