Kedves olvasó! Mindenek előtt, kérlek engedd meg, hogy bemutatkozhassam. A nevem Gál Zsanett Eszter. Idén nyáron lettem a szülővárosomban, a Szeghalmi Napköziotthonos Óvoda és Bölcsőde Újtelepi tagintézmény, Mókus csoportjának óvónénije. Bár még csak néhány hónapja vagyok itt, mégis eme varázslatos hivatást tekintve, számos tapasztalattal bővült a kincsestáram.
Az óvodánkba járó gyermekek nagy része hátrányos helyzetű, akik nap mint nap ingerszegény környezetből érkeznek közösségünkbe. A gyermekek családi háttere jelentős befolyást gyakorol a készségeik fejlődésére. Véleményem szerint, manapság a gyermekekkel keveset foglalkoznak a szüleik, inkább a televíziót nézve szereznek új ismereteket a világ dolgairól. Mi óvodapedagógusok igyekszünk ezt kompenzálva, minél változatosabb módszerek és eszközök segítségével fejleszteni a csoportunkba érkező gyermekeket.
A gyermekek fejlődésével foglalkozó szakemberek szerint 8 éves korral zárul le az első nagyobb életkori szakasz. A gyermekek fejlődése szempontjából ezen, szenzitív időszakban a legfogékonyabbak a fejlődésre, így különböző fejlesztő játékok ekkor lehetnek a leginkább hatékonyak. A gyermek játszik, és közben fejlődik. A tevékenységet nem fejlesztésnek, nem tanulásnak éli meg, hanem játéknak. A megkedvelt játékokat a gyermekek maguk kérik a pedagógustól, hogy újra és újra játszhassanak velük. Egy ilyen egyedi, általam készített fejlesztő geometriai játékot szeretnék bemutatni, melynek a Tojás tangram nevet adtam.
A tojás tangram a hagyományos tangram játék egyik változata, a játékszabálya nem változik. A varázslat ebben ugyanakkor az, hogy itt mindennek az alapját egy tojásforma alkotja, ennek elemeit átforgathatjuk úgy, hogy különböző madarak képeit formálhatjuk meg általuk. A játék segítségével a gyermekek a megismerkedhetnek a különböző madárfajtákkal és azok sajátos jellemvonásaikkal. Ezen geometriai játék során a pedagógusok több tevékenységhez kapcsoltan, játékosan és komplexen fejleszthetik a gyermekeket. A játék elkészítéséhez csak néhány rajzlapra, fekete filcre, vonalzóra, különböző színű dekorgumira és egy kis kreativitásra van szükség. (A játék kártyák tartósabbak lehetnek, ha lelamináljuk őket.)
A Tojás tangram
Ajánlott: 5-6 éves kortól (óvodás korú gyermekek számára)
A játék elemei:
- kilenc különböző színű, és kilenc elemből álló tojás alakot megformázható tangram elemek, (lila, sárga, piros, rózsaszín, narancssárga, barna, kék, zöld, szürke)
- egy tojás alakú (alap) kép,
- tíz különböző madarat ábrázoló tangram kártya (hátoldalán a madár negatív képével),
- tíz különböző madarat szemléltető kép (a kacsa, hattyú, bagoly, fecske, papagáj, tyúk, pelikán, kakas, pingvin, tukán azonosításához),
- a tojás tangram elemeket tartalmazó doboz,
- gyurmaragasztó (ha függőlegesen szeretnék tartani a kártyákat)
Néhány ötlet, hogy hogyan vonható be az óvodai komplex foglalkozásokba ez a játék:
- matematikai foglalkozások keretein belül (geometria);
- a színek tanulása során;
- Húsvét ünnepkört említve;
- madarakról szóló dalok, énekek, versek tanulása által;
- madárhangok felismerése kapcsán;
- madárfajták megnevezése és lakóhelyeik azonosítása során;
- madarakról szóló meséhez kapcsoltan is megjelenhet meg ez a játék.
Néhány játékötlet:
- Az alapjáték: A tangram kártyák alapján rakjuk ki (tojásalakból) egy adott madár képét. Ha sikerült kirakni, nehezíthetjük a feladatot, hogy fordítsák meg a lapot és a negatív forma segítségével emlékezetből ismét próbálják meg kirakni az alakzatot. (differenciáltan)
Fontos, hogy a tojás alak mind a 9 elemét a puzzle kirakás közben fel kell használni! - Csoportosítsuk a különböző úszni vagy repülni tudó/nem tudó madarakat.
- Nevezzük meg a különböző madarak lakóhelyeit.
- A színekre ügyelve rakjuk ki a tojásból „kikelő” madarakat:
- A madár mind a 9 különböző színt tartalmazza.
- Válaszunk egy színt (pl. most legyen ez a szín a kék) mellyel a madarunk alakját töltsük ki, s közben figyeljünk a további instrukciók betartására.
- A két (kék színű) elem egymás mellett helyezkedjen el, érintkezzenek.
- A két (kék színű) elem ne egymás mellett helyezkedjen el, ne érintkezzenek.
- Csakis ez a szín alkossa a madarunkat.
- A tojásban lévő összes háromszög elemének színe csak (kék) színű legyen.
- Rakjuk ki a minta alapján időre. Az győz, aki gyorsabban rakja ki a választott madár alakját.
- A madárhangok alapján ismerjük fel a kirakott madarak képeit.
Fejlesztési területek:
- geometriai ismeretek alapozása: tájékozódás síkban, síklefedés adott szempont szerint,
- tapasztalatszerzés geometriai tanformációkkal (forgatás, eltolás)
- az orientációk (tájékozódás) fejlesztéséhez (jobb-bal relációk, illetve a fölötte, alatta, mellette relációk)
- tartós, szándékos figyelem, koncentráció fejlesztése
- emlékezet és memória fejlesztése
- türelem, kitartás fejlesztése
- finommotorika, szem-kéz koordináció
- feladattudat és szabálytudat fejlesztése
- rész-egész észlelésének fejlesztése
- térlátás, térbeli viszonyok értelmezésének fejlesztése
- problémamegoldó képesség fejlesztése
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)