Először is szeretnék bemutatkozni. Nikolics Marianna vagyok és 8 éve aktív óvodapedagógus. Pályafutásom előtt és alatt sok időt töltöttem azzal, hogy olyan módszert hozzak az óvodai élet mindennapjaiba, amely segít a gyermekeknek a zenei harmóniákon keresztül megismerkedni a műfajok sokszínűségével, ötvözve mindezt a hengszeres játékkal. De hogyan lehet azt elképzelni, hogy az aprócska kezek önállóan használjanak bármilyen hangszert zenei előképzettség nélkül? Hiszen a zenetanulás nagyon összetett és nem biztos, hogy minden esetben sikerélménnyel gazdagít. Hozzá kitartás, türelem, fegyelem és bizonyos képességek is szükségesek, melyek a sok kitartó gyakorlással készségekké válnak.
Előre bocsájtom, hogy magát a módszert egy német zenepedagógus Heinrich Ullrich fejlesztette ki azzal a szándékkal,hogy általa enyhe és középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekeket örvendeztessen meg a zenélés örömével. Ennek a módszernek a népszerűsítésére jött létre a Parafónia zenekar, melynek tagjai egytől-egyig szeretetre méltó, ám valamilyen fokú, értelmi fogyatékkal élő gyermekek. Velük egy koncertjükön találkoztam Budapesten és egyben szerelmesévé váltam a módszernek.
A koncert melyen bemutathatták tudásukat 2005. februárjában volt Debrecenben. Közel 300 fő volt kíváncsi a módszerre és a zenekarra. Mivel ennek megszervezésében oroszlán részt vállatam,elhatároztam, hogy nem hagyom veszni azt a tudást, amit tőlük megszereztem. És tudomásom szerint a mai napig nincs olyan pedagógus, aki a módszert a kelet Magyarországi régióban alkalmazná, úgy gondoltam, hogy én leszek az úttörője a módszer terjesztésének és felhasználom a mindennapi munkám során. És persze az is motivált, hogyha fogyatékos gyerekek úgy zenélnek, mint ha egész életükben ezt csinálták volna, akkor milyen eredményeket lehet elérni nomálisan fejlődő gyermekekkel. Az elmúlt 8 évben számtalan óvodás volt a kezeim alatt, akik örömmel vágtak bele a számukra ismeretlen módszer elsajátításába. Maga a módszer roppant egyszerű. Nem követeli meg a tájékozódást a zenei képzés során használt 5 vonalrendszerben, melyeket módosító jelek és további pótvonalak bonyolítanak. Egyszerűen minden hang helyét egy színes korong jelöli, melyet feltüntetünk a hangszereken is. Tehát a hibázási lehetőség minimális! Ha egy gyermek nem is tud megnevezni egy színt, arra biztosan képes,hogy beazonosítsa a kottában lévőt a hangszeren feltüntetettel. A zeneirodalomban pedig nincs olyan mű, mely ne lenne alkalmas arra,hogy akár több szólamban is feldolgozzák színes kotta formájában.
A hangszerek sokszínű világából én a metalofont és a dallamcsengőt választottam, és megesik,hogy úgy alkalmazom,hogy nem kottából játszanak a gyerekek, hanem kézjelek után szólal meg egy-egy csengő hangja intésre. Könnyen elsajátítható az egyszerű kétszólamúság pl.: De jó a dió... című dal segítségével (énekli a csoport közösen) miközben alatta 3 hangból álló kíséret szól (d' s l s) Ezeket természetesen lehet ritmus hangszerekkel gazdagítani,az egyenletes mérő megtartásával (triangulum, ritmusbot, dob, csörgő, taps stb.).
Feltett szándékom, hogy egyszer létrehozzak egy állandó zenekart, "Hang-színek" névvel melynek tagjai lehetnének az óvodásaim is,de miután elballagtak az oviból, néhány évig még visszajárnának a közös éneklés kedvéért. Mert hiszem,hogy a zene az egyetlen olyan eszköz, amely megszelíditi a lelket. Általa nyitottabbak leszünk a külvilágra és kedvesebbek leszünk egymással...
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)