SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Alkotómunka és örömszerzés?

- 2017-11-07
"Az együttműködés folyamat, amelyet az embereknek mindig újból és újból végig kell csinálniuk, hogy olyan eredményre jussanak, amelyet az egyes ember egyedül nem érhet el." - Jamie Walke

Tóth Imréné vagyok, Tégláson a Bárczay Anna Városi Óvodában dolgozom 31 éve. Óvodapedagógusként 2015-ben sikeresen részt vettem a TÁMOP-3.1.5/12 kiemelt uniós projekt keretében indított „A pedagógusminősítési rendszer kiegészítése, kipróbálása és korrekciója” című pilot programban. Az általános tervem címe: Kooperatív műhelymunkák az óvodában. A tanulásszervezés új módszerét leginkább az alkotó munkán keresztül alkalmazom óvodánkban.

Miért választottam ezt a módszert?   …mert a gyerekek is megváltoztak.

Az ingergazdag környezet hatására sokkal nehezebben köthető le a figyelmük, és megváltozott az érdeklődési körük is. A sok inger állandó odafordulást és alkalmazkodást igényel tőlük. A demokráciában a konformizmus helyett több teret kap a kreativitás, az egyéniség kibontakozása, az önállóság, mint a tekintélyelvű, diktatórikus rendszerben. Fontos, hogy mi pedagógusok és a szülők is az információkat szűrjük, valamint az elaboráció, a feldolgozás képességével is rendelkezzünk. Tehát újra kell gondolni szerepünket, az eddig bevált pedagógiai elveket és nevelési módszereket.

Az óvodákban a teljes személyiség fejlesztésére törekszünk. Fontos szerep jut így az érzelmi nevelésnek, az érzelmi intelligencia fejlesztésének, a tolerancia kialakításának, valamint a szociális készségek – például az együttműködés készség – fejlesztésének. A kooperatív módszer személete, eredményei könnyen, szinte azonnal visszaforgathatóak a mindennapi pedagógiai gyakorlatba, tovább adaptálhatók.

 A világhálón számos mennyiségben áll rendelkezésünkre a szakirodalom, sajnos inkább iskolai mintákat találtam, az óvodai módszer kidolgozása még gyerekcipőben jár. Ezért szeretném eddigi tapasztalataimat megosztani ebben a cikkben. Célom a hagyományos módszerek kiegészítése és nem felváltása. Kooperatív problémamegoldásra azok lesznek képesek, akik kooperatív módon sajátították el a problémamegoldást.

Nézzünk egy példát:

Borotvahabbal játszottunk nagy sötét asztallapon. Amikor kijátszották magukat, kértem, hogy egy téli képet készítsenek. Számukra tehát adott probléma: Mi legyen a közös képen? 4 tagú volt a csoport, érthető, hogy mindenkinek volt ötlete. Következő probléma: „akkor most hová kerüljön pl. a hóember?” Minden adott probléma együttműködést kívánt a gyerekektől. Ez nem biztos, hogy első alkalommal sikerül, hiszen ezzel a készséggel nem rendelkezik minden gyerek. 

Mint mindennek, természetesen ennek a módszernek is vannak kockázatai, ezt is lehet rosszul alakítani. Ezért fontos, hogy kialakuljanak, ismertté váljanak és elterjedjenek a kooperatív tanulás megbízható technológiái. A technikát, a témát megismertetem, együtt játszok velük, de fontos, hogy érvényesülni hagyjam az egyéni ötleteket, elképzeléseket. Csak így alakul ki a párok, csapatok közötti együttműködés, illetve a pedagógus-gyerekek közötti jó kapcsolat.  Kialakulhat a reálisabb ön és társak értékelése, megbecsülése és a ma egyre fontosabbá, jelentősebbé váló együttműködés.

Ezen a képen látható, hogy egy lapon valamit ketten színezgetnek a gyerekek. A 6 évesek már az első mondatomat megmosolyogták, amikor azt mondtam, hogy „ma Firkamanók leszünk”. A vonalak pedig találkoztak, keresztezték egymást, mintha az autót tologatnánk. „Na és most?” – kérdezték. „Játsszatok a színekkel, miközben kiszínezitek a körbezárt vonalakat.”

