Az első munakehelyemen, az Ajka Városi Óvoda Patakparti tagóvodájában 31 éve vagyok óvodapedagógus és beosztásom 2004. év óta óvodavezető-helyettes. A gyermekek óvodai életében, mindig nagy hangsúlyt fektetek, az érzelmi biztonságuk kialakítására és a pozitív óvodai közösség fejlesztésére. Elfogadással, szeretettel nevelem a gyerekeket, kiemelve mindenkiben az értéket. Az óvodai tevékenységem, nevelőmunkám során fontosnak tartom a gyermekek kommunikációjának fejlesztését. Képesek legyenek arra, hogy pontosan el tudják mondani saját gondolataikat, vágyaikat, érzelmeiket verbális módon, és nonverbális módon mimikájukkal, gesztikulációjukkal, jelzéseikkel ezt ki is tudják fejezni. Havi rendszerességgel szervezek, olyan játékos tevékenységeket, dráma-szituációs játékokat az óvodai csoportomban, amelyek elősegítik az önismeret, kommunikáció, kifejezőkészség, együttműködési készség, szociális képességek fejlődését.
A program célja:
- kommunikáció- kifejezőkészség fejlesztése, hatékony konfliktuskezelés kialakítása,
- a gyerekeket életkori sajátosságaiknak megfelelően felkészíteni, tájékoztatni a biztonságos és helyes viselkedésformákról,
- szükség esetén felnőttektől, társaiktól tudjanak bármilyen helyzetben segítséget kérni,
- általános tájékozottság, önismeret, kifejezőkészség, szociális készségek fejlesztése,
- óvodáskorú gyermekek életkori sajátosságainak megfelelően, tudatos, magabiztos viselkedéssémák kialakítása, helyes magatartásformák elsajátítása a veszélyhelyzetek kiküszöbölése,
- erkölcsi érzék, ítéletalkotás kialakítása.
A program várható eredményei:
- a társas kapcsolatok erősödése, pozitív közösségi érzés kialakítása,
- kevesebb verbális agresszió, verekedés,
- gondoskodás, egymásra figyelés, tolerancia fejlődése,
- hatékony problémamegoldás, helyzetekre reagálás,
- figyelmesség egymás iránt,
- határozottabb, logikus kommunikáció, képesek lesznek társaik meggyőzésére, saját hibáik beismerésére,
- könnyebb azonosulás társaikkal, empátia másokkal szemben,
- hatékonyabb stressz- és konfliktuskezelés.
A feladatokat közös élményekre épülő tevékenységek gyakorlása során végezzük el, a gyerekek önkéntes részvételével, miközben erkölcsi tulajdonoságaik fejlődése, a szokás és normarendszer megalapozása is történik. A drámajátékokkal, elfogadás, pozitív tulajdonságok felismerése, értelmezése a cél.
Motiváció:
1. Utazás Beszédországba.
Az utazási szándék bejelentése, alagút felállítása.
„Mit szeretsz magadban?” „Hogy érzed magad? kérdésekre válaszolva lépnek be a gyerekek Beszédországba.
2. "Tőlem jobbra van egy hely, gyere ........ foglald el!" - játék, ülés, körben
Célja: irányok gyakorlása, társak elfogadása, memória fejlesztés.
3. "Mit szeretsz...? – ...a tőled balra ülő társadban, majd utána a jobbra ülő társadban?"
Cél: kifejezőkészség fejlesztése, társ elfogadása.
4. Szeretet üzenet átadása:
"Gyertyaadással adjuk tovább szeretet üzenetünket!" (balra indul, majd jobbra indul a láng, szókincs, kifejezőkészség fejlesztése, érzelmi- közösségi érzés erősítése, fő cél, hogy mindenkihez eljut és mindenki kap megerősítést).
5. Szeretetlánc alkotása
Cél: közösségi érzés, csoportkohézió erősítése, társ elfogadása.
6. Szeretetszobor alkotása
2 fő, 3 fő, 4 fő, 5 fő, egész csoporttal, zenére járás, ha elhalkul a zene szeretetszobor kialakítása.
7. Képválogatás
„Keressétek meg azokat a képeket, amiken a gyerekek, a felnőttek tudnak egymással beszélni, üzenteket tudnak egymásnak küldeni, átadni!" (képválogatós játék)
Cél: kommunikációs csatornák felismerése.
8. A Legjobb barátom - rajz készítése
Cél: finommotorika fejlesztése, baráti kapcsolat erősítése. "Miért ő a barátod? Meséld el!"
9. Mozgásos frissítő játékok
Hurrikán játék: „Nagy szél fúj azokra, akik... (külső és belső tulajdonságok felsorolása, pl. akik piros pólóban vannak, akik szeretnek óvodába járni, akik erősek, akik irigyek, akik őszinték, akik szeretnek nevetni, akik viccesek stb.) Önmagunkra figyelés és felismerés a feladat.
Járj...! ...büszkén, morcosan, fáradtan, vidáman, álmosan, lassan, gyorsan, sírósan, mérgesen, hisztisen... stb. Arckifejezés, metakommunikáció gyakorlása. Lehetőséget a szabad önkifejezésre, önállóságra, autonómia biztosítása.
10. Társasjáték (saját innováció)
Eszközök: társasjáték, dobókocka, képek
A játék menete: Mosolygós és szomorú smile jeleken megyünk haza az óvodából. Mosolygós jelen a feladat egy jó cselekedet, tulajdonság megnevezése.
Szomorú jelen kártya húzás és egy rossz cselekedet megnevezése a feladat, jóvátételre megoldások keresése.
Képek: betörés, égő ház, égő kocsi, fel lök valaki, kocsi felgyújtás, csoki lopás, verekedés, lökdösés, stb.
A gyerekek a tevékenységek során, az óvodapedagógus vezetésével élményeken alapuló fantáziautazáson vesznek részt. Az utazás lehetőséget ad arra, hogy izgalmas játékok, mozgásos tevékenységek, szituációs, drámajátékok keretében saját fantáziájukra építve dolgozzák fel a társ - és önismereti tevékenységeket, alkalmazzák a hatékony konfliktuskezelés lehetséges módjait. A tevékenység alatt a gyermekek saját belső képeikre koncentrálhatnak, és foglalkozhatnak saját magukkal és társaikkal, pozitív és negatív tulajdonságokkal, miközben önértékelésük, önbizalmuk erősödik.
Érzelmi állapotukat a tevékenységek végén, a „Hogy érezted magad?” falon jelölik.
Ha tetszett programom adj egy like-ot és ami igazán tetszett, azt próbáld ki!
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)