Nagycsoportos kisfiú, szülei elváltak, ami a gyermekben hatalmas feszültséget váltott ki. A szülők válása, válás előtti magatartása a gyermeket oly mértékben megviselte, hogy súlyos viselkedés zavarok mutatkozta nála. A veszekedések, viták a gyermekek előtt zajlottak le, s mint a gyermek elmondta ilyenkor a húgával félrevonultak és sírtak. A gyermek magatartása otthon és az óvodában egyre kibírhatatlanabb lett. A kisfiú mindenkivel veszekedett, a foglalkozások és játék közben fegyelmezetlen volt, semmi nem kötötte le a figyelmét, kapkodó lett. Mivel a gyermekekkel maradt anya el volt foglalva saját problémájával, így későn vette észre fián esett sérelmeket, lelki sérüléseket. A gyermek viselkedészavarait előidéző okok nem lettek megszüntetve, egyre halmozódtak, így nem mehetett csoporttársaival együtt iskolába. A gyermek visszamaradt egy évre, s mivel anyja szégyellte abba az óvodába vinni ahová korábban járt, átíratta hozzánk. A gyermek érezte anyja szégyenét, menekülését a múltból, s tehetetlensége folytán ő agresszivitással próbált a „szégyenen” csökkenteni. A kisfiú magatartására erőszakosság, mozgására görcsösség, merevség, határozatlanság, kapkodás volt jellemző.
A gyermekről, az őt foglalkoztató dolgokról a játékon, mint elsődleges tevékenységen keresztül nyertünk legtöbb ismeretet. A kisfiú egy-egy játékkal csak rövid ideig foglalta le magát. A benne lévő feszültség, állandó készenléti állapot miatt képtelen volt hosszabb ideig egyazon tárggyal tevékenykedni. A konfliktust kiváltó helyzetet a gyermek játékos formában addig ismételgette, amíg az érzelmi feszültség súlyától meg nem szabadult. Kisfiú béka bábja előadás közben mindig harciasan viselkedett, marakodott más bábokkal. Előadás után sem vált meg tőle, s hevesen tiltakozott, ha el akarták tőle venni. A benne lévő feszültséget bábjátékban oldotta fel, lereagálta. Ilyenkor leghelyesebb, ha hagyjuk a gyermeket, míg a benne dolgozó izgalom fel nem oldódik. A gyermek játékában fejezi ki az őt ért különböző hatásokat. Tevékenységében azt újra és újra átéli, így érzelmileg megnyugszik. A játék a gyermek számára kompenzáció, jóvá tevés. A felnőtt számára a gyermeki játék közvetlen információ az egyén helyzetéről, pszichés állapotáról. A játékba való bekapcsolódás alkalmat ad az óvónőnek a beszélgetésre, beszéltetésre. Ez sok segítséget nyújt a gyermek megismerésére.
A kisfiú szerepjátékára az állandó szerepcsere volt jellemző. A felállított szabályokhoz nem tudott megfelelően alkalmazkodni, ezért mindig azt a szerepet vállalta, amihez éppen legkevesebb kötöttség társult. Játék közben a társai figyelmeztetésére agresszívan reagált, nem volt képes együttműködni velük. A kisfiú anyukája elmondta, hogy fia mikor este lefekszik az ágyra nem alszik, csak folyik a könny a szeméből. Válás miatt a gyermek sóvárogva gondol az eltávozott apára. „Én aput, anyut egyformán szeretem. Mindig veszekedtek, de miért kellett apunak elmennie?” a kisfiú nem értette a válás okát, ővele ezt nem beszélték meg. A sejtett okok, melyek tisztázatlanok, a gyermeknek súlyos lelki megterhelést okoznak. A kisfiú sokat gondolkodik a helyzetén, apján, éjszakáit e belső nyugtalanság zavarja. A gyermek fáradt lesz másnap, figyelmetlen, könnyen ingerelhető. A fokozott izgalom, készenléti állapot, a gátlásfolyamatok helytelen működése miatta kisfiúnál figyelemzavar mutatkozott. Egy-egy dologba hirtelen belekap, majd mással kezd el foglakozni, majd később újra folytatja az otthagyott munkát, játékot. A gyermek külső tárgyakra, dolgokra azért nem képes hosszabb ideig figyelni, mivel a benső, érzelmileg erősebb dolgokra koncentrál. Mozgásán, rajzán a hirtelenség, merevség, görcsösség figyelhető meg. Nincs türelme a részletek kidolgozására.