Közben jókat beszélgettek, vitáztak, a monoton színezéssel ketten hamar készen lettek. Mivel a páros munka még újdonság volt, a legnagyobb problémát az jelentette, hogy ki viheti haza. A kérdés még az elején nekem is nagy problémát okozott. Kértem, hogy segítsenek, mit tegyünk? Többféle válasz is érkezett: Vágjuk ketté…, számoljuk ki…, most egyik, legközelebb a másik gyerek vigye haza…, vágjunk ki belőle 2 ajándékot…, legyen 2 firkaceruza… 
Végül ebben maradtunk, de nem 2, hanem 4 ceruzát is kivágtunk, és nagyon szépen mutattak egymás mellett. Pedig csak firkálgattunk, színezgettünk, játszottunk és jól éreztük magunkat. Így készült ez a gyönyörű közös falikép:

Átfogó célom: Az alkotói szabadság, az alkotás, mint tevékenység közös átélése. A képzőművészet iránt fogékony és alkotásra nyitott személyiség kialakítása. A sokféle anyag és eszköz és különféle technikák felhasználásával a gyerekek alkotói képzeletének, a látáskultúrájuk az önkifejezésük a képművészet nyelvén való fejlesztése. Az egymásrautaltság megtapasztalása. Ekkor a csoporttagok maximálisan érdekeltek társaik sikerében. Az egymásrautaltság erősödésével a kooperatív magatartás is fejlődik.
Részcélok: Készségfejlesztés, ezen belül is térlátás, téri tájékozódás, finommotorika, logikus gondolkodás, fejlesztése. A tehetségműhelybe egész évben tevékenykedő gyerekek, itt együttműködve, egymást segítve dolgozhatnak felszabadult, családias légkörben. Az egymás iránti toleráns, szociálisan érzékeny magatartás és az empátia alakítása is feladatom.
A gyerekek sajátítsák el alkotás során, hogyan viszonyuljanak társaikhoz a jobb munkakapcsolat kialakításának érdekében. Ez a pozitív viszonyulást erősíti, és jelentős mértékben elősegíti a szocializáció fejlődését.

Hogyan is kezdtem hozzá?

2016 - Kézműves Kuckó tehetségműhely: Alkotni szerető, mindenre nyitott, érdeklődő gyerekek 6-8 fős csoportja. Először bizonyos szabályokat rögzítettem. Kezdetben nélkülözhetetlenek voltak a szerepek. Amikor az együttműködés szabályai már belsővé váltak a gyerekekben, a szerepek háttérbe szorultak. Minden pedagógus jogos félelme, hogy a csoportmunka nagyobb zajjal jár. Elsőként kiosztandó szerep tehát a „csendfelelős”. Megértették, hogy a halkabb beszélgetésre azért van szükség, hogy a csoportok, párok, ne zavarják egymást. Majd a „szószóló” (aki elmondta, ki hogyan vett részt a közös alkotómunkában)

Eleinte csak párban alkottunk  –  egyetértek Dr Benda József gondolataival, miszerint a párjaikat maguk válasszák a gyerekek. Ha mindig ugyanazt választják, akkor kérhetjük például, hogy fiú - lányt válasszon, vagy másik csoportba járó gyereket. Ha vegyes csoportban próbálkozunk, akkor a nagy válasszon kicsit maga mellé. Méretét tekintve a későbbi óvodai csoportmunkához a 3-6 fős csoportok jöhetnek szóba. Ez az a létszám, amelynél a csoport kedvező hatása már megjelenik, de az egyén felelőssége is jól érvényesül. Itt már bővülhetnek a szerepek is. Az additív típusú feladatban a csoport összteljesítménye meghaladja a legjobb csoporttag teljesítményét, ami jelentős sikerélmény forrása. Eleinte néhány gyerek nehezen értette meg, hogy tegye a „közösbe” egyéni alkotását. „Miért nem vihetem haza?” Amikor viszont látta, hogy az ő alkotása nélkül nem lenne teljes a közös kép, akkor boldogan hozzáillesztette a magáét.

