|
Sólyom VandaLogopédusElérhetőségeim: E-mail: solyomvanda@gmail.com Honlap: http://logopedia.hupont.hu |
Kérdezz-felelek
5 éves lett most júniusban a kislányom.
Problémám, hogy néha rosszul ragozza a szavakat.
Most ahogy egész nap együtt vagyunk (a nyáriszünet miatt reggeltől estig) naponta kb 4x 5x kell kijavítanom.
Tekintve hogy egész nap sokat sokat... beszél :-) ez nem tűnik soknak végül is,
de nekem mégis az. illetve néha tényleg elég cudar ragozásokat hoz össze....:-(
(pl tót mond -tavat helyett, bekenje-bekeni helyett, vasárnapon-vasárnap helyett, farkasot-farkast helyett, a ház tetője, a ház teteje helyett;...)
Amikor szólok a kislányomnak, hogy ez így nem volt helyes, és hogy is kell mondani? ..... akkor pár másodperc gondolkodás után ő saját magát ki tudja javítani mindig! Ennek örülök, de mégjobb lenne, ha eleve jól mondaná.
Hallásával is valószínűleg lehet kis probléma.
(most az 5 éves védőnői státuszon ma vették észre, hogy bal füle nem annyira jó, hallásvizsgálatot javasoltak a gégészeten, ahová pár héten belül megyünk majd.
( ez mondjuk nem lepett nagyon meg mert az utóbbi időben szinte állandóan náthás volt hónapokon keresztül, és ilyenkor én is észre vettem, hogy többet kérdez vissza)
Néhány hangra kiterjedően van még beszédhibája is:
sz, z, s,zs, r (az r-t pl már tudja pörgetni csak szavakban még nem használja, az sz-szel is kb ugyanez a helyzet)
Ezeket leszámítva, egy a korához viszonyítva nagyon is okos kislányról van szó.
Nem a szülői elfogultság mondatja ezt velem, de tényleg nagyon okos.
Pl. nagyon választékos szóhasználattal beszél; nagyon korán már beszélt is. Szótagolni is tudja a szavakat, a nehezebbeket is vissza tudja mondani, saját érdeklődéséből kiindulva betűket is tud már írni, vagy kihallani a szavakból.
Angolul is tanulgat. (persze még csak a maga szintjén szavakat...gyerek angol keretében, de imádja egyfolytában kérdezi itthon is, hogy ez vagy az hogy van angolul, és memorizálja ezeket....amúgy semmit nem erőltetek)
Mozgás fejlődésével is minden olyan volt mint a nagykönyvben! ült-kúszott-mászott-11 hósan járt. 4 éves korától kétkerekű biciklizik.stb.
Szépen rajzol, egyszerűbb ritmusokat visszatapsol, sok nyelvtörős is simán visszamond (fekete bikapata stb....)
Számol már nagyon rég óta kb15ig. Mostanában tűnt fel, hogy már az összeadás kivonás mivoltát is sejti, és kezdi helyesen alkalmazni. Jobb-bal irányok használattal már 4 éves korától rendben voltunk.Nagyon logikusan gondolkodik.
stb...
A hallásvizsgálat az ugye pár héten belül (Amikor kapunk időpontot) meglesz.
A logopédus szeptembertől az óvodában nyilván fogja a hangokat nála is javítani.
Azt szeretném tudni, hogy ezen felül, elsősorban a bár csak ritkán előforduló de annál csúnyább helytelen ragozás ellen mit tudnánk tenni?
Van-e valamilyen terápia, torna, bármi egyéb, amit tudnánk tenni, hogy segítsük a fejlődését?
Köszönöm, üdv: B.Anita
Először is leszögezném, hogy számomra mindig öröm, ha egy tudatos szülő, tudatos gyerkőcöt nevel.:)
A nyelvtani szerkezetek kérdésében kérem legyen türelemmel, ebben az életkorban ezek természetes tévesztések. Nem szükséges erőltetni a gyerkőc önjavítását, maradjon inkább a helyes példa egyszeri elismétlésénél. Higgye el, hogy ez sokkal többet ér mint más módszer...illetve nem elhanyagolható, hogy a hangjavításoknál nagyon sokszor szükség lesz az ismétlésekre, "újramondatásra", ezért nem szabad oda jutni, hogy ez teher legyen a gyermek számára.
A hanghibákat 4.5-5 éves kortól javítjuk terápiás kereteken belül, az óvodában mindenképpen utána kell járni, hogy megfelelő fejlesztést tudnak- e nyújtani. Az fontos, hogy iskolába lépésre a hibás hangok javítva, automatizálva legyenek. Tehát a gyerkőc tudja Őket beszéd közben használni.
A beszédfejlődést a TSMT, Ayres terápiákkal lehet hatékonyan segíteni, de azt gondolom, hogy a leírása alapján ezek Önöknek nem szükségesek.
Üdvözlettel: