Differenciálás máshogy...
Amikor megtaláltam a pályázati kiírást az iskola tanárijában; azonnal felkeltette az érdeklődésemet. Más oka, hogy cikkem megírásának napján vettünk részt Budapesten a Magyar Nyelvstratégiai Intézet által rendezett díjátadón, ahol az osztályomból három gyermek részesült a Magyar nyelv napja alkalmából csoportos díjban.
Így, ebből következően elsősorban a tehetséggondozásról szeretnék írni. Ezzel párhuzamosan lesznek gondolatok, amik az egyéni képességfejlesztést, valamint a felzárkóztatást érintik. Minden említett tevékenységet napi szinten végzek. Ezt az osztályomat negyedik éve tanítom.
Hetedik éve tanítom a gyerekeket furulya hangszerrel történő zenélésre. Az osztályom negyedik éve furulyázik - ezzel az egyéni képességfejlesztést és a tehetséggondozást is megvalósítom.
Első osztályban egyszerű gyermekdalokból állítottam össze egy dalcsokrot furulyára Anyák napjára, amit előadtunk. Ezzel egy időben egy táncot tanuló kislány közös táncprodukciót tanított be a gyerekeknek, amit farsangon előadtunk. Karácsonykor kis színdarabbal készültünk, amit a városi adventi készülődésben előadtunk.
Folytattuk a furulyát; a következő évben már az iskolai bemutatkozó rendezvényre tanultunk kétszólamú furulyadarabot. Ismét táncot tanultunk; farsangra. Karácsonykor egy óvodába látogattunk le a karácsonyi műsorunkkal. Aktív pályázati tevékenységet folytatok; így az osztálykiránduláshoz sikerült nyertes pályázatot elérnem.
A közösségi programok is lehetőséget adnak a differenciálásra. Az ez évi osztálykeretben megrendezésre kerülő Családi napunkon az adott helyszínről csapban megoldandó ismeretterjesztő feladatlapot, feladatokat adtam, amihez mellékeltem az adott területről szóló segédanyagot.
A furulyatanítással tovább haladtam; felléptünk a karácsonyi templomi koncerten, együtt az énekkarral. Azok a gyerekek, akik később kapcsolódtak a furulyások sorába, kiscsoportos tanítás során sajátították el az alapokat.
Gondolom, hogy nem kell részleteznem, hogy ez az együtt munkálkodás; zenetanulás, kánonban zenélés; ritmushangszeres kíséret; milyen sokféle képességet fejleszt; milyen nagyfokú együttműködési készséget, képességet feltételez a gyerekek részéről egymás, a társaik iránt. A kánon furulyázás során kis csoportokba állítva a gyerekeket az ügyesebb társaik viszik a szólamot, őket követik a kevésbé ügyesek.
Második éve az iskolai Mikulás műsorokon Mikulás sapkában Mikulás dalokat furulyázunk. A hangszeres tanításhoz most ritmushangszereket készítettem, amiket felhasználunk a furulyás bemutatónk színesítésére. Az osztályba ebben a tanévben érkezett gyermeket egyénileg készítem fel/tanítom furulyázni. A tánc, mint a nagymozgások hangulatos, vidám színesítése, szintén folytatódik. Ebben a tanévben a Szülők báljára tanulunk; így ismét nyilvánosan fogunk fellépni.
A pályázati tevékenységről:
Előző évben az osztálykirándulás anyagi támogatásához adtam be nyertes pályázatot. Figyelem a pályázatokat, így az előző tanévben kértem a tehetséges gyerekeket, hogy akinek kedve van, az adott témához írjanak verset, mesét. A versíró kislányom megyei első és országos második helyezést ért el. Majd egy különleges pályázat kapcsán visszatérnék a cikkem nyitó gondolataihoz; a három tehetséges gyermek egyéni otthoni munkájával; kis felnőtt segítséggel a mai díjátadón vettünk részt, így nagy sikerélményt biztosítottam a gyerekeknek.
Összefoglalva:
- gyermekdalok tanítása
- furulya tanítás
- szerepeltetés műsorokkal/tanulás, előadás
- csoportos tánc tanítás
- aktív pályázati tevékenység
- versenyeztetés: tanulmányi versenyek
- közösségépítés; jó kapcsolat a szülőkkel, gyerekekkel; így az esetlegesen felmerülő problémákat is meg tudjuk beszélni, elfogadják a véleményemet.
Mindezt a tevékenységet a napi nevelési- oktatási tevékenységen túl végzem, azokkal párhuzamosan.Nagyon szívesen végzem a fent említett tevékenységeket; nagyon szeretem a hivatásomat, és a gyerekeket.
A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.
Közösségi hozzászólások: