Szakosné Laczkó Ildikó vagyok, több évtizede a Szirmabesenyői Napsugár Óvoda Csiga-biga csoportjának óvó nénije. A vegyes életkorú csoportomra nem jellemző a „Lassan jár a Csiga-biga” dal - mert az én ovisaim kíváncsi, mozgékony gyerekek, akik szeretik, ha mindig történik valami érdekes.
Mindennapjainkat az évszakok, jeles napok körforgásában éljük. A jeles napos táblánk az egész évet magába foglalja. A gyerekek kedvence a „ hóemberes” és a „hajós” nap.
Településünket a Sajó folyó, a Bányató és a Kiserdő öleli körbe. A víz közelsége nagy kincs és lehetőség számunkra a környezetünk megismeréséhez, az évszak változások megtapasztalásához, élmények, örömök szerzéséhez a természetben. Zöld óvodaként kiemelten kezeljük a környezettudatos magatartás megalapozását, a víz védelmére nevelést.
A tervezéskor, a lehetőségek felkínálásakor legfontosabb céljaim:
- Változatos tevékenykedés biztosítása, a téma sokoldalú feldolgozása.
- Az összehangolt közös tevékenykedés örömének átélése.
- A közösen létrehozott „produktum”, a valamit alkotás megtapasztaltatása.
- Sokoldalú készség és képességfejlesztés.
Télen megtapasztaltuk a víz halmazállapot változását, ellátogattunk a befagyott Bányatóhoz. Mi is készítettünk jeget, a színes vizet a kinti hidegben megfagyasztottuk és jégvárat építettünk belőle.
A tél ajándéka volt a nagy hóesés. A frissen leesett tapadós hóból egykettőre elkészült a nagy hóvár és a hóember.
A havas játékokat a benti melegben is folytattuk, a fehér tálcán behozott hóval. Hó fagylaltot készítettünk belőle. A megfagyott jégkockákból pedig jégvárat építtettünk. A remek játéknak csak a hó elolvadása vetett véget.
Variálható galéria. A csoportszobában található galéria teret ad a gyerekek kreativitásának, a hagyományos szerepek mellett átalakulhat zöldséges piaccá, gyógyszertárrá, ruhás butikká, orvosi rendelővé, kórházzá, váróteremmé, étteremmé, pizzázóvá , fagyizóvá és még sokféle varázslatos helyszínné!
A galéria bejáratára medvebarlangot varrtam, ezzel a gyerekek jegesmedvéset, célba gurítást, ügyességi játékot játszottak a csoportszobában.
Az évszakokhoz, illetve a különböző mesékhez változtatható, cserélhető bábparavánnal bábszínházat rendezünk. A gyerekek maguk is szívesen próbálkoznak, improvizálnak a kész, vagy a saját maguk által készített bábbal.
A témát a hóemberes nappal zártuk. Fehérbe öltöztünk és nagy „répaorrú” hóemberes álarcokat készítettünk. A csoportszobában választhattak a közösen készített havas „ügyességi játékokból” - jégtáblás pingvinúsztatás, hóember célba dobó papírból gyúrt hógolyóval, hógolyó foci, A nagyok bábszínházat is játszottak. Csemegének kukoricát is pattogtattunk. A „hóemberek” vidáman táncoltak a „Hóembernek se keze, se lába” kedvenc dalukra.
Tavasszal megnéztük a zöldellő tó környékét, megszólaltattuk a „zenélő kavicsokat”.
Kivittük a távcsöveket és belenézve mindenki elmondta mit lát, mi az, ami nagyon tetszik neki, mi az ami nem. A sok helytelen dolgot is észrevették, ami sajnos jellemző a tó környékére. A Sajó parton járva sok kagylót, kavicsot is gyűjtöttünk. Elkészítettük a mi kis tavunkat, benépesítettük békával, náddal, sok kagylóval. A békafogó csipeszes játékban a vidám kis békákat elkapta a gólya hatalmas csőrével.
Az egyik kisfiú a tengerparton nyáron szedett nagy zsáknyi kagylóval érkezett, ebből kagyló mandalát és hullám kirakót készítettünk.
Többféle fejlesztő játékot találok ki a gyerekeknek, és velük együtt is készítünk társas játékokat. Ebben aktívan részt vesznek, és ötletetek is adnak.
Nagyon szeretik a mátrix játékot, ami a leghatékonyabb gondolkodásfejlesztő eszközök közé tartozik. Többféle kártyával játszhatjuk.
Mátrix másképpen. A tenger kincseiből válogattunk a „varázszsákba” a gyerekekkel apró játékot. A tárgyakat tapintással keresik meg, majd elhelyezik a mátrixon. Közben tapasztalatokat szereznek az anyagokról, formákról. Az azonosság-különbség észrevételének fejlődése egyre apróbb részletek megfigyelését is eredményezi. A játékot lehet differenciáltan, egyszerűbb és nehezebb formában is játszani.
A mi hajónk!
A galéria hajóvá alakításához sokféle eszközt gyűjtöttünk. pl. rádió, mentőmellény, úszógumi, számítógép, horgászbot. A gyerekekkel térképet, halakat, távcsövet készítettünk. Textil kabinablakokat, vitorlát, zászlót, hajódíszeket, kapitánysapkát varrtam. Szülői segítséggel hajókormány, horgony, mentőöv is készült.
A játék során felidézték saját élményeiket, ismereteiket pl. a Titanicról. Teljes átéléssel játszották a szerepeket és fantáziadús helyzeteket teremtettek. A játék napról napra újabb ötletekkel bővült. Búvárok a víz alatt, kincskeresés a tenger mélyén, cápa a vízben, hajó elsüllyedése, mentés a tengerből. A „vészhelyzetben” a gyerekek segítették egymást. Katarzisként élték meg a megszabadulásukat. Az összehangolt játék, az egymással való megegyezés, nagyfokú együttműködést igényelt tőlük.
A víz világnapján kékbe öltözve utánoztuk a folyó kanyargását, a szalagokkal a tenger hullámzását. A dugóhajókkal vitorlás versenyt rendeztünk a vízen.
Kreativitásukat a vizuális tevékenységekben is fejlesztem, érdekes technikákat bemutatva. Az előző nap hajtogatott egyedien díszített tavirózsák gyönyörűen kinyíltak a vízbe téve.
Úgy érzem sikerült élményekkel és sok tapasztalással még színesebbé tennem ezeket a napokat, segítve a gyerekek kreativitásának fejlődést.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)