Kreatív Marketing
A Kreativitás kategóriában benyújtott cikkem mottójául iskolám névadójának gondolatait választottam.
A tanár facilitátor szerepe a tanulók személyiségének, kreativitásának fejlődése során nélkülözhetetlen. A feladatok megoldását segítő, a csoportokat motiváló, önálló alkotásokra buzdító személy elülteti a lehetőség csíráját a diákokban, akik további ötletek megvalósításán kezdenek el dolgozni, inspirálódnak egymás által is.
Középiskolában tanítok, vendéglátásszervező képzésben tanuló diákoknak Vendéglátás marketingje tantárgyat oktatok. A marketing kommunikáció kreativitásra épülő tantárgy. A képzés során heti két órában sajátítják el a hallgatók a vendéglátásban alkalmazható marketing kommunikációs eszközök gyakorlati alkalmazásának lehetőségeit. Az órák csoportbontásban zajlanak, ezért az új ötletek megvalósításában még nagyobb szerepe van ennek a tanítási keretnek is. Az órák összetett tartalmuk miatt lehetőséget biztosítanak a szövegértő kompetencia fejlesztésére, a szóbeli és írásbeli kommunikációs készség erősítésére. Ez utóbbinak a vendéglátásban, különösen a vendéggel való kommunikációban fontos szerepe van. Gyakran támaszkodom az osztály tapasztalataira, amit a nyári gyakorlatok során szereztek. A csoportban végzett munka a diákok együttműködő képességét is fejleszti, ami a mai kor munkaerő-piaci feltételeinek egyik sarkalatos pontja.
A közösen végzett feladatok, a siker, inspiráló valamennyi tanuló számára, bátran mondják el ötleteiket, ösztönözve egymást a tökéletes megoldás felé. Az órákon minden alkalommal használjuk az infokommunikációs eszközöket, melyek a hatékonyságot nagyban segítik.
Cikkemben néhány olyan módszert, gyakorlati feladattípust osztok meg az Olvasókkal, melyek más tanítási órán is alkalmazhatók, kreativitást fejlesztők.
Legyen a vendégünk!
Évszakokra lebontva, a szezonalitás figyelembe vételével, aktuális szórólapok összeállítása, menüajánlattal, vendégcsalogató módon. Itt a különböző szegmensek is megjelenhetnek. A feladatvégzés alatt a diákok kutatómunkát végeznek az adott hónap jeles napjairól, illetve a vendéglátásban is kínálható szezonális gyümölcsökről, zöldségfélékről. A 3-4 fős csoportban végzett munka során a feladatmegoldás differenciálódik. Az interneten történő keresésben ügyesebb tanuló, a menü összeállításban, a „beszédes” nevek kitalálásában kreatívabb diák és a rajzolásban vagy szerkesztésben aktívabb tanuló munkája szétválik, hogy a kész termék összeállítása során egyesíteni tudják ötleteiket, felkészülve a prezentációra. A beszámoló alatt szóbeli kommunikációs készségük, előadói képességük sokat fejlődik. A papír alapon elkészített szórólapok minden esetben kikerülnek a tanterem falára, motiválva a többi osztály diákjait is. A módszer más tanórák projektfeladatainak megvalósításában is alkalmazható.
Programra fel!
A feladatvégzés során tematikusan válogatott témák közül kell kiválasztani a csoportnak az adott rendezvényt, figyelemfelkeltő plakát tervezése a vendéglátó üzlet bejárati ajtajára. A munka számítógépen és papír alapon is folyik, több megoldás is előfordul az óra során. Igazi kreatív gondolatok, megvalósulásra váró ötletek jellemzik ezt a feladattípust. Nagy élvezettel dolgoznak mindig a diákok. A bemutatás során a programok erősségeire helyezik a hangsúlyt.
Témakörök, melyeket a vendéglátásban is alkalmazni tudnak:
farsangi bálok , húsvéti locsolkodás, pünkösdi programok, nyári sörnapok,
Márton napi libalakoma, gasztroestek, Halloween party, adventi forraltborozás
A módszer összefoglaló órákon is sikerrel alkalmazható, a téma a tananyag lenne.
Filmek a falon
A diákoknak 3-4 perces videót kell készíteni, melyben az általuk választott vendéglátó üzletet mutatják be. Célja, hogy a már üzletben lévő vendégek képet kapjanak a kínálat sokszínűségéről, a programlehetőségekről, rendezvényekről. A kisfilm az értékesítési térben található televízión látható, melyet a vendégeknek a fogyasztás alatt is figyelemmel lehet követni. Célja a koncentrációs készség, az informatikai és a szakmai ismeretek alaposabb elsajátítása. A feladatvégzés során összehangolt csapatmunkára van szükség. A mobiltelefon a tablet és a laptop a diákok fő munkaeszköze. Informatikai kompetenciájuk a feladatvégzés során fejlődik, erősödik és a gyakorlati alkalmazással készségszintre kerül. A módszer tantárgyakat ismertető, népszerűsítő feladatként, szakköri órákon is elvégezhető.
Kerekasztal konferencia
A konferenciaanyag bemutatását több tanórai munka előzi meg. A szituációban egy Vendéglátóipari konferenciára kapunk meghívást, ahol 10-12 diasoron kell a diákok által választott vendéglátó üzletet a meghívott vendégeknek és előadóknak bemutatni. Az ötlet, a kreativitás, a lényegre törő információk az összeállítás fontos alappillérei. A 2-3 fős csoportban végzett munka során a diákok anyagot gyűjtenek, képeket, grafikonokat, ábrákat szerkesztenek. A konferencián történő prezentáció során a megjelenés, a bemutatott anyag, a verbális és non verbális kommunikáció kerül értékelésre. Ez a feladattípus sokoldalúan megmozgatja a tanulók képességeit, a viselkedéskultúra fontos része az órának. A módszer osztályfőnöki órákon is alkalmazható, az állásinterjún való megjelenés gyakorlásával, ahol a tanuló saját magát mutatja be a hallgatóságnak.
Fotó: Mediamodifier / Pixabay
Vendéglátó Kisokos
A diákok feladata egy általuk elképzelt, a későbbiekben megvalósuló vendéglátó üzlet jellemzőinek, a „Kisokosnak” az összeállítása. A feladat formai követelményeit ők maguk határozzák meg. Készülhet lapozható füzet formájában, spirálozott naptár formában, kézikönyvként, kártyalaponként. A tartalmi résznek az üzlet szakmai, humánerőforrás és marketingtevékenységeit kell tartalmaznia. A bemutatás során az elkészült produktumot megkapják a csoport többi tagjai és közösen döntenek a végleges formátumról. Alapos előkészítést, gondos válogatást igénylő feladattípus. A siker borítékolható. Az elkészült termék továbbgondolásra készteti a diákokat és a következő órán már a megtervezett vendéglátó üzlet reklámtevékenységeit készítik el. A Kisokos folyamatosan bővíthető. A módszer alkalmazható rendszerező órákon, a kártyaforma szókártyaként is.
Fotó: TheDigitalArtist / Pixabay
A sokszínű módszerek (önálló, páros, csoport, differenciált, kooperatív, kollaboratív) és a gyakorlati feladatok rögzítik a tanulók elméleti tudását és a nehezen értelmezhető és tanulható definíciók is könnyebben elsajátíthatóvá válnak. Mindez azért fontos a képzés során, mert 12. év végén írásbeli érettségi vizsgát tesznek a tanulók a tantárgyból, 13. év végén pedig szóbeli vizsga vár rájuk.
Kreatív, vidám, jó hangulatú, sikeres órákat kívánok a kollégáknak.
A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: