A 6. b és a 6. d osztály lány tanulóival azon gondolkodtunk, hogyan lehetne a mindennapos testnevelésórákat színesebbé, élvezetesebbé tenni. Szeptember közepétől egy 10 órás Diáktestnevelő projektbe fogtunk. 10 órán keresztül a testnevelésórák minden percét a diákok tervezték és valósították meg. Az órák témáját saját „kútfőből” választották a diáktanárok. Így a testnevelésórák anyagát színesítette a kézilabda, a jóga, a tánc, az aerobic, az autogén tréning, a kosárlabda, az ugrókötélhajtás, a játékos állóképesség fejlesztés, az atlétika futóiskolai gyakorlatainak repertoárja és a torna is.
Diáktanár projekt
Célom:
- A mindennapos testnevelés órák színesítése.
- A tanulók személyiségfejlesztése.
- A tanulók tudásának számadása, értékelése.
- Önértékelésük fejlesztése.
- Egymás segítése, elfogadása.
- A tanulók kreativitásának fejlesztése.
- A kommunikáció fejlesztése.
- A saját és a közösen gondolkodás fejlesztése.
A program felépítése:
Előzmények:
- a projekt rövid bemutatása, gondolat menetének vázolása a gyerekek felé.
- a vállalkozó kedvű gyerekek terveinek felmérése,
- a diáktanárokkal egyénileg óratervkészítés,
- az diákórák időpontjainak a beosztása, a diákórák anyagának megbeszélése, segítségadás, tervezés, időbeosztás
- az órák eszközigényének megbeszélése
- az órák helyszíneinek a pontos meghatározása, táncterem, tornaterem
- az órán a diáktestnevelők módszereinek megbeszélése
- az órák időbeosztásának, megbeszélése
A program időkerete:
Szeptember közepétől, 10 héten keresztül. Heti 5 testnevelés órából 1 diáktanár óra.
Miért tartom jónak a programot?
Előzmények:
A 6. évfolyamos tanítványok és köztem egy különleges kapcsolat alakult ki már 4 évvel ezelőtt. Napközis nevelőként tanítottam őket harmadikos korúk óta. A sok közös program, a kirándulások lehetőséget adtak a tanulók személyiségének megismerésére. Az 5. osztályos testnevelés tananyagot magasabb szinten tudták ez által a jó kapcsolat által elsajátítani. Lelkesek, azonnal reagálnak valami extra ötlettel minden javaslatomra.
Konklúzió, avagy sikerült a lányok olyan kompetenciájának a fejlesztése, mint
- egyéni képességek, ismeretek, önálló gondolkodásra nevelés fejlesztése,
- vállalkozói készségük fejlesztése,
- tolerancia fejlesztése,
- érzékenyek társaik építő jellegű véleményére,
- empátia fejlesztése
- kooperativitás fejlesztése,
- alkalmazott tudás bemutatása,
- igényesség kialakítása a saját munkájában, hiba lehetőség lereagálása,
- továbbtanulási iránymutatás,
- alkalmazzák tanórán kívüli, más forrásokból, saját tapasztalatukból származó tudásukat,
- véleményalkotás saját magáról, és társaikról, a kritikai véleményalkotás fejlesztése,
- digitális technikák alkalmazásának beépítése óratervükbe,
- barátság, jó hangulat, jó csapatszellem kialakítása.
Mit várok a programtól?
- a tanulás támogatását a diáktanár projekttel,
- sikerélmény biztosítása az egyéni adottságának megfelelően,
- a különleges bánásmódot igénylő tanulók bevonását a projektbe, egyéni fejlesztésüket,
- érzelmileg közvetlenebb, nyíltabb kommunikáció, megoldó készség fejlesztése,
- önkontroll fejlesztése,
- közösségformáló ereje a programnak, kooperáció a tanulók között.
- vállalkozói kompetenciájuknak a fejlődését,
- empátia, tolerancia tanár és diák között, diák és diák között,
- társas kapcsolataik fejlesztése,
- közös gondolkodás kialakítása,
- egy későbbi hivatás a testnevelő tanár szakmának a saját bőrén keresztüli megismerése.
- prevenció, az egészséges életmódra nevelés tudatának fejlesztése.
- az agresszió, mint viselkedési, magatartási forma, még nyomaiban sem említhető ezeken az órákon.
A jó hangulat, a vidámság, a tervezett tanítandó tananyagok megvalósítása mellett nagyon sok tanulsággal is szolgált a Diáktestnevelő projekt. Számomra, mint a lányok testnevelője, a legfontosabb, hogy az ötödik osztályban tanultakat, nagyon jól alkalmazták a diáktanárok, hogy egymást segítették, hogy fegyelmezettek és türelmesek voltak saját társukkal szemben, együttműködtek a diáktanárral, hogy elfogadták egymás tanítását. Nagyfokú empátiáról, barátságról, és segítő szándékról árulkodott minden egyes projekt óra.
"A sportolás, a mozgás, a testnevelés újra bebizonyította, hogy jó tanítómester!
Köszönöm lányok, kedves tanítványaim az alapos felkészülést, a szervezést és a tanítást! Jól éreztem magam veletek és remélem, nem volt hiába való a Diáktestnevelő projekt, talán egyszer Ti is ezt a szép szakmát, a testnevelés tanítását választjátok hivatásul”
Paragvári Utcai Általános Iskola Szombathely (honlap 2017.10.30)
A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)