Családrajza jó mutatta pszichés állapotát, családjáról alkotott képét. Papírján legnagyobb helyet az apa alakja foglalja el. A többi családtaghoz viszonyítva őt rajzolta legrészletesebben meg (fül, ujjak). A fölfelé emelt karja mintha családfelettiségét jelképezné, ami miatt ők szenvednek. A kidolgozottabb alak, a piros szín azonban az apa iránt érzett szeretetet, vágyódást is mutatja.
A gyermeknek minta a család. Ott tanulja meg, mint legkisebb társadalmi egységben az alkalmazkodást, a nemeknek megfelelő viselkedést. Személyiségfejlődésben az apa, anya szerepe meghatározó. A szülők közti kapcsolat, kommunikáció visszahat a gyermek társkapcsolataira, közösségi viselkedésére. Ha a példa nem megfelelő, a családon belül konfliktusok, gyermek előtti veszekedések, viták zajlanak le, akkor a kisgyermeknek megrendül a bizalma a felnőttekben. Megijed, függő helyzetben érzi magát, depresszívvé, szorongóvá válhat. Azonban a gyermek, a lelkében felhalmozódó sérelmek miatt – a környezet értékrendjét leértéktelenítve – agresszívvé, verekedőssé is válhat. Idegrendszeri alkattól függ, hogy túlzott szorongással, illetve agresszivitással reagál-e az egyén az őt közvetlenül körülvevő környezet problémáira.
Milyen úton lehetséges a feszültségek, gátlások, túlzott indulatok feloldása, megszüntetése? A gyermeket ki kell menteni azokból a helyzetekből, ahol látványos kudarcok érhetik. Az agresszivitás, illetve a szorongás feloldásában a mozgásos és barkács tevékenységek nyújtottak legtöbb lehetőséget. Mozgás közben a szorongó egyén biztonságérzete fokozódik, bátrabb lesz, közösségben jobban mer tevékenykedni. Agresszív egyénnél a felgyülemlett energiát a mozgásos feladatok jó irányban hasznosítják. A barkács tevékenység amellett, hogy a figyelmet, akaratot, kézügyességet, gondolkodást fejleszti, az önértékelés, pozitív éntudat kialakulását is elősegíti. Munka közben a gyermek láthatja tevékenységének eredményét, összehasonlíthatja más munkákkal, s ez biztosíthatja a helyes önértékelésük kialakulását, énjük elfogadását. A gyermeknek minél több egyéni tevékenységi lehetőséget kell biztosítani. A gyermek érezze munkálkodása közben az óvónő bizalmát, hitét a sikerben. Érezze, hogy személyét mind az óvónők, mind pedig a csoporttársai elfogadták. Lehetőséget kell teremteni arra, hogy a gyermek próbára tegye önmagát, képességeit, megláthassa mire képes.
A kisfiú szívesen vállal már feladatokat(rakodás, seprés, eszközök kiosztása) mivel ezekben a tevékenységekben sikerélményben volt része, így bízik önmagában, az újabb feladat eredményes elvégzésében. Fontos, hogy az óvónő a gyermek munkáját, annak eredményét a közösség előtt is fogalmazza meg. Érezze az egyén, hogy munkája a csoport többi tagjához viszonyítva is megállja a helyét. A nevelő használja ki a gyermekben rejlő pozitív tulajdonságokat, ezekből kiindulva teremtsen minél több alkalmat annak fejlesztésére, illetve a meglévőn keresztül a mélyben rejlők előhívására. A fiú minden önállóan vállat munkatevékenységben kitartó, erős akarattal maradéktalanul teljesíti feladatát. E tulajdonságából kiindulva sok tevékenykedési lehetőséget kapott. Munkájának sikere, a csoport elismerése önbizalmát fokozta. Már a gyerekek is szívesen választották játszótársul, s hogy ez a bizalom megmaradjon iránta, igyekezett alkalmazkodni hozzájuk.
