A kaposvári Bárczi Gusztáv Módszertani Központ speciális óvodájában, a Katica csoportban 12 kisgyermeket nevelünk az egyéni szükségleteiknek megfelelően. Óvodánk bemenet-szabályozott intézmény, a pedagógiai szakszolgálat javaslata alapján kerülnek hozzánk a gyermekek. Ebben a nevelési évben kilenc autista, két mozgásfogyatékos és egy enyhén sérült kisgyermek jár a csoportba. A csoportba járó gyermekek nagy része nem beszél, általában vokalizál, echolál. A gyermekek összetételéből adódóan sokkal körültekintőbben kell megterveznünk számukra a napi tevékenységeket. Nálunk is megtalálhatóak azok a tevékenységi formák, amelyek a többségi óvodákban és a kompetencia alapú óvodai programcsomag elemeit is adaptáltuk: a gyermekeink sérülésének megfelelően, differenciáltan alkalmazzuk azokat.
Óvodánkban a gyermekek, biztonságot nyújtó, elfogadó, befogadó környezetben nevelkednek úgy, hogy a gyermekek egyéni képességének, sajátosságuknak megfelelően biztosítjuk a személyiségük teljes kibontakozását. Speciális módszerek alkalmazásával, tevékenységek megtapasztalásával segítjük az észlelést, fejlesztjük a figyelmet, a gondolkodást, az emlékezetet, elősegítjük a verbális és nonverbális kommunikáció kialakulását. Anyanyelvi nevelés és a zenei nevelés során a mondókák, versek, énekek feldolgozását saját készítésű folyamatábrák alkalmazásával támogatom meg. A nem beszélő vagy megkésett beszédfejlődésű gyermekeket az ábrák segítik a feldolgozásban, az emlékek felidézésében. Az élményt nyújtó közös mondókázás, verselés, ének-zenei tevékenységek során a gyermekek felfedezik a dallam, a ritmus, a mozgás szépségét, a közös tevékenység örömét.
A sajátos nevelési igényből fakadó különbségek csökkentése, a részképességek minél előbbi fejlesztése, az egyéni képességek kibontakoztatása, a differenciált fejlesztés, az esélyegyenlőség és a sikerélmény biztosítása érdekében anyanyelvi segédanyagot, projektnapokat és témaheteket dolgoztam ki kollégáimmal közösen.
Az általunk kidolgozott, és szerkesztett „Mondóka, vers, mese és kapcsolódó kreatív tevékenységek gyűjtemény” megkönnyíti a pedagógusok mindennapi felkészülését a foglalkozásokra, tevékenységekre és egyben ajánlást is ad a heti ütemtervben megtalálható vizuomotoros tevékenységek megvalósításához.
Adventi témahetünk a „Négy kis gyertya fényes lángja, szeretetet hoz a házba”. A várakozás időszakában - az átélt élmények segítségével, a közösség formálásával, az óvodai csoport „ünnepi ruhába” öltöztetésével, a szeretet, az összetartozás, a béke, a család pozitív érzelmeinek átélésével, az óvoda és család kapcsolatának erősítésével - fontos állomása az ünnepi előkészületeknek.
„Nyuszi fülét hegyezi”, húsvétváró témahetünk az ünnepi hangulat kialakítására törekszik. Célja a húsvét előtti időszak hagyományainak ápolása, a várakozás időszakában a közös élmények segítségével a szociális kapcsolatok formálása. Környezetvédelmi témahetünk a „Tavaszi szél vizet áraszt”. A közvetlen és tágabb természeti környezethez való viszonyulás és a környezet-tudatosság fejlesztése érdekében tevékenykedtető, élményszerű, játékos, tapasztalatszerző, kooperatív munkában dolgozzuk fel. Kiemelt célunk a gyermekek élőlényekkel kapcsolatos viszonyának fejlesztése, növények tulajdonságainak megfigyelése, érzékszervi tapasztalatszerzés.
Víz Világnapja projekt és a „Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot?” nevezetű Föld napja projektünk célja a gyermekek környezet-tudatos magatartásának alakítása, fejlesztése, alapvető környezet és természetvédelmi szabályokkal való megismertetése. A vízhez és a Földhöz, a természet védelméhez való pozitív hozzáállás, felelősség érzet alakítása, életkornak, értelmi képességeknek megfelelő információk átadása, tevékenykedtető, élményszerző, játékos tapasztalatszerzés biztosításával.
A biztonságos közlekedés érdekében a „Taníts meg engem is okosan közlekedni!” című projektnapunk egy nevelési évben kétszer is megjelenik a tevékenységek között. Fő célunk, hogy a gyermekek megismerjék a közlekedési környezetet, egyszerű szabályokat sajátítsanak el és lehetőség szerint tartsák is be azokat.
A Katica csoportban a pedagógusok, gyermekfelügyelők a kreativitásuknak köszönhetően mindent megtesznek a gyermekek megfelelő fejlődése, fejlesztése érdekében.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)