Óvodánk csoportjai bibliai szimbólumokról vannak elnevezve, így a mi Hal csoportunkban 26 Halacska ficánkol minden nap. Vegyes a korösszetételünk, így igazán izgalmasak lehetnek a tevékenységeink. Alapvetően a nagycsoportosokra tervezünk, de természetesen a többi korosztályra tekintettel tevékenységeinkben differenciálunk. Viszont sokszor nincs szükség rá, mert a fiatalabb korosztályok tagjai is gyakran érdeklődnek, együtt gondolkodnak idősebb társaikkal.
Az óvodánkban projekt módszerrel, komplex módon adjuk át tudásunkat a gyermekeknek, rengeteg témát érintünk évről-évre. Egyik legsikeresebb projektünk a „Dinoszauruszok élete” volt. A projekt-témákat nem csak az óvoda falain belül dolgozzuk fel, hanem sokszor külső helyszínekre is ellátogatunk. Ha a projekt elején kerül erre sor, a gyerekek általuk még kevéssé ismert területeken szerezhetnek új tapasztalatokat, élményeket, a projekt végi alkalmakon pedig megszerzett tudásukat mélyíthetik el. Ennek köszönhetően mind szabadon választott tevékenységeikben, mind irányított keretek között – az általunk kezdeményezett feladatok során – sokkal kreatívabb, színesebb, szemet gyönyörködtetőbb alkotások születhetnek.
Dinoszaurusz kiállításon |
Szeretjük, ha a gyerekeknek lehetőségük van sokféle eszközt, anyagot, technikát megismerni. Ezért többféle vizuális tevékenységet ajánlunk fel nekik a projekt-heteken, hogy többoldalúan tudjuk őket fejleszteni és sokféle képességre tegyenek szert. Így volt ez a Dinoszaurusz projektben is.
Könyvek segítségével megismertük, hogy milyen lehetett a Föld a jura korban, milyen környezet vette körül az élőlényeket a dinoszauruszok idején. Ennek illusztrálására mozaik technikával vulkánokat, majd pálmafákat készítettünk.
Készülnek a vulkánok | Készülnek a pálmafák |
A projekt során megismertük a dinoszauruszok fajtáit, életmódjukat, táplálkozási szokásaikat, szaporodásukat is. Leginkább kedvelt fejezete volt a projektnek, mikor a dinoszauruszok nevét tanulgattuk. Szerencsére voltak kedves dinoszaurusz színezőink, melyek bemutatták az adott állat jellemzőit, ezek segítségével pedig könnyebben megtanulhattuk az elnevezéseket.
Így az udvaron az ovisok nagy energiával vethették bele magukat abba, hogy kitalálják, vajon milyen színű lehetett egy Triceratopsz, Tirannoszaurusz Rex, Dimetrodon vagy éppen egy Velociraptor kültakarója.
Dinoszaurusz kültakaró „tervezés” |
Azt is megtapasztaltuk, hogy napjainkban, több millió év elteltével is találkozhatunk ezekkel az élőlényekkel fosszíliák formájában. Ezért nekiláttunk só-liszt gyurmából „ősmaradványokat” készíteni. A lenyomatokat kis dinoszaurusz figurákkal, levelekkel nyomdáztunk a gyurmába. Végül a gyerekek dinoszaurusz fészket is készítettek, azaz „dinoszaurusz tojásokat” formáztak.
Kézzelfogható tapasztalatot pedig valódi ősmaradványokkal való megismerkedésből nyertünk. A gyerekek kézbe vehettek, megvizsgálhattak igazi ammonitesz-, csiga- és trilobita fosszíliákat is.
Készül a só-liszt gyurma fosszília |
|
Valódi ősmaradványok és gyermekkezek által alkotott fosszíliák |
A projekt zárásaként az óvoda folyosóján dinoszaurusz kiállítást készítettünk a többi csoport számára, ahol az igazi ősmaradványok társaságában a gyerekek által készített összes alkotás megtekinthető volt.
Dinoszaurusz kiállításunk |
Reméljük tetszett a mi komplex, sokrétű vizuális tevékenységünk és sokaknak kedvet csináltunk a kipróbálásához!
Szeretettel, Hal csoport
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.