Pentelényi Jakabnak hívnak és a Babaház Óvoda (Budapest, Zugló) óvodapedagógusaként dolgozom harmadik éve. A Madarak és fák napja téma feldolgozása során, mely minden év május 10-én tartunk, a vizuális nevelés alkalmával a gyerekekkel egy három dimenziós fát készítettünk el levelekkel, madarakkal és fészekkel együtt három nap alatt. A következőkben a fa elkészítésének menetét, közben fejleszthető területeket fogom bemutatni.
Eszközök: papírhengerek, újságpapírok, csiriz, barna tempera, papír, olló, zöld festék vagy ceruza, olló, színes papírcsíkok, ragasztó, lufi, zsineg.
A fa elkészítésének menete:
Előkészület:
- Fa kérgének a kifestése
- Falevelek elkészítése, elhelyezése a fán
- Madarak hatogatása
- Fészek elkészítése
Előkészület:
A fa elkészítéséhez különböző vastagságú papírhengereket gyűjtöttem, melyet előre fa alakúvá összeraktam (törzs, ágak). Az összeillesztést papírmasé technika alkalmazásával végeztem, melyet egy napi száradást igényel.
Fakéreg kifestése:
Az előkészített törzset a csoport közepére, a földre – nejlonra vagy valamilyen védőfóliára – helyezzük és a gyerekek körbeülve festik ki. A festés közben a témával kapcsolatos verseket, mondókákat mondhatunk, illetve madárhangokat hallgathatunk.
Falevelek elkészítése, elhelyezése a fán:
Egy levélsablon elkészítése után a gyerekek körberajzolják, kivágják, kiszínezik/festik a levelet, majd száradás után elhelyezik a már megszáradt felállított fán.
Madarak hajtogatása:
Kétféle madarat készítettünk, egyszerűbbet a kicsik (fecske), bonyolultabbat a nagyok (papagáj). Ezt hajtogatással illetve ragasztással alkottuk meg.
Fészek elkészítése:
A fészket úgy készítettük el, hogy félig felfújtunk egy lufit melyre csiriz segítségével zsineget ragasztottunk úgy, hogy a lufira körbe-körbe tekertük a zsineget.
Az egész fa elkészítése több napot vesz igénybe. Az alkotás közben több eszközzel is dolgoznak a gyerekek: ecset, festék, olló, ragasztó, papír, zsineg, stb. Ezek használatával, számos technikával ismerkednek meg mely fejleszti a gyermek finommotorikáját és felkészíti a gyermeket az írás technikájának kialakítására. De az alkotás közben számos más ismereteket sajátíthat el a gyermek, ilyen például a fák tulajdonságaival kapcsolatos ismeretek, a madarak életével kapcsolatos ismeretek, vagy az énekek, melyeket énekelnek, hallgatnak az óvodapedagógus vezetésével.
Végezetül szeretném megemlíteni, hogy ez a fa tökéletes arra, hogy a négy évszakot – tavasz, nyár, ősz, tél – megkülönböztessük azáltal, hogy minden évszakban máshogy néz ki a fa így folyamatosan lehetőséget ad arra, hogy a gyermek alakítsa a fa kinézetét: hóval borítsa, terméseket helyezzen el rajta, száradt falevelekkel díszítse, virágokat helyezzen el rajta, stb., így alkotva folyamatos dekorációt a csoportszobának.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)