A vizuális nevelés a gyermek és esztétikum kapcsolatának kialakulásában jelentős terület. Áthatja az óvodai nevelés egészét. Segíti a gyermek téri, formai és színképzetének alakítását. Fejlődik gondolkodásuk, esztétikai érzékük, szemük és kezük mozgása koordinálódik (finommotorika fejlesztés, szem-kéz koordináció – kapcsolat a mozgással).
Legfontosabb célja a gyermek tér-forma-színképzetének gazdagítása, a szép iránti nyitottságának alakítása.
A nagycsoportos gyermekeknek nagy az alkotásvágyuk, szeretik látni munkájuk eredményét, akár díszítésről, kár személyes tárgyról van szó.
Évekkel ezelőtt egy gyermekújságban láttam a fonókorong mintáját papírból elkészítve, melyet a gyerekekkel akkor elkészítettünk. Nagy érdeklődést váltott ki a tevékenység, melynek során karkötőket, öveket, fejpántot készítettünk. A korong azonban könnyen elhasználódott. Azt találtam ki, hogy az óvoda karbantartója készítsen számunkra préselt funérlemezből fonókorongot, melyet azóta is használunk.
A tevékenység elsősorban az iskolára való felkészítéshez elengedhetetlenül szükséges finommotorika fejlesztésére szolgál. A csukló, az ujjak mozgása, a fonás tevékenysége alatt igen sokrétű, mely az írás előkészítéséhez jobban megfelel, mint a rajzolás.
A fonással megvalósul a percepciófejlesztés is pl.: szemmozgás, vizuális ritmus, figyelemkoncentráció, a fonal kísérése tekintettel, a tévesztés és javítás lehetősége, formaállandóság, a készülő munkadarab méretének alakulása.
A fonás menetének leírása:
1. Színes fonalak válogatása a gyermek egyéni ízlésének, képzeletének szabad teret engedve.
2. 7 szál fonal egyenlő méretre való felvágása (bátran engedjük gyermekeinek az olló és egyéb szerszámok használatát, természetesen felnőtt felügyelettel, felhívva figyelmüket a helyes eszközhasználatra).
3. Behelyezése a fonókorongba (ez óvónői feladat).
4. A fonás elkezdése (minden harmadik fonalat áthelyezzük az üresen maradt bevágásba), azonos irányba kezdjük a fonal áthelyezését, figyelve a haladási irányra.
5. A fonott lánc növekedésének figyelemmel kísérése (alkotóképesség fejlesztése).
6. A kész munka kihúzása a korongból, és a funkciónak megfelelő használatba vétel.
Mint bármely, gyermekek által készített alkotásnak, a fonásnak is akkor van pozitív hatása a személyiségfejlődésre, ha munkájukkal elismerést váltanak ki, illetve örömet szereznek maguknak, társaiknak, szüleiknek (például ajándékkészítés anyák napjára).
Ez a kézműves foglalkozás, látva a gyerekek örömét, büszkeségét az elvégzett munka láttán, engem is örömmel és elégedettséggel tölt el.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)