Sokat gondolkodtam milyen időjárás táblát készítsek a csoportomnak. Fontosnak tartottam, hogy megjelenjen az aktuális évszak, a hét összes napja, az öltözködés, az időjárás és ezek mellett persze azt is, hogy a gyerekek szívesen részt vegyenek az időjárás jelentésben, kellőképpen motiváltak legyenek. A tervezés során kitűzött céljaim közé tartozott az esztétikai érzékenység, az igényesség formálása az időjárás tábla színeivel, kivitelezésével egyaránt.
A gyerekekkel minden reggel megbeszéljük milyen az idő. Elsősorban nagycsoportosokat választok, őket pedig arra ösztönzöm, hogy önállóan, bátran mondják el az aznapi időjárás jelentést. A középsősöket, kiscsoportosokat pedig az elhangzottak megjelenítésébe szoktam bevonni.
Időjárás jelentést segítő kérdéseim a gyerekek felé:
- A hét hányadik napja van ma? Hogy nevezzük azt?
- Milyen évszak van?
- Milyen az idő odakinn?
- Hogyan öltöztél fel reggel, amikor elindultál?
A dominók a hét napjait jelképezik, melyek segítenek a sorszámok gyakorlásában (pl. A hét első napja). A hétvégét ugyan nem az óvodában töltjük, azonban arra gondoltam a gyerkőc fejében így könnyebben összeáll a kép. Továbbá fejleszthetjük a memóriájukat is, ha hétfőn visszagondolunk a hétvégi időjárásra. Hétfőnként az időjárást jelző kártyákat (1-5. nap) képpel megfordítva szoktuk feltenni, ami segít abban, hogy melyik nap következik. A gyerekek kiválaszthatják az éppen aktuális időjárásnak megfelelő képet, melyek egy kulcskarikára vannak felfűzve, így könnyen lapozható. Ezek közül válogathatnak: napos, szeles, borús, havas, esős, felhős.
Napközben a gyerekek – főleg a kiscsoportosok – szívesen játszanak a mágneses öltöztetővel, ami egyfajta gyakorlójátékként is funkcionál. Remek lehetőség a ruhadarabok nevének, színének gyakorlására, illetve a réteges öltözködés elsajátítására. A ruhadarabok között minden évszaknak megfelelő ruházat megtalálható, melyeket kis tárolókban tartunk, külön a kislány és külön a kisfiú ruháit. A tábla használatba vételekor megbeszéltük a gyerekekkel, hogy az időjárás jelentés részét nem szabad forgatni, piszkálni, mert akkor nem tudjuk visszanézi az előző napokat. Meglepő módon nagyon jól reagáltak, megértették a kérést, illetve ezáltal az önfegyelmük is fejlődhet.
Elkészítése röviden:
Az interneten keresgéltem nagy felbontású, hasonló stílusú képeket, amiket kinyomtattam, lelamináltam, majd kulcskarikára fűztem. Fehér bútorlapot bekereteztettem, aztán a megfelelő helyre belevertem képakasztókat, majd ráragasztottam a dominókat, és a (boltban vásárolt) mágnes táblákat is a bútorlapra.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)