Néhány példa az ilyen közösen készített munkáinkból:

Textilre önarckép: Előtte párban plexi táblán rajzolgatták egymást, hogy ráérezzenek a méretre, az arányokra. Láthatóan élvezték ezt a játékot is.

Őszi falikép: Mind másképp színezve, mégis teljes egységet alkot.

Filckörök kiegészítése vászonra filctollal. Ez egy nagyon jó kreativitást igénylő  játék, akár családon belül is kipróbálható.

„Virágözön”: Ez is páros feladat volt, de egy szép faliképpé nőtte ki magát.

„Pipacsmező”: A háttér nedves kreppapírral, a pipacs ujjlenyomattal készült.

 

„Családi kuckóban” is alkotunk, amikor a család együtt készít valamit. Készítettünk már harisnyavirágot,  célbadobós játékot papírtányérból, magyar motívummal vászontáskát. A vizuális technikákat az pedagógus is meg tudja valósítani, ahol nincs kézműves tehetségműhely. A családok, testvérek szintén hasznosíthatják, kipróbálhatják, milyen örömteli hangulatú egy közösen készített alkotás, ami kár készülhet anyának, apának, nagyszülőnek.

 

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

 

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Három gyerek tűnt el Szigetszentmiklósról

A szigetszentmiklósi rendőrök a lakosság segítségét kérik három gyermek eltűnésének felkutatásában.

Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

Az ünnepi időszakban tömegesen jelentkeznek a sürgősségi ellátásban az epekólikás betegek. Dr. Pászthory Erzsébet, a Gasztroenterológiai Központ gasztroenterológus, belgyógyász szakorvosa szerint, ha valaki már átélt ilyen rohamot, az soha nem felejti el; megfelelő kezelés híján pedig bármikor újra jelentkezhetnek a tünetek, és akár súlyosabb szövődményeket is okozhatnak a kövek.

Óriási a korai felismerés jelentősége a nőgyógyászati daganatoknál is

A daganatos betegségek korai felismerése sok esetben élet-halál kérdése lehet, de legalábbis meghatározza a kezelés lehetőségeit. Így van ez a nőgyógyászati daganatok esetében is: minél korábban sikerül felismerni a betegséget, annál jobbak lehetnek a kilátások. Dr. Hernádi Balázs, a Nőgyógyászati Központ szülész-nőgyógyásza, a nőgyógyászati onkológia specialistája elmagyarázta, mikor, kinek és milyen vizsgálatok szükségesek az időben történő diagnosztizáláshoz.

Újévi fogadalom: 2025-ben ne hagyjuk ki a „nagyrutin” vizsgálatot!

Huszonegy éves kor fölött rizikófaktorok, tünetek hiányában legalább öt évente, krónikus betegség, idős életkor esetén évente javasolt a laborvizsgálat, amely fényt deríthet a tartós fáradékonyság, sápadtság, szem alatti sötét karikák, ingerlékenység, hajhullás, gyors hízás vagy fogyás, haspuffadás, bőrproblémák, véres vizelet vagy széklet hátterében húzódó problémákra is. Mindez azért fontos, mert az időben felfedezett betegségek, nagyobb hatékonysággal gyógyíthatók - mondja dr. Torzsa Péter, a Semmelweis Egyetem Családorvosi Tanszékének vezetője.

Elmúlhat-e magától a pánikbetegség?

A pánikbetegséggel nehéz együtt élni, különösen, ha úgy érezzük, kicsúszik a kezeink közül a kontroll a rohamok kapcsán. Érdemes-e arra várni, hogy majd "magától" elmúlik a nehézség? Egyáltalán léteznek-e olyan eszközök, amelyekkel elősegíthetjük a javulást? Mikor és miért érdemes orvoshoz fordulni? Dr. Veres Andrea főorvos, a Pszichiátriai Központ pszichiátere adott választ a kérdésekre.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja