Intézményünk a Zöld Óvoda és Madárdalos Óvoda birtokosa.
Ennek szellemében, igyekszünk megfelelni az elvárásoknak, és olyan értékeket átadni gyermekeinknek, mellyel formáljuk, és gazdagítjuk, környezettel kapcsolatos látásmódjukat, viselkedéskultúrájukat, értékrendszerüket.
A környezettudatos magatartásformálás megalapozása, és alakítása érdekében, sok-sok közvetlen tapasztalatszerzést, tevékenységeket biztosítunk, a szabad természetben.
Zöld Óvoda birtokosaként, a „Komposztálás ünnepnapja”, (október 10.) jó lehetőséget kínált, hogy a gyermekek ismereteit, sok-sok játékos cselekedtetéssel gazdagítsuk. Az aktuális héten, több tevékenységet terveztem és valósítottam meg, nagycsoportos óvodásaimmal. A szabad természetben szerzett közös élmények, beszélgetések, rácsodálkozások, megfigyelések, semmi mással nem pótolhatók.
Tevékenységeink, a Komposztálás ünnepnapja hetében:
1.Szüretelésen vettünk részt. Szőlőt, birsalmát szüreteltünk.
- Vakondtúrást, talajlakókat figyeltünk meg.
- Avarban lépkedtünk.
- Megcsodálhattuk a természet csodálatos színvilágát.
- Erdei ösvényen haladtunk át, ahol oda nem illő szemetet találtunk. ( Műanyag palackok, fémdoboz, zacskók, stb. Megbeszéltük, hogy ezek az anyagok nem bomlanak le, káros a környezetünkre, veszélyes lehet az állatoknak. Tisztelni kell a természetet, tilos a szemét eldobása!)
- Útközben, terméseket, „kincseket”gyűjtögettünk.
2. Képalkotás
A kiránduláson gyűjtött termésekből, és a csoportban gyűjtögetett termésekből, alkotásokat készítettünk, mely a természettel való kapcsolatépítést erősítette. Lehetőséget adott, az esztétikai érzék, a szabad önkifejezés, a kreativitás kibontakozásához. Alkotás közben beszélgettek, kommunikáltak, felidézték a közös élményeket.
3. „Komposzt Bendegúz” készítése
A Komposztálás ünnepnapja, október 10. Ezen a napon van, Bendegúz névnap, ezért megalkottuk, a komposztünnep kabalafiguráját. Maradék tapétákból, újat alkottunk. Kalapokat, nadrágokat vágtunk közösen. A gyerekek megrajzolták a figurákat, és ragasztással, felöltöztették Bendegúzt. Megbeszéltük, mi a feladata, miért komposztálunk, miért fontos ez, Bendegúz számára, és a természetnek.
4. Komposzt Bendegúz almapalotája
A szüreten gyűjtött birsalmákból, és négyzet alakú falapokból, több szintes palotát építettünk. A falapok négy sarkára, négy alma került, az almákra újabb lapok és újabb almák, így épült fel, a többszintes almapalota. Kukacos almát is rejtettem az almák közé, hogy lehetőség legyen a rácsodálkozásra, felfedezésre, vizsgálódásra. Fontos volt a kézügyesség, az egyensúlyozás, a súlypont megtalálása a stabilitáshoz. Szociális készségeket is fejlesztettünk, a munka elvégzéséhez, a gyerekek együttműködésére, összedolgozására volt szükség.
5.Rovarvizsgálóval, nagyítóval, megfigyeléseket végeztünk
Az almapalota építésekor, kimászott egy kukac az almából. Közvetlen megfigyelésre, közvetlen tapasztalatszerzésre volt lehetőségünk. A kukacos almát kettévágtuk, újabb kukacot fedezhettek fel a gyerekek. Nagyítóval, és rovarvizsgálóval figyelték meg a kukac testét, mozgását.
6. Komposztálás, komposztgiliszta megfigyelés
Üvegbe, virágföldet, homokot, kerti földet, gyümölcsöt, és gilisztákat helyeztünk. Megfigyeltük a föld keveredését, a giliszták munkáját.
Beszélgettünk a komposztálás fontosságáról, a lebomló anyagokról, modelleztük, a természet körforgását.
A kísérlet után, a komposztládánkba helyeztük az átalakult földet, a gilisztákat is szabadon engedtük, megfigyeltük a komposztlakókat, és a kukacos almáinkat is ide borítottuk, a gyerekekkel közösen.
7. Rovar szálloda készítése
Régi dézsából, rovarszállodát készítettünk, avarral, apró ágakkal béleltük. A gyerekek gereblyézték össze a faleveleket, és bélelték ki, a beköltöző rovarok számára. Madárdalos óvoda vagyunk, szeretnénk, ha a tavasszal visszaérkező madarak, elfoglalnák, beköltöznének az odúba, és találnának rovarokat az udvarunkon. Ezt a játékos, munka jellegű tevékenységet, örömmel, kitartóan, és szívesen végezték. Nagyon lelkesek voltak, izgatottan várjuk a beköltöző rovar vendégeket.
8.Madártársas készítése
Készítettünk egy társas játékot, ahol a madarak szabályok szerint lépegethettek el a célig, ahol a meleg fészek várta őket. Szeletelt fakorongokat helyeztünk egymás mellé, a korongokon jelzések voltak. (kettőt előre, egyet vissza stb.)
A Komposztálás hetére tervezett tevékenységek által, megvalósult a mozgásfejlesztés, (téri tájékozódás, egyensúlyozás, mozgáskoordináció) beszédfejlesztés, (szókincsbővítés, kommunikáció segítése, beszédmegértés) szociális készségek fejlődése, (bizalom, együttműködés, összedolgozás) megismerő funkciók fejlődése, (emlékezet, figyelem, gondolkodási funkciók, érzékelés, észlelés).
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)