Már a gyerekek is tudják milyen fontos az élőlények és bolygónk számára a víz. Zöld óvoda révén nagy hangsúlyt helyezünk arra, hogy a vízvédelemmel, a takarékos vízhasználattal naponta szembesüljenek a gyerekek. Amikor közeledik a VÍZ VILÁGNAPJA, egyre több olyan tevékenységet tervezünk, melynek a víz áll a középpontjában. Vízről szóló meséket, verseket hallgatnak a gyerekek, közmondásokat szólásokat gyűjtünk és értelmezünk. Olyan dalokat és dalos játékokat éneklünk és játszunk, melyben valamilyen formában szerepel a víz. Ha lehet, eljutunk vízpartra, vagy ellátogatunk a víztoronyhoz, ahol e jeles napon beengedik szétnézni az óvodás csoportokat.
Cikkemben azt szeretném megmutatni, hogy az óvodában, vagy akár otthon is, mennyiféle tapasztalatot szerezhetnek a gyerekek, milyen sok tevékenységet lehet végezni a vízzel kapcsolatban.
Beszélgettünk a vízpartok élővilágáról, arról, hogy mi, mit tehetünk, hogy ne szennyezzük be az állatok és emberek élőhelyét. Közben megfestették a tavat, a folyót és benépesítették halakkal. Elmondtuk a „Békás tóra gólya szállt” c. mondókát és egy „Gólya és a békák” fogójáték után meg is festhették az állatokat. Természetesen utánozták a hangjukat eljátszották a mozgásukat is.
Dekorációt is készítettünk. A közösen összegyűjtött kagylókkal, csigákkal, a gyerekek által felpikkelyezett halakkal tengerparti hangulatot teremtettünk. Elővettem a munkalapokat, melyen tengerben és folyóban élő állatokat kellett szétválogatni az élőhelyük szerint, egy másik pedig az irányok gyakorlását segítette elő. Nagy sikere volt a „színcápa” játéknak, melyet egy cipős dobozból és szivacslapokból készítettem. Szín dobókockával játszható. A kisebbeknek csak azzal, a nagyoknak számos dobókockával is dobniuk kellett, majd megfelelő számú és színű halat kellett a cápa szájába dobni.
Mivel gyakran használjuk a szenzoros ládánkat, hozzá vannak szokva, hogy óvatosan bánjanak a benne lévő dolgokkal. Ezek többnyire valamilyen termések, gabonák, hydrozselé, vagy kupakok, szóval bármilyen apró dolgok. Nálunk a víz is gyakran bekerül a csoportba. A felső képeken azokat az anyagokat válogatják éppen szét, hogy mi süllyed el, illetve mi úszik a víz tetején. Egyszerű osztályozást is végezhetünk. Itt éppen kedvük szerinti eszközökkel lehetett kiemelni a vízből a tárgyakat. Kanalat, villát, szűrőt, csipeszeket szoktam adni hozzá. A kisebb játékok lemosásának remek módja. Amíg forgatják, keresgélik, válogatják a vízben a játékokat, egyszer csak szépen tiszták lesznek.
Éppen kupakokat mosnak a lányok nagyon precízen, fogvájót is kaptak hozzá, hogy a résekben se maradjon szennyeződés. Ezután kezdődhetett a pakolgatás. A különböző színű kupakokba és kagylókba, először ötleteim, majd maguk által felállított szabály szerint pakolhatták a hydrogyöngyöket. Az alsó képen egyszerű pakolgatás (egyesével), illetve színek szerinti válogatás folyik. Nagyon ügyesen találnak már ki ezekhez a rakosgatásokhoz feladatokat.
