Kedves olvasó! Mindenek előtt, kérlek engedd meg, hogy bemutatkozhassam. A nevem Gál Zsanett Eszter. Idén nyáron lettem a szülővárosomban, a Szeghalmi Napköziotthonos Óvoda és Bölcsőde Újtelepi tagintézmény, Mókus csoportjának óvónénije. Bár még csak néhány hónapja vagyok itt, mégis eme varázslatos hivatást tekintve, számos tapasztalattal bővült a kincsestáram.
Az óvodánkba járó gyermekek nagy része hátrányos helyzetű, akik nap mint nap ingerszegény környezetből érkeznek közösségünkbe. A gyermekek családi háttere jelentős befolyást gyakorol a készségeik fejlődésére. Véleményem szerint, manapság a gyermekekkel keveset foglalkoznak a szüleik, inkább a televíziót nézve szereznek új ismereteket a világ dolgairól. Mi óvodapedagógusok igyekszünk ezt kompenzálva, minél változatosabb módszerek és eszközök segítségével fejleszteni a csoportunkba érkező gyermekeket.
A gyermekek fejlődésével foglalkozó szakemberek szerint 8 éves korral zárul le az első nagyobb életkori szakasz. A gyermekek fejlődése szempontjából ezen, szenzitív időszakban a legfogékonyabbak a fejlődésre, így különböző fejlesztő játékok ekkor lehetnek a leginkább hatékonyak. A gyermek játszik, és közben fejlődik. A tevékenységet nem fejlesztésnek, nem tanulásnak éli meg, hanem játéknak. A megkedvelt játékokat a gyermekek maguk kérik a pedagógustól, hogy újra és újra játszhassanak velük. Egy ilyen egyedi, általam készített fejlesztő geometriai játékot szeretnék bemutatni, melynek a Tojás tangram nevet adtam.
A tojás tangram a hagyományos tangram játék egyik változata, a játékszabálya nem változik. A varázslat ebben ugyanakkor az, hogy itt mindennek az alapját egy tojásforma alkotja, ennek elemeit átforgathatjuk úgy, hogy különböző madarak képeit formálhatjuk meg általuk. A játék segítségével a gyermekek a megismerkedhetnek a különböző madárfajtákkal és azok sajátos jellemvonásaikkal. Ezen geometriai játék során a pedagógusok több tevékenységhez kapcsoltan, játékosan és komplexen fejleszthetik a gyermekeket. A játék elkészítéséhez csak néhány rajzlapra, fekete filcre, vonalzóra, különböző színű dekorgumira és egy kis kreativitásra van szükség. (A játék kártyák tartósabbak lehetnek, ha lelamináljuk őket.)
A Tojás tangram
Ajánlott: 5-6 éves kortól (óvodás korú gyermekek számára)
A játék elemei:
- kilenc különböző színű, és kilenc elemből álló tojás alakot megformázható tangram elemek, (lila, sárga, piros, rózsaszín, narancssárga, barna, kék, zöld, szürke)
- egy tojás alakú (alap) kép,
- tíz különböző madarat ábrázoló tangram kártya (hátoldalán a madár negatív képével),
- tíz különböző madarat szemléltető kép (a kacsa, hattyú, bagoly, fecske, papagáj, tyúk, pelikán, kakas, pingvin, tukán azonosításához),
- a tojás tangram elemeket tartalmazó doboz,
- gyurmaragasztó (ha függőlegesen szeretnék tartani a kártyákat)
Néhány ötlet, hogy hogyan vonható be az óvodai komplex foglalkozásokba ez a játék:
- matematikai foglalkozások keretein belül (geometria);
- a színek tanulása során;
- Húsvét ünnepkört említve;
- madarakról szóló dalok, énekek, versek tanulása által;
- madárhangok felismerése kapcsán;
- madárfajták megnevezése és lakóhelyeik azonosítása során;
- madarakról szóló meséhez kapcsoltan is megjelenhet meg ez a játék.
Néhány játékötlet:
- Az alapjáték: A tangram kártyák alapján rakjuk ki (tojásalakból) egy adott madár képét. Ha sikerült kirakni, nehezíthetjük a feladatot, hogy fordítsák meg a lapot és a negatív forma segítségével emlékezetből ismét próbálják meg kirakni az alakzatot. (differenciáltan)
Fontos, hogy a tojás alak mind a 9 elemét a puzzle kirakás közben fel kell használni! - Csoportosítsuk a különböző úszni vagy repülni tudó/nem tudó madarakat.
- Nevezzük meg a különböző madarak lakóhelyeit.
- A színekre ügyelve rakjuk ki a tojásból „kikelő” madarakat:
- A madár mind a 9 különböző színt tartalmazza.
- Válaszunk egy színt (pl. most legyen ez a szín a kék) mellyel a madarunk alakját töltsük ki, s közben figyeljünk a további instrukciók betartására.
- A két (kék színű) elem egymás mellett helyezkedjen el, érintkezzenek.
- A két (kék színű) elem ne egymás mellett helyezkedjen el, ne érintkezzenek.
- Csakis ez a szín alkossa a madarunkat.
- A tojásban lévő összes háromszög elemének színe csak (kék) színű legyen.
- Rakjuk ki a minta alapján időre. Az győz, aki gyorsabban rakja ki a választott madár alakját.
- A madárhangok alapján ismerjük fel a kirakott madarak képeit.
Fejlesztési területek:
- geometriai ismeretek alapozása: tájékozódás síkban, síklefedés adott szempont szerint,
- tapasztalatszerzés geometriai tanformációkkal (forgatás, eltolás)
- az orientációk (tájékozódás) fejlesztéséhez (jobb-bal relációk, illetve a fölötte, alatta, mellette relációk)
- tartós, szándékos figyelem, koncentráció fejlesztése
- emlékezet és memória fejlesztése
- türelem, kitartás fejlesztése
- finommotorika, szem-kéz koordináció
- feladattudat és szabálytudat fejlesztése
- rész-egész észlelésének fejlesztése
- térlátás, térbeli viszonyok értelmezésének fejlesztése
- problémamegoldó képesség fejlesztése
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)