SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Boldog dallamok pillangószárnyán

- 2017-11-10
Hivatásom, hogy a zeneiskolába belépő kis óvodások közül minél többen felfedezzék az éneklés, a muzsika felszabadító örömét, megtalálják azt a hangszert, ami később leginkább alkalmas önkifejezésük megvalósítására, miközben észrevétlenül, játszva, felhőtlen hangulatban elsajátítják az ehhez nélkülözhetetlen alapokat.
Boldog dallamok pillangószárnyán

Szegeden a Király-König Péter Zeneiskolában 34 éve tanítok a zenei előkészítő osztályokban 5-6 éves gyermekeket, akik ezt követően kezdik meg hangszeres tanulmányaikat, és gyakran egészen 18 éves korukig zenélnek nálunk, így nyomon követhetem személyiségfejlődésük páratlan ívét, építhetek visszajelzéseikre, továbbá szüleik és kollégáim tapasztalatait is figyelembe vehetem az órák tervezésénél, alkalmazkodva a változó igényekhez, körülményekhez.

A Kodály-módszer és a különleges magyar zeneoktatási rendszer nagy érdeklődésre tart számot világszerte, hozzám is gyakran jöttek-jönnek külföldről órákat látogatni, akiktől persze én is sokat tanulok. A képen finn vendégeink, a Turku-i Zeneiskola igazgatója és tanárai láthatók, akikkel tíz évig dolgoztunk közös projektünkön.

Napjainkban már közismert, hazai és külföldi kutatások eredményei által alátámasztott tény, hogy a rendszeresen muzsikáló gyermekek matematikában és szövegértésben, továbbá más területeken is szignifikánsan jobban teljesítenek, mint zeneoktatásban nem részesülő társaik.

Ezen tapasztalatok, hatások nyomán érlelődött meg bennem, hogy a gyerekek kreativitására kellene még inkább építenem, felkeltve, fenntartva a hangszertanulási kedvet, megnyitva így az utat a hosszabb távú komplex személyiségfejlesztés lehetősége előtt: figyelem, koncentráció, emlékezet, logikai gondolkodás, térorientáció, ritmus-, mozgás-, és kifejezőkészség, szókincs, beszédtechnika, az érzelmi nevelés területén pedig: élménybefogadás, -átélés, -megosztás,-reprodukálás igénye, érzelmi biztonság, egymás tisztelete, ösztönök irányítása, negatívból pozitív irányba csatornázása.

A tiszta éneklésen, tapsoláson, körjátékokon, hangszeres zenehallgatáson túl nagy súlyt helyezek az élményalapú kreatív tevékenységekre, interaktív játékokra. 

Módszereim közül néhány:
 

  • improvizálás: Kodály-dallamokra közösen találnak ki szövegeket, amiket aztán boldogan dalolnak. Csak icipici segítség kell ehhez, gyakran még az sem. A kedvencem: „Eszter néni várva vár, muzsikája csengve száll, hívogat a fuvola, jó a zeneiskola.” Zenei identitás-növelő hatása elmondhatatlan, a zeneiskolához közeledve hangosan éneklik, olykor a szülők is! – Tanév közben gyakran csatlakoznak gyermekek a csoporthoz, számukra mindig közösen alkotunk egy dalocskát amivel fogadjuk Őt, megkönnyítve ily módon a beilleszkedését.
  • becsengetés-varázslat: ezt teljesen a gyerekek találták ki: óra elején eljátszom egy rövid dallamot vagy trillát fuvolán, ez elvarázsolja őket igazi zenemanókká, óra végén pedig ugyanez fordítva történik, hogy hétköznapi ovisként távozhassanak szüleikkel. Minden csoport hozzátesz valamit, változtat ezen is.
  • ritmustelefon: egymás mögé állnak, a sor végén álló kisgyermek kitalál egy kétütemes ritmust, majd továbbadja az előtte állónak és így tovább, az első gyerek „megkapva” az üzenetet eltapsolja, vagy szökdeli azt ritmusnévvel kísérve.
  • ritmusdominó: mivel a kicsik csak néhány értéket ismernek, ezért színekkel teszem változatosabbá ezt a játékot
  • „hangos” mese: a kicsik maguk találják ki a történetet kedvük szerint, lényeg, hogy minden mondatban legyen valamilyen hang, amit utánoznak a testükkel, vagy a rendelkezésre álló eszközökkel, pl. ceruzák, pad, füzet. Elképesztően gazdag hangzásvilág jellemzi e történeteket, hihetetlenül találékonyak a gyerekek: lódobogás, sáros patakparton lépkedés, fűrészelés, békabrekegés, kardok csattogása, stb.
  • utazó ritmusok: 4 kétütemes ritmust írok az évszaknak, ünnepkörnek megfelelő tárgyakra: falevél, szaloncukor, adventi gyertya, lampion, virág, amiket a legjobban szeretnek. Eltapsoljuk, majd minden hangoztatás után letörlök egy ütemet. Ezután a ritmusok „felszállnak” a vonatra, vitorlásra, hőlégballonra stb. azaz emlékezetből leírják (egy ütem-egy jármű). Először kártyákkal gyakoroljuk, utána már jól megy a rajzos feladat is.
  • metronóm játék: a metronómot ők állítják be tetszés szerinti tempóra, bátran-boldogan éneklik a szélsőséges tempókban is a dalokat. Örömmel próbálgatják, egy-egy dalhoz melyik tempó illik jobban.
  • állatmentés viharban: a gyerekek zúgó erdővé formálódnak, karjaik a fák ágaiként hajladoznak a szélben. Egy bátor jelentkezőnek sállal bekötjük a szemét, aki kihozza a szakadékba esett kiskutyust, a halk nyüszítés ad csupán támpontot a kereséshez.
  • szinkópa-csokorkészítés: ilyen ritmusú szavakat keresünk, ha kész a csokor, mindenki lerajzolja a számára legkedvesebb tárgyakat.
  • különböző hangszerek megismerése, megszólaltatása, egy kis dal eljátszása tanári segítséggel. Kollégáim bejönnek az órákra, a gyerekek kezébe adják a hangszert, akik így megélhetik ezt a csodát, hogyan rezeg a húr az ujjacskájuk alatt, testük-lelkük részt vesz a megismerő folyamatban, így megalapozott döntést tudnak hozni a hangszerválasztás életre szóló kérdésében.
  • hangszőnyeg: a szolmizációs hangokat megjelenítő színes köröket letesszük a parkettára és a csoport éneklésével együtt ügyesen ugranak a megfelelő hangra. (A Twister társasjáték szőnyegéhez hasonlítható.) Többféle variáció lehetséges. Tapasztalatom szerint kicsiknél sokkal hatékonyabb így kezdeni, ezt követi a korongok használata.
  • violin-kulcs állatkák: a violin-kulcs írását is nagy mozgásokkal indítjuk: először a parkettán „futják le”, majd az ujjukkal követik nagyban, végül A/4-es lapokra írt formát rajzolnak át vastag ceruzával vagy zsírkrétával újra és újra. Ezután kedvükre alkotnak belőle valamilyen állatot. Nagyon szeretik, alig győzöm írni a kulcsokat.
  • Hamiska: a konfliktuskezelésben játszik fontos szerepet ez a képzeletbeli huncut kis manó, aki olykor eldug valamit, esetleg összekeveri a dolgokat, belefirkál valaki füzetébe. Ilyenkor rögtön mondjuk: „Óóó, Hamiska megint csintalankodik, semmi baj, majd előkerül nemsokára az a ceruza,” stb. Ezzel az egyszerű kis csellel, humorral feloldódik a feszültség, nincs hibáztatás, ítélkezés, legközelebb jobban figyelünk Hamiskára, hogy ne zavarja boldog játékunkat.

