Szakosné Laczkó Ildikó vagyok, több évtizede a Szirmabesenyői Napsugár Óvoda Csiga-biga csoportjának óvó nénije. A vegyes életkorú csoportomra nem jellemző a „Lassan jár a Csiga-biga” dal - mert az én ovisaim kíváncsi, mozgékony gyerekek, akik szeretik, ha mindig történik valami érdekes.
Mindennapjainkat az évszakok, jeles napok körforgásában éljük. A jeles napos táblánk az egész évet magába foglalja. A gyerekek kedvence a „ hóemberes” és a „hajós” nap.
Településünket a Sajó folyó, a Bányató és a Kiserdő öleli körbe. A víz közelsége nagy kincs és lehetőség számunkra a környezetünk megismeréséhez, az évszak változások megtapasztalásához, élmények, örömök szerzéséhez a természetben. Zöld óvodaként kiemelten kezeljük a környezettudatos magatartás megalapozását, a víz védelmére nevelést.
A tervezéskor, a lehetőségek felkínálásakor legfontosabb céljaim:
- Változatos tevékenykedés biztosítása, a téma sokoldalú feldolgozása.
- Az összehangolt közös tevékenykedés örömének átélése.
- A közösen létrehozott „produktum”, a valamit alkotás megtapasztaltatása.
- Sokoldalú készség és képességfejlesztés.
Télen megtapasztaltuk a víz halmazállapot változását, ellátogattunk a befagyott Bányatóhoz. Mi is készítettünk jeget, a színes vizet a kinti hidegben megfagyasztottuk és jégvárat építettünk belőle.
A tél ajándéka volt a nagy hóesés. A frissen leesett tapadós hóból egykettőre elkészült a nagy hóvár és a hóember.
A havas játékokat a benti melegben is folytattuk, a fehér tálcán behozott hóval. Hó fagylaltot készítettünk belőle. A megfagyott jégkockákból pedig jégvárat építtettünk. A remek játéknak csak a hó elolvadása vetett véget.
Variálható galéria. A csoportszobában található galéria teret ad a gyerekek kreativitásának, a hagyományos szerepek mellett átalakulhat zöldséges piaccá, gyógyszertárrá, ruhás butikká, orvosi rendelővé, kórházzá, váróteremmé, étteremmé, pizzázóvá , fagyizóvá és még sokféle varázslatos helyszínné!
A galéria bejáratára medvebarlangot varrtam, ezzel a gyerekek jegesmedvéset, célba gurítást, ügyességi játékot játszottak a csoportszobában.
Az évszakokhoz, illetve a különböző mesékhez változtatható, cserélhető bábparavánnal bábszínházat rendezünk. A gyerekek maguk is szívesen próbálkoznak, improvizálnak a kész, vagy a saját maguk által készített bábbal.
A témát a hóemberes nappal zártuk. Fehérbe öltöztünk és nagy „répaorrú” hóemberes álarcokat készítettünk. A csoportszobában választhattak a közösen készített havas „ügyességi játékokból” - jégtáblás pingvinúsztatás, hóember célba dobó papírból gyúrt hógolyóval, hógolyó foci, A nagyok bábszínházat is játszottak. Csemegének kukoricát is pattogtattunk. A „hóemberek” vidáman táncoltak a „Hóembernek se keze, se lába” kedvenc dalukra.
Tavasszal megnéztük a zöldellő tó környékét, megszólaltattuk a „zenélő kavicsokat”.
Kivittük a távcsöveket és belenézve mindenki elmondta mit lát, mi az, ami nagyon tetszik neki, mi az ami nem. A sok helytelen dolgot is észrevették, ami sajnos jellemző a tó környékére. A Sajó parton járva sok kagylót, kavicsot is gyűjtöttünk. Elkészítettük a mi kis tavunkat, benépesítettük békával, náddal, sok kagylóval. A békafogó csipeszes játékban a vidám kis békákat elkapta a gólya hatalmas csőrével.
Az egyik kisfiú a tengerparton nyáron szedett nagy zsáknyi kagylóval érkezett, ebből kagyló mandalát és hullám kirakót készítettünk.
Többféle fejlesztő játékot találok ki a gyerekeknek, és velük együtt is készítünk társas játékokat. Ebben aktívan részt vesznek, és ötletetek is adnak.
Nagyon szeretik a mátrix játékot, ami a leghatékonyabb gondolkodásfejlesztő eszközök közé tartozik. Többféle kártyával játszhatjuk.
Mátrix másképpen. A tenger kincseiből válogattunk a „varázszsákba” a gyerekekkel apró játékot. A tárgyakat tapintással keresik meg, majd elhelyezik a mátrixon. Közben tapasztalatokat szereznek az anyagokról, formákról. Az azonosság-különbség észrevételének fejlődése egyre apróbb részletek megfigyelését is eredményezi. A játékot lehet differenciáltan, egyszerűbb és nehezebb formában is játszani.
A mi hajónk!
A galéria hajóvá alakításához sokféle eszközt gyűjtöttünk. pl. rádió, mentőmellény, úszógumi, számítógép, horgászbot. A gyerekekkel térképet, halakat, távcsövet készítettünk. Textil kabinablakokat, vitorlát, zászlót, hajódíszeket, kapitánysapkát varrtam. Szülői segítséggel hajókormány, horgony, mentőöv is készült.
A játék során felidézték saját élményeiket, ismereteiket pl. a Titanicról. Teljes átéléssel játszották a szerepeket és fantáziadús helyzeteket teremtettek. A játék napról napra újabb ötletekkel bővült. Búvárok a víz alatt, kincskeresés a tenger mélyén, cápa a vízben, hajó elsüllyedése, mentés a tengerből. A „vészhelyzetben” a gyerekek segítették egymást. Katarzisként élték meg a megszabadulásukat. Az összehangolt játék, az egymással való megegyezés, nagyfokú együttműködést igényelt tőlük.
A víz világnapján kékbe öltözve utánoztuk a folyó kanyargását, a szalagokkal a tenger hullámzását. A dugóhajókkal vitorlás versenyt rendeztünk a vízen.
Kreativitásukat a vizuális tevékenységekben is fejlesztem, érdekes technikákat bemutatva. Az előző nap hajtogatott egyedien díszített tavirózsák gyönyörűen kinyíltak a vízbe téve.
Úgy érzem sikerült élményekkel és sok tapasztalással még színesebbé tennem ezeket a napokat, segítve a gyerekek kreativitásának fejlődést.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)