Ennek oka gyakran az, hogy a szülők egyre kevesebbet foglalkoznak gyermekeikkel, a „mindent megadás”, az anyagi dolgokkal való elhalmozás fontosabb a szeretetnél, hiányzik a kommunikáció , a TV-nek és a számítógépnek is vannak káros hatásai.
Az agresszió leggyakrabban megjelenő formái az iskolában:
- agresszív kommunikáció: szóban „bántják” egymást, üvöltenek, sértő megjegyzéseket mondanak,
- agresszív játékok játszása: bottal kergetik, ütik a másikat, egymás nyakát szorongatják…
- tetlegesség: vélt vagy valós sérelmeikre fizikai fájdalmat okoznak ütéssel, rúgással, harapással.
Több évtizedes megfigyeléseim, tapasztalataim alapján mondhatom, hogy ezek a gyerekek általában testi fejlettségükben elmaradnak társaiktól, a tanulásban esetleg lassabban haladnak, ezért gyakran agresszióval kompenzálnak. Ezek az érzések, indulatok belső feszültségből adódnak a gyerekeknél és a felnőtteknél egyaránt. Mindezek ismeretében találtam ki, hogy bevezetem a DÜHÖNGŐ FÜZETET.
Ez egy bármilyen füzet lehet, amibe a felmerült sérelmeiket írhatják le. Természetesen név nélkül kerül bele a problémák leírása. Úgy gondoltam, jó, ha ezeket a dolgokat „kíírják” magukból a tanulók. Megfogalmazhatják mi bántja, milyen sérelem érte őket. A tanári asztalon elhelyezett füzetbe az órák közötti szünetekben, valamint a délutáni szabadidőben írhatnak a diákok. Szabály, hogy egymás írásait nem nézegethetik, bele nem javíthatnak. Érdekes megfigyelni, milyen különböző a tanulók lelki világa, ki mit él meg sérelemnek, bántásnak. A felgyülemlett harag és agresszió miatt ezeknek a gyerekeknek a mozgásigényük is nagyobb, mint társaiknak. Ezért én az órán megengedem az ilyen tanulónak, hogy letörölje a táblát, kioszthatja a tankönyveket, összeszedheti a füzeteket. Jó hatással van rájuk, ha óra közben mozoghatnak. Jelenlegi osztályom, akik most harmadikosok, Polgár Judit képességfejlesztő Sakkpalota programjában is részt vesz. Ennek egyik része a sakktallérok segítségével gazdasági ismeretek megismerése, elsajátítása, szöveges feladatokban való használata. A tallérok felhasználásának új módja nálunk a SAKKTALLÉROK GYŰJTÉSE.
Ennek bevezetését a következők indokolták:
- minden tanuló különböző személyiség, más-más tanulási képességekkel,
- ne érezzék, hogy mindig a jobb képességűek kapnak lehetőséget,
- jó cselekedetekért lehet gyűjteni (szemétszedés, önkéntes segítségnyújtás a társnak, házi feladat elvitele a beteg osztálytársnak, rendrakás a szekrényben és a polcokon, segítségnyújtás az iskolában dolgozó felnőtteknek, stb…)
A sakktallérok gyűjtése az osztályban található tablón névre szóló borítékokban történik. Még nem fordult elő, hogy átrakták volna egymás sakktallérjait, becsületesen gyűjtögetnek. Ezekhez a jó cselekedetekhez nem kell kiemelkedő tanulónak lenni, ellenkezőleg, tapasztalatom szerint az agresszívabb, durvább gyerekek nagyon szívesen „tesznek jót”. A megszerzett tallérokat félévente megszámoljuk, és vásár keretében kapnak érte jutalmat. Természetesen ez is differenciáltan történik, a kevesebb tallér kisebb értékű jutalmat érdemel. Több lehetőség közül választhatnak, de érdekes megfigyelni, hogy édességeknek nagyobb sikere van, mint más, esetleg értékesebb tárgyjutalmaknak. Nyilvánvalóan ezek a praktikák nem minden gyermeknél célra vezetőek, az én pedagógus pályámon eddig beváltak. Ajánlom mindenkinek kipróbálásra!
A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)