A növendékek természetesen eltérő dalkinccsel érkeznek hozzám, ezért mindig kitalálok valamit arra az esetre, ha egy-két kisgyerek már ismerné a tanult éneket, hogy számukra is legyen valami újdonság: ritmushangszeren játszik kíséretet, vagy a zongorán egy hangot mérőütésnek, esetleg d-s-d-s-t -kedve szerint. Mindenki a saját tempójában halad, semmi nem kötelező.

A növendékek a zenetanulás további éveiben is nagyszerűen kamatoztatják az előkészítőben megszerzett kreatív attitűdjüket, és persze az élet más területein is kamatoztatják azt. Viszik magukkal, felnőttként pedig visszatérnek: hozzák gyermekeiket is zenét tanulni.

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Szeptember 27-én történt a súlyos karambol, melyben Sallai Nóra színésznő és kisfia életveszélyes sérüléseket szenvedett - azóta kórházban ápolták őket. A szörnyű baleset mára azonban felfoghatatlan tragédiává változott.
Október 2024-ben is a látás hónapja

Október 2024-ben is a látás hónapja

A látás hónapját minden évben megrendezik világszerte, így Magyarországon is. A látás hónapjának kezdetben elsősorban az optikai látásjavítás (szemüveg- és kontaktlencse-viselés) volt a fő témája. Az évek során azonban a látás, elsősorban a látásélesség megőrzésének és javításának figyelemfelhívó hónapja lett. Professzor Dr. Holló Gáborral, a Szemészeti Központ vezetőjével, glaukóma specialistájával a mai alkalommal a 2024. évben is aktuális látásmegőrzéséről és az éleslátást leginkább veszélyeztető betegségekről, valamint ezek korai felismeréséről beszélgettünk.
Minden ultrafeldolgozott élelmiszer káros? A dietetikus válaszol

Minden ultrafeldolgozott élelmiszer káros? A dietetikus válaszol

Egyre többet hallani az ultrafeldolgozott élelmiszerek veszélyeiről, a tájékozottabbak egyenesen a szív-érrendszer legnagyobb ellenségeinek tekintik azokat. Ugyanakkor érdemes tudni, hogy ezek az élelmiszerek nem mind ugyanolyan feldolgozással készülnek, és bizonyos típusaik akár még csökkenthetik is a kardiológiai kockázatokat. Czakó Bettina, a Kardioközpont dietetikusa, okleveles táplálkozástudományi szakember MSc egy új elemzés kapcsán beszélt a témáról.
Csúnyán köhög a gyermek: mi a teendő?

Csúnyán köhög a gyermek: mi a teendő?

"Csúnyán köhög" - panaszolják aggódva a szülők, amikor náthás és napok óta köhögő gyermekeikkel felkeresik az orvost. Dr. Mezei Györgyi, a Tüdőközpont gyermektüdőgyógyász, allergológus és klinikai immunológus szakorvosa arra hívja fel a figyelmet, hogy a vírusfertőzésekkel együtt járó köhögés 3-4 hétig is fennállhat.
"A halloween a sátánisták ünnepe!" - egy szigetszentmiklósi óvoda hosszan írt arról, miért nem szabad részt venni benne

"A halloween a sátánisták ünnepe!" - egy szigetszentmiklósi óvoda hosszan írt arról, miért nem szabad részt venni benne

"Hallooween nagyon veszélyes mindenkire nézve. Nem kell átvegyünk semmilyen idegen néptől pogány ünnepeket, szokásokat! Ennek a megemlékezése az méltó a keresztyén emberekhez" - írták egy hosszú posztjuk végén.
A szerkesztő ajánlja