SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEKHÚSVÉT

Kisütöttük a fogalmazást

Családinet [cikkei] - 2009-10-27
Folyamatleírás gyakorlása a konyhában

Egy 8-10 éves gyermeket már nem kell attól félteni, hogy megvágja, megégeti magát. Ne fosszuk meg őt a sikerélményektől, pláne akkor, ha többszörösen is tanul a háztartási munka alkalmával. A kisiskolás így saját élményen keresztül tanul meg fogalmazást írni és mellékesen a tésztasütés rejtelmeibe is bevezetjük őt.

 

A „gyakorlat” lépései:

1. A hozzávalók előkészítése
A gyermekkel közösen készítsünk ki a konyhapultra 200 g túrót, 100 g cukrot, 8 ek olajat, 6 ek tejet, 1 tojás sárgáját, 1 csomag vaníliás cukrot, csipetnyi sót,1 csomag sütőport és mazsolát a liba szemének. Szerezzünk be egy libaformájú sablont, vagy szaggatót.
Minél több tevékenységet végezzen önállóan gyermekünk, mert akkor a munkafolyamatot jobban le tudja majd írni: vegye ki ő a szekrényből az összetevőket, közben el is olvassa a csomagoláson lévő feliratot. A hozzávalók lemérése fejleszti az arányérzéket, a súly becslését, stb.

2. A sütés
Szóban magyarázzuk el a gyermeknek lépésről-lépésre, hogyan fog elkészülni a sütemény. Közben ő követi az utasításainkat.
Lehetőleg keveset segítsünk neki, hogy minél több dolgot meg tudjon jegyezni.
  Helyezd bele egy tálba a tejet, olajat, cukrot, sót.
  Keverd össze a liszttel a sütőport, vaníliáscukrot, sót.
  Utóbbiakat tedd a tálba és add hozzá a túrót, majd alaposan gyúrd össze a masszát.
  Nyújtsd ki a tésztát és szaggass ki belőle libaformákat. 
  Ezeket tedd bele  egy kivajazott vagy sütőpapírral kibélelt tepsibe, majd kend be tojássárgájával.
  A mazsolákat nyomd bele a tésztába, ez lesz a liba szeme.
  Süsd kb. 20 percig 200 fokon.

3. A folyamat megbeszélése
A gyermek a cselekvéssor által teljes figyelmével jelen van a sütés folyamatában.
Bizonyára fel tudja majd sorolni lépésről-lépésre, hogyan készült el a Márton napi sütemény és ezt le is fogja tudni írni. Figyeljünk rá oda, hogy csemeténk lehetőség szerint részletesen mondja el a sütés folyamatát egész mondatokkal. Úgy fogalmazzon, mintha eredetileg is ő találta volna ki az egészet.
Figyeljünk oda, hogy csemeténk betartsa az időbeli sorrendet, ezért közben tegyünk fel kérdéseket: Mikor kapcsoltad be a sütőt? Mikor tetted a lisztet a túróhoz? Mikor díszítetted ki a süteményt?

4. A mondatok rendezése
Mielőtt hozzákezdenénk a sütéshez, írjuk fel cédulákra egy-egy rövid mondattal a munkafolyamat egyes lépéseit. Erre mintát ad a szóbeli utasítások fenti leírása. Adjuk a cetliket összekeverve a gyerek kezébe, ő pedig rakja helyes sorrendbe ezeket. A tésztasütés cselekvéssora és az ezt követő megbeszélés alapján ez biztosan sikerülni fog. Ezután keressünk a gyermekkel közösen olyan mondatkezdő szavakat, mint: (először, azután, ezt követően, most, következő, végül, befejezésül), melyek gördülékenyebbé teszik a folyamat leírását.

5. A Folyamat leírása
A fogalmazáshoz most már készen áll a sütemény elkészítésének pontos leírása.
Címnek ilyen mondatokat lehetne választani:
„Süteményt készítünk anyuval” vagy „így készítsd el a Márton napi süteményt”.
Ezt követően felsoroljuk a hozzávalókat bevezető mondatrész: (Szükségünk/szükséged lesz hozzá...). Már csak az előkészített mondatkezdő szavakat kell beilleszteni és pillanatok alatt kész a fogalmazás. Jutalom gyanánt az ügyes kis cukrász nagy élvezettel fog falatozni a saját készítésű süteményből!

Egy ötlet: Más egyszerűbb ételeket is készíthetünk együtt gyermekünkkel, ilyenek pl. a gyümölcssaláta, karácsonyi aprósütemények,  rakott krumpli.
Idővel, amikor gyakorlottabb lesz, a mondatok rendezésekor ne előre megfogalmazott mondatokat írjunk a cédulákra
, csak egy-egy emlékeztető szót.

 

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Az emlődaganat helyi kiújulásának típusa és ideje előrejelezheti a lehetséges áttéteket

Gépi tanulás segítségével nagy pontossággal megjósolható, hogy az emlőrák elsődleges kezelése után milyen típusú helyi kiújulásra van esély, és ezután kialakulhatnak-e szervi áttétek, derül ki a Semmelweis Egyetem friss kutatásából. A szakemberek 154 beteg adatainak elemzésével egyebek mellett kimutatták, hogy minél több idő telik el az első diagnózis és a tumor visszatérése között, annál kisebb az áttétek kockázata. A kutatás eredményei fontos lépést jelenthetnek a személyre szabott terápiás stratégiák kialakításában.

A ferde testhelyzetben való alvás előnyei

A ferde testhelyzetben való alvás egy enyhén döntött fekvőfelület révén hasznosítja a gravitációt. Az ötlet nem újkeletű: bizonyos állatfajok és már az ókori egyiptomiak is felismerték, hogy a fej kissé megemelt helyzete sokszor előnyösebb. A modern tudomány pedig megerősíti, hogy a 3,5-5 fokos szöggel megemelt ágy segítheti a jobb alvást, a regenerációt és a méreganyagok eltávolítását.

Egy anya megkéselte 11 éves fiát egy Disneyland-i kirándulás után

A szülői szeretetnek a világ legbiztonságosabb helyét kellene jelentenie egy gyermek számára. Tragikus módon azonban előfordul, hogy éppen a gondviselők okoznak fájdalmat. Nemrégiben egy anya állítólag halálra késelte 11 éves fiát egy Disneyland-i kirándulást követően.

Fiatal édesanya tragédiája: agyvérzés következtében hunyt el a szülés után

Megdöbbentő tragédia rázta meg a nyíregyházi közösséget: egy 22 éves kismama életét vesztette nem sokkal gyermeke születése után. Az eset körülményeit jelenleg is vizsgálják a hatóságok és az egészségügyi szakemberek.​

Életmentés-Elsősegély Egészségügyi vészhelyzetben

Az elsősegélynyújtás és az életmentő beavatkozások kapcsán gyakran felmerül a kérdés, hogy "Miért kellene ezt tudnom? Nem vagyok egészségügyi szakember!" Erre a válasz egyszerű: a váratlan események nem válogatnak szakmai háttér vagy felkészültségi szint szerint.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja