A Valdo Café, egy teljesen magyar tulajdonban lévő, kávégépeket gyártó és forgalmazó vállalat, kíváncsi volt a hazai közönség kávéfogyasztási szokásaira, ezért készített egy saját felmérést melyben a magyar ember és a kávé jelenlegi viszonyát próbálta feltérképezni a mindennapok vonatkozásában. A felmérést véletlenszerű kiválasztással az ország három nagy városában Budapesten, Győrött és Debrecenben végezték, városonként 1000 ember megkérdezésével.
A felmérés alapján határozottan kijelenthetjük, hogy a magyarok szeretik a kávét, hiszen a válaszadók 78 százaléka nyilatkozott így, akik saját bevallásuk szerint elsősorban az íze és aromája miatt, másodsorban a hatásáért szeretik ezt az italt. Leginkább napi egy-két kávét fogyasztunk, ez a válaszadók 55%-ára jellemző, 23% iszik ennél több, három-négy kávét is naponta. Az extrém fogyasztásnak számító napi hét kávénál többet már csak a megkérdezettek 2%-a iszik, míg nagyon ritkán 13%-uk fogyaszt kávét.
Hazánkban jelenleg a legnépszerűbb, kávéból készült italok, figyelembe véve, hogy van, aki többfélét is megjelölt, az eszpresszó (36%) rögtön utána a capuccino (34%) és a tejeskávé (33%) szinte holtversenyben, majd a sor végén a hosszúkávé (16%). Így ha vendégül látunk valakit, először eszpresszó kávéval érdemes megkínálni, majd utána jöhet a capuccino és tejeskávé opció.
Kicsit más megközelítésben derült az ki, hogy ugyan elsősorban az íze miatt szeretik az emberek a kávét, de tudatosan mégis fáradtság ellen használják leginkább. A megkérdezettek 52 százaléka emelte ki ezt a helyzetet, amikor arról kérdeztük hogy mikor, milyen okból iszik kávét. A másik jellemző élethelyzet az étkezés volt, melynek sok ember számára szerves részét képezi a kávé. Érdekes, hogy forró italként hideg időben szinte egyáltalán nem gondolnak a magyarok a kávéra.
A darált és instant kávéfajták közül szinte pontosan 50-50%-ban oszlanak meg a vélemények. A darált kávé mellett az erősebb, zamatosabb illetve „az az igazi” érvek szólnak, míg a megkérdezettek másik fele szerint az instant kávé gyengébb, lágyabb, nem olyan savas, gyorsabban készen van, és határozottan krémesebb, valamint jobb az íze, mint a darált kávénak.
Az emberek nagy része otthon (60%) illetve a munkahelyén (51%) fogyaszt leginkább kávét, beleértve azokat is, akik egy nap több helyen is kávéznak. Ezek után kissé lemaradva a vendéglátó ipari egységek következnek (25%), majd a nyilvános helyek, ahol elsősorban automatákból vásárolnak kávét a fogyasztók (18%).
Úgy tűnik, hogy kávé tekintetében igen igényes a magyar közönség, hiszen háromból két kávéfogyasztó csak és kizárólag a minőséget tartja szem előtt, amikor kávét vásárol, 10-ből egy az ár-érték arányt mérlegeli, és ugyanekkora a csak az árat figyelembe vevők aránya is.
Érdekes, hogy annak ellenére, mennyire szeretjük a kávét, csak nagyon kevesen vagyunk tisztában a kávé eredetével, például a főbb kávébab-fajtákkal. A válaszadók mindössze 4%-ban ismerték a két fő, az arabica illetve robusta kávéfajtát. Legtöbbjük valamilyen intenzíven reklámozott őrölt kávé márkával válaszolt a kávébab fajtákkal kapcsolatos kérdésre.
Ennél sokkal többféle kávéból készült italt ismerünk, hiszen a válaszadók átlagosan hat ilyet soroltak fel. Az eszpresszó, capuccino, tejeskávé mellett a macchiato, melange és frappé, valamint érdekes módon a kávélikőr fajták kerültek elő leginkább.
Egészségi szempontból a válaszadók egy harmada gondolja azt, hogy a kávé egészséges, 48 százalékuk szerint pedig kifejezetten egészségtelen. A többiek nem tudják, vagy nem érdekli őket a kávé egészségre gyakorolt hatása. Pozitív érvként általában a következőket említették: javítja a vérkeringést, felélénkít, energiát ad, természetes eredetű, hangulatjavító, míg a negatív érvek közt elsőként a vérnyomás emelése szerepel, valamint a gyomorpanaszok kialakulása és a káros anyagok bevitele, itt kiemelve elsősorban a koffein.
A kávégépeket tekintve három a kettőhöz arányban inkább a gépek által főzött instant kávét részesítik előnyben az emberek, ami bevallásuk szerint finomabb és krémesebb a darált kávéból főzött italoknál. A magyar otthonok 32%-ban rendelkeznek saját kávégéppel, míg 68%-ban nincs ilyen gép, itt fele-fele arányban oszlik meg azoknak a száma, akik szeretnének, és akik teljesen elzárkóznak a saját kávégép gondolatától.
A fentieket összegezve tehát a kávét szeretjük, főként az íze miatt, bár nagyobbrészt egészségtelennek tartjuk. Elsősorban a hatásáért isszuk, legfőképpen otthon, naponta egy-két alkalommal. Az eszpresszó és a capuccino a leginkább kedvelt ital, és gyakorlatilag mindegy hogy darált vagy instant kávéból készült. A minőség és az íz a kávé tekintetében elsődleges a magyar fogyasztónak, de a kávé eredetéről kevés információval rendelkezik. A gépi instant kávét finomabbnak találjuk, mint a darált kávéból készült italokat, és minden harmadik lakás rendelkezik kávéfőző géppel.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)