Saját élményű tanulás, integráció, differenciálás, egyénközpontúság, komplexitás jegyében.
Közeleg a Márton Napi jeles ünnep az óvodában. Az én csoportom 21 fő 10 fiú 11 lány, (csoportprofil kor megosztása, SNI, BTM, hátrányos helyzet és veszélyeztettetek aránya). Így természetes folyamatként jelenik meg a mindennapokban az integráció és a differenciálás.
Azonos nevelési céllal más-más feladatot adok a különböző életkorú és fejlettségű gyermekek számára, a nekik leginkább fejlesztő területen egyéni képességeiket figyelembe véve, így kiemelt szerepet kap az egyéni bánásmód, a kreativitás szabad kibontakoztatása. Megjelenik mozgásos játékokban, drámajátékokban, improvizációban, a szabad alkotások és a játéktevékenység során.
Kiemelten fontos az egyéni tapasztalatszerzésre és önálló problémamegoldó helyzetekre ösztönző tanulás, és a gyermeki ötletek figyelembe vétele, valamint kooperáció a szülőkkel. Egyetlen nap komplex tevékenységét szeretném bemutatni.
A Márton nap:
Előzetes tevékenység: Madarak Titkos élete ornitológiai szakember előadása az óvodában, madarak témában könyvtárlátogatás és könyvek kölcsönzése, saját könyvtárrész berendezése a csoportban, ezt kiegészíthetik otthonról hozott könyvekkel az adott témában, gyűjtő munka: tollak, tojások, képek, egyebek: távcsövek- zöld rész berendezése, érzelmi ráhangolódás az ünnepre, közös dekoráció készítése.
Tevékenység célja: bővüljenek ismereteik, alapozódjon meg a környezetvédő magatartás, fejlődjön problémamegoldó gondolkodásuk, ok-okozati összefüggések megláttatása, auditív észlelés fejlesztése, előzetes ismereteik összegzése.
Feladata: problémahelyzetek teremtése, cselekedtetés, eszközök elkészítése, elegendő hely és idő biztosítása, megfelelő módszer választása.
Munkaforma: változatos csoportos, egyéni páros és mikro csoportos.
Tevékenység: játék madaras kártya alak háttér látás fejlesztése, párosítás kicsiknek, nagyoknak már szerialitás sorrendiség visszaadása, anyanyelvi játékok, hangok differenciálása, szótagolás és találós kérdések. Halmazképzés egy szempont alapján, pl. méret, élőhely, szín.
Fontosnak tartom megjegyezni, hogy minden eszközt magam készítettem akvarell ceruzával és az újrahasznosítás jegyében a hozott képanyagból. Majd hogy tartóssá váljon és többször is játszassunk vele, lelamináltam mindent. Igyekeztem valósághűnek lenni és egy kis mesei elemet is alkalmaztam.
Madarak: jobb, ball, melyik merre repül, orientáció, kialakult halmazok számlálása, több- kevesebb.
Puzzle dobókocka: ahányat dob, az adott részt azonosítja, majd megkeresi saját színét, aki hamarabb kirakja, az nyer. Rész-egész fejlesztése, vizuális észlelés, gyorsasági reakcióképesség fejlesztése.
Azonosítás, melyik olyan, mint az adott madár a képen, madarak megnevezése, szókincsbővítés.
Kicsiknek madarak fája: hány madár van a képen, azonosítás, téri irányok síkban történő leképezése. Szükség esetén egyéni segítségadás.
Márton titkos levele, világító mécses, mivel írhatta a levelet, fényelhajlásos kísérlet. Majd mi változott a teremben? Márton köpenye részeinek megtalálása összeillesztése, mese Mártonról, hívókép alapján megalapozza az önálló mesélést.
Hagyományápolás. Matematika, változzunk mi is libákká. Libajáték: ahányat tapsolok, ha jön a vadász, annyi kisliba bújjon össze egy kupacba. Libaetető: annyi kukacot szedjen, össze amennyit csak tud.
Színek differenciálása, vagy hosszúság alapján vagy, fiúk-lányok szín szerint más eleséget gyűjtenek, vagy téri irány szerint gyűjtik össze az eleséget. Jóllaktak a libák, Márton ezt látta, jutalomérmeket küld.
Négy szín szerint négy csoportba rendeződnek a gyerekek, direkt csoportalakítás, de lehetne véletlenszerű is. Libák válogatása méret nem szerint. Ahányat tapsolok, amilyen számot írtam a hátatokra, amelyik számkártyát mutatom, vagy ahány ujjamat mutatom, vagy melyik lehet az a szám, aminek eggyel kisebb szomszédja ez eggyel nagyobb, akkor annyit gyűjts össze, csoportosítás fiú lány és méret szerint.
Majd mindezek után halk zene (IKT alkalmazása), libák tánca: mindenki úgy mozog, ahogy szerinte egy liba mozogna a zenére.
Szabad önkifejezés mozgás által. Ismert dal közös eléneklése, vizuális tevékenységbe átvezetés, kicsik segítséggel egyszerűbb tollat ragasztanak, míg a nagyobbak Márton napi meghívót készítenek a szüleik számára. Ez a saját titkos levelük lesz.
Kreativitás: mindenki maga ragasztja fel a liba farkát, de a rajzot egyénileg egészítik ki és annyi libát tesz és olyan méretben, amilyet szeretne, szabad színválasztás. Kicsiknek szabad tollméret és szabad színválasztás szintén.
Érmek és dekoráció:
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)