Az élet szépségét az adja, hogy mi emberek különbözőek vagyunk, de képesek arra, hogy különbözőségeinket felderítsük, és egymással közöljük. Eltérőek vagyunk az ismeretek elsajátításának minőségében, mennyiségében és feldolgozásának sebességében is. A nehézségekkel küzdő gyerekeket ebből kifolyólag nem nevezném gyenge képességűeknek, beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel küzdőknek, csak úgy egyszerűbben lelassult gyermekeknek mondanám őket.
Nagyon fontosnak tartom a tanulás megszervezése során, hogy az új ismereteket megfelelő ütemezéssel vezessük be, követve a tananyag részeinek belső logikáját. Haladjunk a könnyebbtől a nehezebb, az egyszerűtől az összetettebb felé, ezzel is segítve az új helyzetekhez való könnyebb alkalmazkodást, a változások fogadását.
Az új ismeret elsajátítását egy lépcsőn való haladáshoz hasonlítanám. Vannak, akik kettesével szedik a lépcsőt, vannak, akiknek minden fokot meg kell mászni, s ha egy kiesik, akkor megszakad, zavart szenved a tanulási folyamat.
A tanulók kognitív képességeinek (a figyelem, az emlékezet, a gondolkodás) érettségi szintje is különböző. Fejlesztésük mellett nagy hangsúlyt fektetek a tanultak elmélyítésére, vissza-visszatérő gyakorlására, újabb ismerettel való bővítésére.
A következő példákon keresztül szeretném ezt bemutatni.
Hangösszevonás első osztályban:
Sok gyermeknek gondot okoz a hangösszevonás, ami az olvasás alapja. Ezt a következő feladatsorral segítettem. (A kidolgozott feladatokat az ábrajeles füzetükbe írtam. Két füzetnyi anyag jött össze, egy oldal megoldása kb. 10 percet vett igénybe.)
Az ismert módon, a hívóképek kezdő hangjának leválasztásával, majd összeolvasásával végeztük a feladatot folyamatosan, minden óra elején (fokozatosan 2-3-4-5 betűs, majd hosszabb szavakkal).
A magánhangzók megismerése után újra visszatértünk a három betűs szavak összeolvasásához, magánhangzókkal való lejegyzéséhez.
A mássalhangzók megtanulását követően megint a füzet elején dolgoztunk, két betűs szavakkal, melyeket most már le is tudtak írni, piros színessel jelölve a magánhangzókat, zöld színessel a mássalhangzókat. A hosszabb szavakat szótagolva jelöltem, a gyerekeknek viszont egybe kellett leírni azokat, továbbra is színessel tettek különbséget a magánhangzók és a mássalhangzók között. Folyamatosan rajzzal bizonyították a megértést.
Félévre eljutottunk a 2-3 mondatos szövegig.
Ezután kezdtem el rögzíteni a szószerkezetek helyesírását, szintén hasonló módon.
A feladatsor alkalmas az auditív és vizuális emlékezet, analizáló, szintetizáló képesség, kreativitás fejlesztésére, az ábrajelek színezése a finommozgás pontosítására, nyelvtani és helyesírási szabályok rögzítésére. Segíti az önálló tanulást, az ismeretek rögzítését, megszilárdítását is.
Szövegalkotási képesség fejlesztése 4. osztályban:
A szülők túlhajszoltsága, a túlzott televíziózás, a beszélgetések, a meseolvasások elmaradása nem ösztönzi a gyermekeket arra, hogy használják a nyelvet. Ebből az életvitelből adódóan szókincsük szegényes lesz, szóbeli kifejezőkészségük elmaradást mutat, nehezen fejezik ki magukat. Szinte mindenkinél elengedhetetlen a fejlesztés.
Feladat: Rövid szöveg alkotása, elmondása szóban.
1. Négy mondatból álló szöveg mondatainak sorba rendezése.
Rendezd sorba a történet mondatait!
- Elfoglaltuk a helyünket a nézőtéren.
- Megváltottuk a jegyeket.
- Sorba kellett állni a jegypénztárnál.
- Sötét lett, és elkezdődött a film.
Megoldás:
- Sorba kellett állni a jegypénztárnál.
- Megváltottuk a jegyeket.
- Elfoglaltuk a helyünket a nézőtéren.
- Sötét lett, és elkezdődött a film.
2. Kibővített történet mondatainak sorba rendezése.
Kibővítettem a történetet! Tedd a mondatokat helyes sorrendbe!
Moziban
- A barátnőmmel elhatároztuk, hogy csütörtökön moziba megyünk.
- Elővételben váltottuk meg a jegyeket, így nem kellett sorba állni a jegypénztárnál. A büfében vásároltunk rágcsát, körtés üdítőt és sütőtökös rétest, mert az a kedvencem. Örömmel foglaltuk el a helyünket a nézőtéren. Hamarosan sötét lett, és elkezdődött a film. A vígjáték nagyon érdekes volt, csak úgy dőltünk a kacagástól. Gyorsan elrepült ez a másfél óra.
- Nagyon jól éreztük magunkat, ezért úgy döntöttünk, hogy máskor is eljövünk.
3. Szöveg újbóli elolvasása, elmesélése.
Kerület, terület fogalma, számolások:
Van olyan tanuló, aki még 6. osztályban is nehezen érti meg mit értünk kerületen, területen, s azt hogyan is kellene kiszámolni adott adatokból. A következő módon vezettem rá erre.
Kerület fogalma, számítások (négyzet)
1. Síkidomok közül a négyzet kiválogatása.
2. Fogalmak szétválogatása (téglalap, négyzet).
3. Négyzetrácsos lapon lévő rajzon kerület színezése, négyzetek számolása.
4. Egyszerű feladatok generálása rajzzal (3 oldal=15 feladat).
Kerület fogalma, számítások (téglalap)
- Síkidomok közül a téglalap kiválogatása.
- Fogalmak szétválogatása.
- Négyzetrácsos lapon lévő rajzon kerület színezése, négyzetek számolása.
- Egyszerű feladatok generálása rajzzal (3 oldal=15 feladat).
- Gyakorlás az interneten.
Kerület fogalma, számítások (téglalap, négyzet vegyes feladatok)
- Síkidomok közül a téglalap, négyzet kiválogatása.
- Fogalmak szétválogatása.
- Egyszerű feladatok generálása rajzzal (3 oldal=15 feladat).
- Gyakorlás az interneten.
Terület fogalma, számítások (négyzet)
- Síkidomok közül a négyzet kiválogatása.
- Fogalmak szétválogatása.
- Négyzetrácsos lapon lévő rajzon terület színezése, négyzetek számolása.
- Egyszerű feladatok generálása rajzzal (3 oldal=15 feladat).
- Gyakorlás az interneten.
Terület fogalma, számítások (téglalap)
- Síkidomok közül a téglalap kiválogatása.
- Fogalmak szétválogatása.
- Négyzetrácsos lapon lévő rajzon terület színezése, négyzetek számolása.
- Egyszerű feladatok generálása rajzzal (3 oldal=15 feladat).
- Gyakorlás az interneten.
Terület fogalma, számítások (téglalap, négyzet vegyes feladatok)
- Síkidomok közül a téglalap, négyzet kiválogatása.
- Fogalmak szétválogatása.
- Egyszerű feladatok generálása rajzzal (3 oldal=15 feladat).
- Gyakorlás az interneten
Ezekkel a feladatokkal eredményesen zárkóztattam fel a tanulásban elmaradó, lassabban haladó gyermekeket.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)