Kiss Noémi vagyok, a Péceli Harangvirág Református Óvoda Szivárványcsoportos óvodapedagógusa. Homogén nagycsoportunkban az idei nevelési évre olyan témákat kerestünk a kolléganőmmel, amelyek kihívást és felfedezendő terepet kínálnak a gyerekeknek. Be kell vallanom, hogy a projekt alatti kutatómunkában rengeteg új ismerthez jutottam magam is. Így alakult, hogy kincskereső őszi heteink után „táguló világunkkal” kezdtünk el ismerkedni.
A Föld mozgásával, alakjával, felszínével, talpunk alatti belső folyamatokkal indítottuk a tematikus projektünk első hetét, ahol a hét csúcspontja a vulkán kísérlet bemutatása, illetve újra és újra való elismétlése volt.
Számítottam arra, hogy a téma felkelti a csoport érdeklődését, de arra nem készültem fel, hogy elég sok háttér információval rendelkeznek a gyerekek, és az első héten már olyan fogalmak is szóba kerülnek, mint az ózón réteg és a naprendszer. A gyerekek sorra hozták be otthonról a témához kapcsolódó könyveket, játékaikat, gyermekenciklopédiákat, és a 6 évük alatt megszerzett tudástárukat. A világító földgömb egy hónapon keresztül ontotta hangulatos fényét, és sok gyerek vizsgálta meg nagyító alatt a földrészek és óceánok határait, a gömb apró részleteit.
„Fölkelt immár a szép Hold
A csillagezres égbolt
Oly tisztán tündököl...” (Református Énekeskönyv)
- Énekeltük minden pihenő idő kezdetén ezt a számomra oly kedves éneket.
A „kék bolygónk” után a Hold keltette fel a gyerekek figyelmét.
Napról napra jelentés érkezett egy-egy gyerektől, hogy előző este melyik holdfázist vélte felfedezni az égen. Izgalmas beszélgetések alakultak ki az űrhajósokról, a gyerekek elképzelték milyen érzés lehetne kilépni a Holdra, de a gravitáció valahányszor keresztülhúzta számításaikat. Naponta aktív edzéseket tartottunk, hiszen az űrhajósok is évekig készülnek a nagy küldetésre.
Miután a Holdtól is távolabb merészkedtünk képzeletben, a bolygók sokfélesége teljesen lenyűgözte a gyerekeket. Heteken keresztül tanulmányozták a könyveket, IKT eszköz segítségével megértették a bolygók mozgását, felfedezték azt a tökéletes összhangot a naprendszerben és a világűrben, ami a véletlen során nem jöhetett létre. Megköszönték az Alkotónak, Istennek azt a színes, változatos és gyönyörű világot, amit ajándékba kaptak, és közösen egy hosszú listát „írtunk” arról, mi, akik a szivárvány csoportba járunk, hogyan tudunk nap-mint nap vigyázni erre az ajándékra.
Képzeletben valóban sokszor elindultunk olykor a csillagos ég felé, olykor pedig a naprendszer bolygói felé. A mesék, versek, énekek után, a Planetáriumi előadás nagy segítség volt ebben.
Különböző technikák segítségével papírra vetették saját elképzelésüket a világűrről és a naprendszerről. (Feladat: 3 megadott színből színkeveréssel a világűr megfestése; szintén színkeveréssel a kedvenc bolygó megfestése, kivágása és a világűrre való ráragasztása)
A naprendszer elkészítésének ötlete már régóta ott motoszkált a fejemben, és egyre nagyobb reményeket fűztem hozzá, hiszen a gyerekek nagyon lelkesek, és aktívak voltak, sok ismerettel és motivációval, így hamarosan a közös nagy vágyunk lett. Az elkészítéshez szükséges eszközöket összegyűjtöttük: 10 db lufi, liszt, víz, újságpapír, lapos tál, kanál, vízfesték, tempera, fogkefe, fekete tüll anyag, szabó olló, hó spray, drót, damil
Az elkészítés menete:
-
Lufik felfújása méretarányosan, csiriz elkészítése lisztből és vízből.
-
Újságpapír bekenése csirizzel, gondos rásimítása a lufira legalább két rétegben.
-
Száradás után a bolygók kifestése a megfelelő színekkel.
-
A világűr elkészítése: fekete tüll anyag levágása; két különböző technikával csillagok és meteorok ábrázolása.
1. technika: fehér vízfesték és fogkefe segítségével festékspriccelés (szitázás technika szita nélkül)
2. technika műhó spray használata (nyomaték, dőlésszög, vékony réteg!)
-
Az elkészült elemek sorba rendezése, felfüggesztése a felnőttek segítségével, a gyerekek ötletei, instrukciói alapján.
A drótok segítségével szerettük volna érzékeltetni, hogy a bolygók különböző pályákon mozognak, és azt is, hogy a Naphoz képest egyre távolabb találhatóak a világűrben. A sor végét a Plútó zárja, bár jól tudjuk, hogy visszaminősítették törpe bolygónak, mégis úgy döntöttek a gyerekek, hogy még a legkisebbnek is helye van a Szivárvány csoportban található naprendszerben.
A közös munka minden tevékenységi területen rengeteg fejlesztési lehetőséget rejtett magában. Ezeket igyekeztem is kiaknázni. A hosszabb munkafázisok során azonban arra is volt alkalmam, hogy egy-egy nyugodt és meghitt beszélgetésben megismerjem a téma feldolgozása által megindított új gondolatokat, a világról alkotott véleményeket. Óvodapedagógusként tudom, hogy ezek bizony kincset érő pillanatok. Örülök, hogy sok ilyen kinccsel gazdagodhattam.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)