Az alábbi játékok nagyon sok képességet fejlesztenek és szeretik a gyerekek, a különböző struktúrájú anyagokkal való érintkezést. Akár kézzel, vagy különböző csipeszekkel végzik, segít a fogásmódok kialakulásában, vagyis jó írás előkészítő feladatok. A felső képeken, kádra tapadó halacskák tappancsaiba rakosgatnak pom-pomt és üveggolyót. Az alsó képeken, vízben élő állatok képeire pakolgatnak a megjelölt helyre, vagy köré, esetleg keretet a szélére. Fekete műanyag lapra is festettem előrajzolt formákat, amit aztán kedvük és kreativitásuk szerint díszíthettek.
Vannak olyan gyerekek, akik inkább a mozgalmasabb játékokat kedvelik, nekik is folyamatosan biztosítva van ennek lehetősége. Tekével kellett egy nagyméretű üveggolyót elvezetni a starttól a célig. A széken irányító kártyák voltak, amiből húzni kellett. A színes korongok megmutatták, hogy a szívecskétől indulva, milyen sorrendben kell megkerülni az akadályokat. Sok képességet kellett megmozgatniuk. Fejlődött a szem-kéz, szem-láb koordináció, figyelni kellett a golyó mozgását, milyen erősen üti meg a tekebottal, a sorrendiséget pedig két helyen is szemmel kellett tartaniuk.
A horgászos játék köré is építettünk nagymozgást, mert a patakon, vagy a kis hídon, vagy pallón (felfordított, zsámolyra helyezett tornapad) kellett áthaladni, hogy ne zavarják a halakat és a horgászokat.
Matematikai tapasztalatokat az űrmértékről ilyenkor szereznek legkönnyebben és játékosan a gyerekek. Nagyon sokféle méretű és formájú edénybe öntözgethettek szabadon. Az üvegedényeket cserélgetjük, hogy a motiváció fennmaradjon, és különböző formákat hasonlítsanak össze. Becsüljék meg, mennyi fér bele, gyakorolják az öntés technikáját. Kiváló alkalom a kísérletezgetésre. A vizet elegyítjük egyéb folyékony és szilárd anyagokkal, tapasztalatot szereznek az anyagok oldékonyságáról is.
Vizes kísérleteket, többfélét is végeztünk. Kipróbálták, hogy a jégkockába só segítségével, hogyan lehet cérnát beleolvasztani. A pezsgőtabletta hideg, langyos, vagy forró vízben oldódik gyorsabban? Mi történik, ha a fehér szegfűket ételfestékes vízbe tesszük pár napra? Hogyan lehet hangszert készíteni poharakból és vízből?
Hogyan lehet festeni szappanbuborékkal? Kipróbáltuk. A képződött habba (kiváló fújó gyakorlat) belemártották óvatosan a rajzlapot. Amikor megszáradt, készülhettek rá a halacskák különböző technikákkal. Csak ne legyenek egyformák, mert azt nem kedveli az óvó néni! Mindenki megpróbálta, hogyan kell kisebb és nagyobb hullámokat ragasztani. Aztán eljátszottuk, hogy mi is hullámok vagyunk. Hullámoztunk, hajladoztunk, sokat nevettünk! A hullámok hátára halacskákat ragasztottunk, hogy ők is ringatózzanak és nekik is jó kedvük legyen!
Tevékenykedtek egyénileg és csoportosan, próbára tették tudásukat, aktívan szereztek tapasztalatokat, sikereiket megoszthatták társaikkal. Együtt tudtak örülni, ami jó hatással volt érzelmi életükre.
Szórakoztak? Igen! Tanultak? Igen! Sok mindent jobban és jobban csináltak? Igen! Ehhez csak annyit kellett tennem, hogy biztosítsam a megfelelő környezetet, az önálló választás és gyakorlás lehetőségét. Az önálló döntések fokozták önbecsülésüket, önbizalmukat Úgy gondolom, hogy minden gyermek nagyfokú kreativitással rendelkezik, s ez a szocializálódás hatására sajnos csökken. Éppen ezért, nekünk, felnőtteknek nagy feladatunk van abban, hogy ezt a képességüket megőrizhessék, fejleszthessék, gondolkodásmódjukká válhasson.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)