Intézményünk a Zöld Óvoda és Madárdalos Óvoda birtokosa.
Ennek szellemében, igyekszünk megfelelni az elvárásoknak, és olyan értékeket átadni gyermekeinknek, mellyel formáljuk, és gazdagítjuk, környezettel kapcsolatos látásmódjukat, viselkedéskultúrájukat, értékrendszerüket.
A környezettudatos magatartásformálás megalapozása, és alakítása érdekében, sok-sok közvetlen tapasztalatszerzést, tevékenységeket biztosítunk, a szabad természetben.
Zöld Óvoda birtokosaként, a „Komposztálás ünnepnapja”, (október 10.) jó lehetőséget kínált, hogy a gyermekek ismereteit, sok-sok játékos cselekedtetéssel gazdagítsuk. Az aktuális héten, több tevékenységet terveztem és valósítottam meg, nagycsoportos óvodásaimmal. A szabad természetben szerzett közös élmények, beszélgetések, rácsodálkozások, megfigyelések, semmi mással nem pótolhatók.
Tevékenységeink, a Komposztálás ünnepnapja hetében:
1.Szüretelésen vettünk részt. Szőlőt, birsalmát szüreteltünk.
- Vakondtúrást, talajlakókat figyeltünk meg.
- Avarban lépkedtünk.
- Megcsodálhattuk a természet csodálatos színvilágát.
- Erdei ösvényen haladtunk át, ahol oda nem illő szemetet találtunk. ( Műanyag palackok, fémdoboz, zacskók, stb. Megbeszéltük, hogy ezek az anyagok nem bomlanak le, káros a környezetünkre, veszélyes lehet az állatoknak. Tisztelni kell a természetet, tilos a szemét eldobása!)
- Útközben, terméseket, „kincseket”gyűjtögettünk.
2. Képalkotás
A kiránduláson gyűjtött termésekből, és a csoportban gyűjtögetett termésekből, alkotásokat készítettünk, mely a természettel való kapcsolatépítést erősítette. Lehetőséget adott, az esztétikai érzék, a szabad önkifejezés, a kreativitás kibontakozásához. Alkotás közben beszélgettek, kommunikáltak, felidézték a közös élményeket.
3. „Komposzt Bendegúz” készítése
A Komposztálás ünnepnapja, október 10. Ezen a napon van, Bendegúz névnap, ezért megalkottuk, a komposztünnep kabalafiguráját. Maradék tapétákból, újat alkottunk. Kalapokat, nadrágokat vágtunk közösen. A gyerekek megrajzolták a figurákat, és ragasztással, felöltöztették Bendegúzt. Megbeszéltük, mi a feladata, miért komposztálunk, miért fontos ez, Bendegúz számára, és a természetnek.
4. Komposzt Bendegúz almapalotája
A szüreten gyűjtött birsalmákból, és négyzet alakú falapokból, több szintes palotát építettünk. A falapok négy sarkára, négy alma került, az almákra újabb lapok és újabb almák, így épült fel, a többszintes almapalota. Kukacos almát is rejtettem az almák közé, hogy lehetőség legyen a rácsodálkozásra, felfedezésre, vizsgálódásra. Fontos volt a kézügyesség, az egyensúlyozás, a súlypont megtalálása a stabilitáshoz. Szociális készségeket is fejlesztettünk, a munka elvégzéséhez, a gyerekek együttműködésére, összedolgozására volt szükség.
5.Rovarvizsgálóval, nagyítóval, megfigyeléseket végeztünk
Az almapalota építésekor, kimászott egy kukac az almából. Közvetlen megfigyelésre, közvetlen tapasztalatszerzésre volt lehetőségünk. A kukacos almát kettévágtuk, újabb kukacot fedezhettek fel a gyerekek. Nagyítóval, és rovarvizsgálóval figyelték meg a kukac testét, mozgását.
6. Komposztálás, komposztgiliszta megfigyelés
Üvegbe, virágföldet, homokot, kerti földet, gyümölcsöt, és gilisztákat helyeztünk. Megfigyeltük a föld keveredését, a giliszták munkáját.
Beszélgettünk a komposztálás fontosságáról, a lebomló anyagokról, modelleztük, a természet körforgását.
A kísérlet után, a komposztládánkba helyeztük az átalakult földet, a gilisztákat is szabadon engedtük, megfigyeltük a komposztlakókat, és a kukacos almáinkat is ide borítottuk, a gyerekekkel közösen.
7. Rovar szálloda készítése
Régi dézsából, rovarszállodát készítettünk, avarral, apró ágakkal béleltük. A gyerekek gereblyézték össze a faleveleket, és bélelték ki, a beköltöző rovarok számára. Madárdalos óvoda vagyunk, szeretnénk, ha a tavasszal visszaérkező madarak, elfoglalnák, beköltöznének az odúba, és találnának rovarokat az udvarunkon. Ezt a játékos, munka jellegű tevékenységet, örömmel, kitartóan, és szívesen végezték. Nagyon lelkesek voltak, izgatottan várjuk a beköltöző rovar vendégeket.
8.Madártársas készítése
Készítettünk egy társas játékot, ahol a madarak szabályok szerint lépegethettek el a célig, ahol a meleg fészek várta őket. Szeletelt fakorongokat helyeztünk egymás mellé, a korongokon jelzések voltak. (kettőt előre, egyet vissza stb.)
A Komposztálás hetére tervezett tevékenységek által, megvalósult a mozgásfejlesztés, (téri tájékozódás, egyensúlyozás, mozgáskoordináció) beszédfejlesztés, (szókincsbővítés, kommunikáció segítése, beszédmegértés) szociális készségek fejlődése, (bizalom, együttműködés, összedolgozás) megismerő funkciók fejlődése, (emlékezet, figyelem, gondolkodási funkciók, érzékelés, észlelés).
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)