SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEKHÚSVÉT

Differenciálás fejlesztő ötletekkel, házilag készített eszközökkel, segédeszközökkel

- 2017-11-15
Praktikus ötletek a tanítás - tanulás differenciálásához.
A tapasztalataimból. Korábban többségi és tanulásban akadályozott osztályban tanítottam.

Nincs átlagos gyermek. Mindegyik kicsit eltér. Ezért, mikor tervezem a feladatot, foglalkozást, szerkezeti egységet, tanórát, több szintre tervezem a különböző nehézségi fokozatnak megfelelően. A nagyon tehetségeseknek több, szorgalmi feladatot, olyan típusút, amilyent szeret, amivel fel tudom kelteni az érdeklődését és a kedvét - készítek elő.

Nagyon fontosnak tartom a kiszámíthatóságot, ami biztonságot ad, előre elmondani, hogy mi fog következni. Ezt vizuálisan is megerősíteni, különböző szinteken:

  • Napirend tépőzár csíkon képekkel kirakva.
  • Napirend időkorong.
  • Játék óra középen jancsiszöggel fixálva a mutatót magasabb szinten.
  • Idővonal, vagy lépcső mesefigurák lépegetnek rajta.
  • Magasabb szinten sorszámozva.

Nagyon szeretem és a gyermekek is szeretik a társasjátékot. A3-as nagy kartonra különböző szinteken körben utat rajzolok. Figurákat, magasabb szinten számokat. A szabályokat előre megbeszéljük. Dobókockát készítek, színekkel, pöttyökkel, számokkal.

Ha színekkel, egy oldal egy szín, egyet lépek. Jelenlegi csoportomban is. A pöttyökkel, amennyi pötty, annyit lépek a táblán, a rajzolt társasjátékon. A számoknál amennyi a szám, annyit léphet.

Az észlelés, emlékezet, koncentrációfejlesztéséhez az alábbi játékokat szoktam alkalmazni: Figyeld meg pontosan; Mi változott? 2-3- 4- 5- 6- 7- 8-9 elemből; Mesterlogika házilag; Logico házilag; Memória játék házilag – két egyforma kép egy pár; Malom; Drámajáték; Ki nevet a végén?; Figyeld meg és egészítsd ki; Játék a betűkkel; képkereső.

Tér és fantázia, szín és formaészleléshez a Puzzle formaegyeztető játékokat; Formaérzékelő játék. Mi van a zsákban? Bekötött szemmel belenyúlni a zsákba; Halmazok és számok; Plusz, mínusz; számdominó játékokat használom.

Testtudat, mozgásérzékelés, vestibuláris rendszer fejlesztésére, két testfél mozgásának összerendezésére, alapmozgások, bázismozgások koordinációjának javítására, téri tájékozódás fejlesztése több, 4-5 elemű feladatokat tanítani nekik:

pl.: 1. tapsolok elől, 2. fej felett, 3. leguggolok, 4. felállok.

Továbbá mondókákat, énekeket kézmozdulatokkal kísérve tanítok nekik. 

Gondolkodás fejlesztését általános ismeretek fejlesztésével, összehasonlítással, különbségek megfigyelésével, változás megfigyelésével, össze nem illőség felfedezésével, logikai – funkcionális összefüggések felismerése feladatokkal, tevékenységekkel szoktam megvalósítani.

Az analizáló – szintetizáló képesség fejlesztését hiányok pótlásával, szimmetria feladatokkal, rész-egész viszonyt felismerő tevékenységekkel, játékokkal lehet. Analógiás gondolkodás kialakítását ritmikus sorok kirakásával, eseményképek értelmezésével, idői tájékozódás fejlesztésével lehet.

Mese, történet képeit szoktam sorba rakatni velük. Először elolvasom a mesét, ha kell, többször, majd megbeszéljük, ez után a történet képeit megbeszéljük. mi van a képen? Majd a mesét 4-5-6 képpel kirakjuk időbeli sorrendben.

Nagyon szeretik, amikor bábozunk. Lehet a pedagógus játéka, a gyermek játéka, a gyermek maga készítette bábbal is.

Bábozás. A gyermek belső világának egyik legkifejezőbb eszköze, ezáltal feleleveníti tapasztalatait, elképzeléseit, esztétikai, szociális élményeit.” (1.)

A fentiekkel szerettem volna segíteni az olvasót a tanítás – tanulás differenciálási lehetőségei rendszerezésében. 

Idézet: Komplex prevenciós óvodai program Kudarc nélkül az iskolában Trefort Kiadó 2009. 143. oldal. 

Bibliográfia:

Artur Englbrecht, Hans Weigert: Hogyan akadályozzuk meg a tanulási akadályok kialakulását? Avagy Nem jelenthet akadályt a tanulási akadály! Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola 1999.
Gabnai Katalin: Drámajátékok Bevezetés a drámapedagógiába Helikon Kiadó 1999.
Németh Erzsébet – S. Pintye Mária: Mozdul a szó. (Súlyosan akadályozott beszédfejlődésű gyerekek korai integratív fejlesztése Budapest, 2006.
Komplex prevenciós óvodai program Kudarc nélkül az iskolában Trefort Kiadó 2009. 

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.
 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Az emlődaganat helyi kiújulásának típusa és ideje előrejelezheti a lehetséges áttéteket

Gépi tanulás segítségével nagy pontossággal megjósolható, hogy az emlőrák elsődleges kezelése után milyen típusú helyi kiújulásra van esély, és ezután kialakulhatnak-e szervi áttétek, derül ki a Semmelweis Egyetem friss kutatásából. A szakemberek 154 beteg adatainak elemzésével egyebek mellett kimutatták, hogy minél több idő telik el az első diagnózis és a tumor visszatérése között, annál kisebb az áttétek kockázata. A kutatás eredményei fontos lépést jelenthetnek a személyre szabott terápiás stratégiák kialakításában.

A ferde testhelyzetben való alvás előnyei

A ferde testhelyzetben való alvás egy enyhén döntött fekvőfelület révén hasznosítja a gravitációt. Az ötlet nem újkeletű: bizonyos állatfajok és már az ókori egyiptomiak is felismerték, hogy a fej kissé megemelt helyzete sokszor előnyösebb. A modern tudomány pedig megerősíti, hogy a 3,5-5 fokos szöggel megemelt ágy segítheti a jobb alvást, a regenerációt és a méreganyagok eltávolítását.

Egy anya megkéselte 11 éves fiát egy Disneyland-i kirándulás után

A szülői szeretetnek a világ legbiztonságosabb helyét kellene jelentenie egy gyermek számára. Tragikus módon azonban előfordul, hogy éppen a gondviselők okoznak fájdalmat. Nemrégiben egy anya állítólag halálra késelte 11 éves fiát egy Disneyland-i kirándulást követően.

Fiatal édesanya tragédiája: agyvérzés következtében hunyt el a szülés után

Megdöbbentő tragédia rázta meg a nyíregyházi közösséget: egy 22 éves kismama életét vesztette nem sokkal gyermeke születése után. Az eset körülményeit jelenleg is vizsgálják a hatóságok és az egészségügyi szakemberek.​

Dráma az esküvőn: az oltár előtt esett össze a menyasszony

Stressz, éhezés és a boldogító igen - avagy hogyan NE készüljünk a nagy napra.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja