SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Kreatív Marketing

- 2017-11-01
"Ketten kellünk hozzá. Mindig. Ahhoz, hogy élni kezdjen egy gondolat, egy történet, egy érzés. Én csak elkezdhetem." (Krúdy Gyula)
Kreatív Marketing

A Kreativitás kategóriában benyújtott cikkem mottójául iskolám névadójának gondolatait választottam.

A tanár facilitátor szerepe a tanulók személyiségének, kreativitásának fejlődése során nélkülözhetetlen. A feladatok megoldását segítő, a csoportokat motiváló, önálló alkotásokra buzdító személy elülteti a lehetőség csíráját a diákokban, akik további ötletek megvalósításán kezdenek el dolgozni, inspirálódnak egymás által is.

Középiskolában tanítok, vendéglátásszervező képzésben tanuló diákoknak Vendéglátás marketingje tantárgyat oktatok. A marketing kommunikáció kreativitásra épülő tantárgy. A képzés során heti két órában sajátítják el a hallgatók a vendéglátásban alkalmazható marketing kommunikációs eszközök gyakorlati alkalmazásának lehetőségeit. Az órák csoportbontásban zajlanak, ezért az új ötletek megvalósításában még nagyobb szerepe van ennek a tanítási keretnek is. Az órák összetett tartalmuk miatt lehetőséget biztosítanak a szövegértő kompetencia fejlesztésére, a szóbeli és írásbeli kommunikációs készség erősítésére. Ez utóbbinak a vendéglátásban, különösen a vendéggel való kommunikációban fontos szerepe van. Gyakran támaszkodom az osztály tapasztalataira, amit a nyári gyakorlatok során szereztek. A csoportban végzett munka a diákok együttműködő képességét is fejleszti, ami a mai kor munkaerő-piaci feltételeinek egyik sarkalatos pontja.

A közösen végzett feladatok, a siker, inspiráló valamennyi tanuló számára, bátran mondják el ötleteiket, ösztönözve egymást a tökéletes megoldás felé. Az órákon minden alkalommal használjuk az infokommunikációs eszközöket, melyek a hatékonyságot nagyban segítik.

Cikkemben néhány olyan módszert, gyakorlati feladattípust osztok meg az Olvasókkal, melyek más tanítási órán is alkalmazhatók, kreativitást fejlesztők.

Legyen a vendégünk!

Évszakokra lebontva, a szezonalitás figyelembe vételével, aktuális szórólapok összeállítása, menüajánlattal, vendégcsalogató módon. Itt a különböző szegmensek is megjelenhetnek. A feladatvégzés alatt a diákok kutatómunkát végeznek az adott hónap jeles napjairól, illetve a vendéglátásban is kínálható szezonális gyümölcsökről, zöldségfélékről. A 3-4 fős csoportban végzett munka során a feladatmegoldás differenciálódik. Az interneten történő keresésben ügyesebb tanuló, a menü összeállításban, a „beszédes” nevek kitalálásában kreatívabb diák és a rajzolásban vagy szerkesztésben aktívabb tanuló munkája szétválik, hogy a kész termék összeállítása során egyesíteni tudják ötleteiket, felkészülve a prezentációra. A beszámoló alatt szóbeli kommunikációs készségük, előadói képességük sokat fejlődik. A papír alapon elkészített szórólapok minden esetben kikerülnek a tanterem falára, motiválva a többi osztály diákjait is. A módszer más tanórák projektfeladatainak megvalósításában is alkalmazható.

Programra fel!

A feladatvégzés során tematikusan válogatott témák közül kell kiválasztani a csoportnak az adott rendezvényt, figyelemfelkeltő plakát tervezése a vendéglátó üzlet bejárati ajtajára. A munka számítógépen és papír alapon is folyik, több megoldás is előfordul az óra során.  Igazi kreatív gondolatok, megvalósulásra váró ötletek jellemzik ezt a feladattípust. Nagy élvezettel dolgoznak mindig a diákok. A bemutatás során a programok erősségeire helyezik a hangsúlyt.
Témakörök, melyeket a vendéglátásban is alkalmazni tudnak:
farsangi bálok , húsvéti locsolkodás, pünkösdi programok, nyári sörnapok,          
Márton napi libalakoma, gasztroestek, Halloween party, adventi forraltborozás
A módszer összefoglaló órákon is sikerrel alkalmazható, a téma a tananyag lenne.

Filmek a falon

A diákoknak 3-4 perces videót kell készíteni, melyben az általuk választott vendéglátó üzletet mutatják be. Célja, hogy a már üzletben lévő vendégek képet kapjanak a kínálat sokszínűségéről, a programlehetőségekről, rendezvényekről. A kisfilm az értékesítési térben található televízión látható, melyet a vendégeknek a fogyasztás alatt is figyelemmel lehet követni. Célja a koncentrációs készség, az informatikai és a szakmai ismeretek alaposabb elsajátítása. A feladatvégzés során összehangolt csapatmunkára van szükség. A mobiltelefon a tablet és a laptop a diákok fő munkaeszköze. Informatikai kompetenciájuk a feladatvégzés során fejlődik, erősödik és a gyakorlati alkalmazással készségszintre kerül. A módszer tantárgyakat ismertető, népszerűsítő feladatként, szakköri órákon is elvégezhető.

Kerekasztal konferencia

A konferenciaanyag bemutatását több tanórai munka előzi meg. A szituációban egy Vendéglátóipari konferenciára kapunk meghívást, ahol 10-12 diasoron kell a diákok által választott vendéglátó üzletet a meghívott vendégeknek és előadóknak bemutatni. Az ötlet, a kreativitás, a lényegre törő információk az összeállítás fontos alappillérei. A 2-3 fős csoportban végzett munka során a diákok anyagot gyűjtenek, képeket, grafikonokat, ábrákat szerkesztenek. A konferencián történő prezentáció során a megjelenés, a bemutatott anyag, a verbális és non verbális kommunikáció kerül értékelésre. Ez a feladattípus sokoldalúan megmozgatja a tanulók képességeit, a viselkedéskultúra fontos része az órának. A módszer osztályfőnöki órákon is alkalmazható, az állásinterjún való megjelenés gyakorlásával, ahol a tanuló saját magát mutatja be a hallgatóságnak.

Fotó: Mediamodifier / Pixabay

Vendéglátó Kisokos

A diákok feladata egy általuk elképzelt, a későbbiekben megvalósuló vendéglátó üzlet jellemzőinek, a „Kisokosnak” az összeállítása. A feladat formai követelményeit ők maguk határozzák meg. Készülhet lapozható füzet formájában, spirálozott naptár formában, kézikönyvként, kártyalaponként. A tartalmi résznek az üzlet szakmai, humánerőforrás és marketingtevékenységeit kell tartalmaznia. A bemutatás során az elkészült produktumot megkapják a csoport többi tagjai és közösen döntenek a végleges formátumról. Alapos előkészítést, gondos válogatást igénylő feladattípus. A siker borítékolható. Az elkészült termék továbbgondolásra készteti a diákokat és a következő órán már a megtervezett vendéglátó üzlet reklámtevékenységeit készítik el. A Kisokos folyamatosan bővíthető. A módszer alkalmazható rendszerező órákon, a kártyaforma szókártyaként is.


Fotó: TheDigitalArtist / Pixabay

A sokszínű módszerek (önálló, páros, csoport, differenciált, kooperatív, kollaboratív) és a gyakorlati feladatok rögzítik a tanulók elméleti tudását és a nehezen értelmezhető és tanulható definíciók is könnyebben elsajátíthatóvá válnak. Mindez azért fontos a képzés során, mert 12. év végén írásbeli érettségi vizsgát tesznek a tanulók a tantárgyból, 13. év végén pedig szóbeli vizsga vár rájuk.

Kreatív, vidám, jó hangulatú, sikeres órákat kívánok a kollégáknak.

Indexkép: Pantanea_ / Pixabay

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Eltűnt egy amerikai lány a budapesti bulinegyedből

Eltűnt egy amerikai lány a budapesti bulinegyedből

A lány az Airbnb-ből sem jelentkezett ki, ahol megszállt, és a hazafelé tartó gépére sem szállt fel. Barátaival utazott Budapestre szórakozni.
Milyen étkezés védhet meg az emlőráktól?

Milyen étkezés védhet meg az emlőráktól?

Az utóbbi időben évente 7500-8000 nőt és 150-200 férfit diagnosztizáltak rosszindulatú emlődaganattal Magyarországon. Ahogy általában a daganatos megbetegedések esetén, úgy a mellrák gyakoriságában is szerepe lehet a várható élettartam növekedésének, a "nyugati" életmódnak és étrendnek. Október a mellrák elleni küzdelem hónapja, október harmadik hetét pedig 2009 óta a ritkábban előforduló, általában háttérbe szoruló férfi emlőrák elleni küzdelemnek szentelik, felhívva a figyelmet a prevenció, a korai felismerés, a terápiás kezelés és a palliatív ellátás fontosságára.
Megváltoztathatod a szemed színét?

Megváltoztathatod a szemed színét?

Egyetlen cseppentés, amitől a barna szemünk színe hétfőn lehet kék, kedden zöld, szerdán pedig mélyfekete? Ezt ígérik azok a szemszín-változtató cseppek, amelyek már néhány ezer forintért bárki számára elérhetőek az interneten. De vajon valóban ez a legbiztonságosabb és leghatékonyabb módja szemszínünk megváltoztatásának? Mit szabad és mit nem? Jó, ha tisztában vagyunk néhány dologgal, mielőtt az idei halloweeni jelmezünkhöz a szemünk színét is hozzáigazítjuk.
"A halloween a sátánisták ünnepe!" - egy szigetszentmiklósi óvoda hosszan írt arról, miért nem szabad részt venni benne

"A halloween a sátánisták ünnepe!" - egy szigetszentmiklósi óvoda hosszan írt arról, miért nem szabad részt venni benne

"Hallooween nagyon veszélyes mindenkire nézve. Nem kell átvegyünk semmilyen idegen néptől pogány ünnepeket, szokásokat! Ennek a megemlékezése az méltó a keresztyén emberekhez" - írták egy hosszú posztjuk végén.
Emberölés bűntette miatt keres a rendőrség egy 16 éves lányt

Emberölés bűntette miatt keres a rendőrség egy 16 éves lányt

A fiatal lány egy 2022-ben elkövetett bűntettben lehet érintett.

A szerkesztő ajánlja