„A játék a kisgyermekkor legfontosabb és legfejlesztőbb tevékenysége, s így az óvodai nevelés leghatékonyabb eszköze.” - idézet, Az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjából
A kisfiút, akiről ez a történet szól Matyinak hívták. Szeme és haja koromfekete, termete apró, mint a mesebeli Hüvelyk Matyié. Kíváncsisága csillapíthatatlan volt, kitartása irigylésre méltó. Kedvelt időtöltései közé tartozott a járműkészítés. A barkácssarokban összegyűjtött különféle anyagokból nagy igyekezettel rakta össze automobilját, aminek kereke parafa dugóból, váza fogkrémes dobozból, tengelye hurkapálcából készült. A polc körül kivehetőek voltak a kocsi összerakásával kapcsolatos zajok. Motoszkálás, majd kotorászás hallatszott. Válogatás közben zörögtek a kisebb-nagyobb dobozok a kosárban. Kés mélyedt a parafa dugóba. A hurkapálca nyikorogva talált magának utat. A különös hangok még erőteljesebbé váltak, amikor elkészült az autó. Fakockák koccantak és ütődtek egymáshoz, majd hangos berregés hallatszott. Megépült a szőnyegen az autópálya, a benzinkút és a felüljáró is. Matyi napokig önfeledten játszott. Annyira szerette dobozautóját, hogy még az ágyába is magával vitte. Aztán ha megfeledkezett róla, félálomban is kibújt érte a jó meleg takaró alól.
Milyen utat járt be a mi kis „Hüvelyk Matyink” a játékok birodalmában, amíg eljutott az alkotás öröméhez, az önálló eszközkészítéshez? Az óvodába lépést követően felfigyeltem játékára, mert gazdag élményanyaggal és megalapozott játszási szokásokkal érkezett a családból. Ezután három évig tudatosan figyelemmel kísértem Matyit. Az apukával történt beszélgetések során az is kiderült, hogy otthon szívesen fúr-farag, a garázsuk egy részéből kialakított műhelyben. Szerette a meséket, az abban előforduló fordulatok, szereplők és eszközök mind színesítették játékának tartalmát. Játszott királyosat, lovagosat, sárkányosat. Beleszületett egy családba, ahol számára a tradíciók az apát tekintik azonosulási mintának. Azoknak a mesehősöknek a „bőrébe bújt”, akik a férfias erőt testesítik meg. Később megmutatkozott a társakkal való együttjátszás igénye, amely elvezetett a szimbolikus és szerepjáték szintjére.
Az óvodás életkorra oly jellemző kíváncsiságra és aktivitásra alapozva szerveztem a további élményforrásokat. Először a csoportunkba járó gyerekek szüleinek és nagyszüleinek munkáját ismerte meg. Majd ahogyan múltak az évek, egyre messzebb merészkedtünk az óvoda épületétől. Ellátogattunk a kertész, a szakács, az asztalos, a fodrász, a tanítónő, a kutyakozmetikus, a lovas oktató „birodalmába”. Voltunk még a babagyárban, az állatkertben, a budapesti múzeumban, a repülőtéri és a szentendrei skanzenben, üvegházban. Utaztunk villamoson, autóbuszon, a gyermekvasúton, és vonattal a martonvásári óvodamúzeumba. Megfigyeltük a Dunán úszó hajókat és uszályokat.
Ahhoz, hogy újraélje élményeit, és lehetősége legyen az őt ért negatív élmények feldolgozására, nap, mint nap biztosítottam a nyugodt, szabad játék feltételeit. Ráadásul rendszeresen, rengeteg mindent gyűjtöttünk, azzal a céllal, hogy megvalósítsa lelke mélyén szunnyadó vágyait. Hozzátartozói is megtapasztalták, itt mindig készül valami érdekes, valami mesebeli dolog, ráadásul kicsi és nagy óvja, megbecsüli azt. Ez dominált a mintaadásban, és természetesen az is, hogy én magam is készítettem játékeszközöket. Például a „Utazás a Gyermekvasúton” elnevezésű társasjátékot.
Felnőtt segítséggel, majd később önállóan rajzolta, vágta, ragasztotta, hajtogatta azokat a kellékeket, kiegészítőket, eszközöket, amikre éppen szüksége volt. Gyakran elhangzottak ezek a kérdések: Miből lehet elkészíteni? Hogyan fogjunk hozzá? A lehetőségeknek gyakran csak a képzelet szabott határt. Fabrikált személyautót, versenyautót, meseautót és szánt a Mikulásnak, karámot a rénszarvasoknak. A lovagoknak sisakot, védőpajzsot, várkaput, a várárok fölé hidat, ágyukat és magyar zászlókat stb.
Én úgy tapasztaltam, ha a gyerekek maguk készíthetik természetes alapanyagú játékukat, jobban kötődnek hozzá, mint a készen vásárolt játékeszközökhöz. A játék, az őket körülvevő világból „táplálkozik” és azt tükrözi vissza.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)