A kötelező akkreditált továbbképzések, az új törvények, a net, a média világa folyamatosan dobálta a szavakat, amik szinte már kötőszóként jelentek meg az életemben: innováció, kristálygyerek, X, Y, Z generáció. ADHD, SNI, HH, HHH, BTM. Az új kihívások új lehetőségeket, tanácsokat, szakembereket és magukat szakemberekké avanzsáló hozzáértőket termelt ki. De bármennyire is változott a világ, gyorsult fel az életünk, küzdünk a civilizáció dzsungelében a mindennapokért, a túlélésért, valami nem változott: az, hogy pedagógusként a lehető legjobbat tudjuk kihozni a gondjainkra bízott kincsből, a gyermekből.
Őszinte leszek kedves kollégák és kedves szülők. Nem minden gyermeket tudunk egyformán szeretni pedagógusként és a legnehezebb épp az agresszív, indulatos gyermeket, ugyanakkor a legnagyobb kihívás is. Én az elmúlt években az iskolában tanult módszerek széles tárházát kipróbáltam, hogyan fékezzem meg az óvodai csoportba begyűrűző agressziót. Hogyan váljunk a sok kis önző, öntörvényű, akaratos kis diktátorokkal igazi közösségé? Igen, jól látják. Azt gondolom, bármennyire is ártatlannak születnek a gyermekek, sajnos ilyenné neveltük őket…de ez egy másik cikk története lehetne.
Az óvodába kerülve a legnagyobb kihívás az utóbbi években számomra az volt, hogy akkor hogyan tovább? Hogyan fékezzem meg az indulatokat, kezeljem az agressziót. Nem találtam fel a spanyolviaszt, de kis lépésekkel, kísérletezve már látom a fényt az alagút végén. Ami a legfontosabb és elengedhetetlen ehhez a recepthez: a szeretet. További hozzávalók: mérhetetlen türelem, humor, kiegyensúlyozottság, következetesség, empátia. Nagy Jenőné Művészeti Programjának alappillérei, a 100 út a gyermekhez vagy akár a Bátorító Nevelés 14 pontja gondolatát én új óvodába lépve, új programmal dolgozva kezdtem el igazán értékelni. Mert amire mindannyinknak szüksége van, az elismerés, a dicséret, a szeretet nyelve és ezeket az óvodában gyermekkel, felnőttel egyaránt, de a mindennapi életünkben is fontos és kell is alkalmazni.
Reggelenként ezek a percek nagyon fontosak minden gyermeknek: ölelés, simogatás, hogy érzed magad? Milyen csinos vagy, te választottad a ruhád? – és hasonló kérdések megteremtik a biztonságos légkört. A napirend állandósága, amit kb. 10 óra magasságában a meseszignál, mesepárna, mesegyertya kellékek segítségével a folyton nyüzsgő gyermekeket is elvarázsolja. Attól függően, hogy milyen napjuk volt, ha kell énekkel-gitárral, ha kell, egy kis néptánccal, zenés mozgásos percekkel zárjuk le a napot. (Itt nagyon fontos a klasszikus, nyugodt zene).
De mindennap fontos, az ún. Szeretet-kör, megölelem a mellettem ülőt, vagy elmondok egy jó tulajdonságát, esetleg körbeadjuk a csoport szeretetbábját, hogy neki mondjuk el, mit szeretnénk nagyon. Akinél a báb van, csak az beszélhet.
Pókhálógombolyag: egymáshoz gurítjuk a fonalat. A falon van egy ún. „magatartás-tábla”, ahol a hét mindennapján be lehet gyűjteni a mosolygós, sírós, szomorú smileykat, de ki is lehet váltani (2 jó smiley kivált 1 rosszat) Aki az adott napon a legkedvesebb, választhat mesét, de a hétvégére haza lehet vinni a szeretetbábot is. De van saját kis növényünk, a csoport neve után szabadon: Százszorszép virág. Közösen gondozzuk, és nagyon fontos, hogy a 3.év végére megerősödjön. Mindennap beszélünk hozzá, ápoljuk, locsoljuk, mint a kis herceg az ő rózsáját.
Van egy kis sarkunk, úgy hívják: gondűző. Ha valamelyik gyermek túlpörög, oda elbújunk kettesben, elmondhatja, mi bántja, miért viselkedik így, ha van kedve, lerajzolhatja, „kibokszolhatja” magából, esetleg futhat egy kört az udvaron, tornateremben (felnőtt felügyelete mellett) hogy „elhagyja a dühét”. Az egyik legjobb indulatkezelő módszer mind tudjuk nem más, mint a játék, főleg a szabad játék, kötöttségek nélkül futni, mászni, hintázni szabad levegőn, de ha kell, az irányított játék is szükséges.
Érzelmek kifejezése: interakciós játék (kártyán lévő érzelem utánzása, megfejtése, mit jelent) pantomimjáték, csak utánozzuk a karmestert csendben.
Bizalomjáték: csukott szemmel akadályokon való terelgetés.
A mindennapi mozgás lehetőségével élve a torna végén kiadjuk magunkból a feszültséget: szorítsd ökölbe a kezed és feszítsd lefele, bokszolj előre, kiálts egy nagyot, fújd fel magad, engedd ki, ugrálj. Torna végén feküdjünk el, kis meditáció, csukott szemmel gondoljunk arra: ma miért voltam jó? Vagy: toljuk el a falat, doboljunk az öltözőszekrényen, mintha esne, csepegne, szakadna az eső, majd csendesedjünk el. Álljunk körbe és táguljunk, mint a lufi, ha már nem feszül a kezünk, elengedjük egymás kezét, pattogunk, mint a labda, pukkra kipukkanunk, azaz el lehet feküdni. A nehezen kezelhető gyermeket megbízom külön feladattal: most te leszel annak a felelőse, hogy vigyázz a kisebbekre, segíts neki, menj, szólj, kérlek a dadus néninek, bármi, amitől ő fontosnak érzi magát. Alvásidőben mese után halk dúdolás, simogatás, halk zene. És a nap minden részében rengeteg ölelés.
Igazából nem teszek mást, mint a különböző „problémákra szakosodott” szakemberektől ellesett tudás hasznosítását. Megpróbálok egyszerre lenni pedagógus, anya, színész, pszichológus, szomato, fejlesztő és gyógypedagógus. Hogy működik–e? Őszinte leszek, nem mindig, de nem adom fel, mert ez a hivatásom. De persze naponta keresem az új megoldásokat vagy alkalmazom a bevált módszereket, hogy ebben a felgyorsult körhintában, erősen kapaszkodva a csoport szokásaiba biztonságban érezze magát a gyermek, akár átlagos, tehetséges, vagy „kóddal felruházott”.
A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)