Az egyén személyisége derűs, nyugodt légkörű, érzelmekkel telített közösségben fejlődhet csak optimálisan. Itt tanul meg a gyermek alkalmazkodni, együttműködni, itt látja meg énjének értékét, s itt tanul meg becsületesen küzdeni önmagáért. Óvodás gyermekekről lévén szó a közösségi kapcsolatok, barátságok játéktevékenységen belül alakulnak ki. Az agresszív gyermeket a csoport kitaszítja, mivel kellemetlen játszótársnak találja. Ha ehhez még az óvónő állandó elmarasztalása, megszégyenítő eljárása is hozzájárul, akkor a egyént teljesen elutasítják, így peremhelyzetbe kerül. Ha a gyermek érzi, hogy ő is tagja a csoportnak, lehet neki is vágya, akarata, akkor igyekszik ő is a csoport szabályait, szokásait elfogadni, azok szerint élni. Egyrészt azért fontos a nevelő részéről a gyermek eredményeinek közösség előtti hangsúlyozása, hogy énképe pozitívvá váljon, képességeiben bízzon. Másrészt, a csoport melyben él fogadja be, jó tulajdonságait ismerje el, azok szilárduljanak meg, illetve rögződjenek.
Csendes pihenő alatt a kisfiú megállás nélkül mozgott, a paplant emelgette, nem hagyta társait aludni. Mikor rászóltam ő felült, körülnézett, látta, hogy barátja már alszik, így ő is elnyugodott.
Mesék, beszélgetések társas kapcsolatok alkalmával nyer igazi értelmet a jó és a rossz. A csoporttársak nyílt bírálata az egyént magatartásának megváltoztatására sarkallja. Miután a kisfiú befogadták, önmaguktól beválasztották őt egy-egy játékba, fokozatosan megszűnt a kisfiú erőszakos kapaszkodása egy-egy csoporttársba. A fiú miután megtalálta a helyét a csoportban, figyelmét nem terelte el mind untalanul a rendetlenkedési lehetőségek gyors kihasználása. Már nem félt a magára maradástól, sőt rendre utasította a beszélgetőket. – A gyermekek mesét hallgattak. Egy kislány mese közben akarta elmondani a fiúnak, hogy tegnap ő otthon mit csinált. A kisfiú elutasítóan válaszolt. „Maradj csendben, hallgasd a mesét!” A kisfiú játéktevékenysége is nyugodtabb lett. Egy-egy általa kiválasztott játékeszközzel hosszan, elmélyülten képes már lekötni magát. Tevékenykedése közben társaira fokozottabban odafigyel, igyekszik velük együttműködni. A gyermeket korábban a heves, lobbanékony érzelmi élete gátolta a társaival való együttműködésben. Agresszivitása, kapkodása miatt a csoport tagjai eltávolodtak tőle.
Hogyan sikerült ezt megszüntetni, s a kisfiún segíteni? Szerepeit, melyet a játék során önként vállalt, mikor csökkenet az iránta való érdeklődése, egy új eszközzel, vagy ötlettel megtoldottuk, s így továbbra is érdekes maradt számára. A gyermekre fokozottabban odafigyelve igyekeztünk őt a játék közben felmerülő konfliktusokból kimenteni úgy, hogy az óvónő is szerepet vállalva bekapcsolódott a játékba. A megelőzés azért volt helyes, mivel itt acél az, hogy a gyermek pozitív érzelmekkel fejezze be a játékot. Érezze, hogy társaival jó együtt lenni, közösen tevékenykedni. Lássa be , hogy nemcsak a veszekedés lehet a megoldás kulcsa, annál jobb a megegyezés.
Másik tényező, amely hozzájárult a gyermek pszichés életének kiegyensúlyozottabbá tételéhez, a szülővel való folyamatos kontaktus. A szülővel a legközvetlenebb kapcsolat családlátogatás során alakult ki. Az anyuka előadta problémáit, hogy azok megoldásában tanácsot adjunk. A szülő, mint elmondta, válás után úgy érezte, hogy magukra maradtak. Nem mert kapcsolatot létesíteni senkivel sem. A gyermeknek sem volt otthon korához illő játszótársa, befelé fordulva élt a család. Kértük az anyukát, vigye fiát többször sétálni, kirándulni, beszélgessenek a helyzetükről, nyugtassa meg gyermekét, hogy a szülei nagyon szereik, segítsen neki játszótársat keresni. Az anyuka megfogadta a tanácsunkat, a kisfiút kiengedte a gyerekek közé. Így lett neki állandó játszótársa, akivel jól megértik egymást, együttműködve képesek játszani. Az együtt töltött idő élményeiről vidáman mesél a gyermek az óvodában is. Kötetlen beszélgetések alkalmával a gyermek is egyre többször hallatja hangját. Kifejezőkészsége bár még gyenge, de már szívesen beszél társai előtt, hisz már van egyedi élménye, amit érdemes elmondania a csoportnak is.
A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)