A diákok egész évben a nyári szünetet várják. A nagy kirándulások, barátokkal való horgászás, egy jó könyv olvasása helyett a gyerek mégis egész nap a számítógép előtt ül és várja mikor ír rá egyik barátja. A vakáció könnyen monotonná válhat megtervezett programok nélkül.
A színvonalas szabadidő jó alkalom a kikapcsolódásra és a „flow” élményének megtapasztalására is. A flow olyan pszichés állapot, amikor az embert teljesen leköti az, amit csinál. A flow félig öntudatlan és mindenképpen pozitív érzés, „az itt és most létezés”. A flow akkor következik be, amikor az ember olyasmit csinál, ami kihívást jelent - tehát nem unalmas, ám nem annyira nehéz, hogy stresszt okozzon vagy elriassza -. Van, akinél a vitorlázás, evezés vagy a zenélés hozza el ezt az állapotot, mások a testmozgásban, kézimunkázásban találják meg.
Ahogy felnövünk, megtanuljuk, melyek azok a tevékenységek, amelyektől jól érezzük magunkat. Ez mindenkinél más. Ahhoz, hogy a gyerek megtanuljon nem unatkozni, el kell sajátítania néhány készséget. A gyereknek jó, ha tisztában van azzal, mivel űzheti el az unalmat, mi az, amit szívesen tesz.
A gyerekek már a bölcsődében számos foglalkozáson vesznek részt, aztán óvodás- és iskoláskorukban is délelőtt tanítás, délután különórák. Azaz mindig van mit tenniük, mert a felnőttek beosztják az idejüket. Mindez igen hasznos, azonban így a gyerekek nehezen tanulják meg elfoglalni magukat.
Jó tanácsok a szülőknek:
A jó nyár kulcsa a tervezés. Ne bízzuk a véletlenre a napi programokat, mert akkor többnyire unatkozás lesz a vége.
Ügyeljünk rá, hogy gyermekünk ne üljön órákat hasztalanul a TV vagy a számítógép előtt!
Ha a vakációzó gyerek mégis a képernyő elé ül, szabjunk időkorlátot és inkább DVD-t nézzen, ezzel elkerülhetjük a káros hatásokat. Másik előnye, hogy a DVD-k egyszer véget érnek, míg a TV nézést nehéz abbahagyni.A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A tudományos és ismeretterjesztő filmek kiváló alkalmat nyújtanak a tanulásra nyáron is, de ne feledjük, nemcsak abból lehet tanulni, amire rá van írva: oktatófilm. Sok mese és kalandfilm is nyújt például történelmi ismereteket. El se tudjuk képzelni, a gyerek honnan képes tudást fölszedni. A filmek nem utolsósorban megalapozhatják a későbbi olvasást, a könyvek szeretetét is.
A számítógép szintén közkedvelt eszköz a szünetben. A gyerekek nem csak chat-re vagy videojátékokra használhatják a gépet. Ne feledkezzünk meg a számítógéppel együtt járó funkciókról, például a rajzoló vagy festőprogramról. A diákok nagyon szeretnek fotókat kiszínezni, átalakítani, akár rajzfilmet is készíthetnek hangaláfestéssel. A szövegszerkesztő program segítségével újságot, képeslapokat, könyvet is írhatnak.
A plázában való időtöltésről igyekezzünk lebeszélni őket, helyette inkább vegyünk nekik olyan készségfejlesztő játékokat vagy könyveket, amelyekről úgy gondoljuk, hogy érdeklik őt!
Hagyjuk, hogy a gyerek irányítsa a szabadidejét az adott kereteken belül. Ha kap némi önállóságot, sokkal jobban megérti majd, miért állítottunk föl neki korlátokat.
Ha napközben nem is tudunk folyamatosan gyermekünkkel lenni, az estéken és a hétvégéken igyekezzünk minél több időt vele tölteni! A testmozgás az egész családot felüdíti, és közben beszélgethetünk vele arról, mit csinált egész nap, és merre járt. Egy hétvégi piknik pedig lehetőséget ad barátai megismerésére is, így megbizonyosodhatunk róla, hogy megfelelő társaságban tölti idejét!
Kellemes nyarat minden kedves szülőnek és csemetének!
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)