Licsár Szilvia pedagógus, a Játékliget szakértője azt javasolja, vonjuk be gyerekeinket is a tervezésbe. Ezáltal nemcsak jobban megismerhetjük a gondjaikat, vágyaikat, de ők is sokat fejlődhetnek.
A célok meghatározása
A terveink fontos része rendszerint a megtakarításaink növelése, az egészségünk megőrzése, a szakmai fejlődésünket támogató továbbképzések, tanfolyamok elvégzése. A saját céljaink meghatározásán túl átgondoljuk a családunk egészét érintő kérdéseket, terveket is.
Sokan épp az ünnepi időszakban döbbenünk rá arra, amit a szürke hétköznapokban, a sokszor rutinszerű élet, a mókuskerék mellett nem veszünk észre. A téli szünetben volt idő együtt lenni, 2 hétig mindenki kicsit a szűkebb családjára koncentrált. Érdekes, hogy mennyi mindenre láttunk rá ez idő alatt.
„Például most vettük észre, hogy nem tudunk igazán jól kommunikálni, a gyerek szinte ki sem mozdul a szobájából, a gép előtt ül. A szünetben egyedül nem találja fel magát, mindenhez ott kell lenni vele - vagy épp most fedeztük fel, hogy milyen jó a humora, mennyire jól ment neki a szereplés mások előtt, vagy ügyesen rajzol.”
A megállapítástól a megvalósításig
Érdemes a tapasztalatainkat, a véleményünket megosztani a gyerekekkel is, mert ez is segíthet a célok meghatározásában. Az új évre szóló cél lehet például a viselkedés megváltoztatása, vagy egy új képesség elsajátítása, fejlesztése. Fontos, hogy a célokat észszerűen jelöljük ki és az év folyamán nyomon kövessük a változásokat, visszajelzést adjunk az addig elért eredményekről.
„A célok eléréséhez a gyermek kitartása is fejlődik, ám fontos, hogy reális és tartható célokat jelöljünk ki, ebben szükség lesz a mi segítségünkre is. Ha az ünnepek alatt különösen szép rajzot készített a családtagoknak ajándékba, javasoljuk, hogy fejlessze a tehetségét. Ha kedvet érez hozzá, lehet ez is cél. Ha a kommunikáció szorul fejlesztésre, fogadjuk meg, hogy esténként valamennyi időt kettesben töltünk a szobájában, ahol arról beszélünk, amiről szeretne. De lehet az is a közös célunk, hogy több családi programot szervezünk erre az évre, ahol többet figyelünk egymásra, hogy az együtt töltött idő minőségét is javítsuk. Tervezzük meg a gép előtt töltött idejét, beszéljünk arról, mit szeretne elérni a tanulásban, vagy a sportban.”
Milyen a jó cél?
- Az elhatározást betartani akkor tudjuk, ha konkrétan megfogalmazzuk az eléréséhez szükséges utat is. Ha hangszeren játszik és abban szeretne fejlődni, akkor ne csak annyi legyen a cél, hogy jobb leszek a zongorán, hanem azt határozzuk meg, hogy például napi 30 percet gyakorlok minden délután, hogy jobb legyek.
- A cél legyen mérhető, ezért jó, ha beiktatunk heti vagy havi alkalmakat, amikor összegezzük az eltelt időszakot. Vezetheti táblázatban is a haladását, vagy más módon, ahogy szeretné.
- Elérhető, reális célokat tűzzünk ki. Ha a továbbtanulás a cél, akkor ne legyen egy „mindenből ötös leszek” az elhatározás, különösen, ha tudjuk, hogy például a reál tárgyakból a négyesre van reális esély. Ehelyett jobb elhatározás, ha azt mondjuk: szorgalmi feladatokat vállalok, hogy javítsak a jegyeimen. Megbeszélem a tanárral, segítséget kérek, hogyan szerezhetnék plusz pontokat vagy minden délután 3 oldalt kitöltök a gyakorló feladatgyűjteményből.
- A cél legyen időhöz kötött. Ha le szeretne futni például 5km-t, akkor dolgozzuk ki, hogyan érheti el. Letölti az edzéstervet, rendszeresen gyakorol. Keressünk egy versenyt, ahol részt vehet, lehet ez is a cél.
„Sikerre akkor számíthatunk, ha ez valóban az ő célja, ha ő akarja véghez vinni. Terelgetni, reális célok felé irányítani tudjuk a választás során, de nem határozhatjuk meg helyette. A motiváció fenntartásában viszont segíthetünk a rendszeres visszacsatolásokkal, bátorításokkal, a saját tapasztalataink megosztásával, sőt ha szívesen veszi, azzal, hogy csatlakozunk hozzá, például a sportban.”
Mit lesz, ha nem sikerül?
Lehet, hogy valamiért mégsem sikerül elérni a kitűzött célt, de ez semmiképp sem kudarc. Már önmagában a cél meghatározása és a befektetett munka is komoly önismereti előrelépés.
- Önreflexió: miben lenne jó fejlődnöm ebben az évben, mit kell tennem, hogy elérjem a célom?
- Öntudat: haladok-e a célom felé?
- Önkontroll: ha eltávolodtam a célomtól, hogyan jutok vissza?
- Önértékelés: hogyan érzem magam, mikor elértem a célom?
A befektetett munka nem vész el, a kapcsolatunk a gyermekünkkel pedig mindenképp elmélyül attól, hogy végig figyeltünk rá és elismertünk a kitartását. Mondjuk el neki, hogy büszkék vagyunk ezért rá és beszéljük meg, a tanulságot levonva, hogy mit lehet majd másképp csinálni.
Kapcsolódó cikkeink:
- Biztos, hogy kell az a kitűnő bizonyítvány? - az élet egy hajcsár szülő mellett
- Kitartani vagy feladni? Meddig biztassuk a gyereket, hogy folytassa a megkezdett tevékenységét?
- Zenetanulás a szülővel és nagyszerű eredmények a gyerekeknél: a Suzuki-módszer alapjai
- 8 képesség, amelyre a versenysport tanítja a gyereket
Forrás: jatekliget.hu
Kép: BIGANDT.COM / shutterstock
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)