A Denstu nevű cég nemrég bemutatott egy olyan, az anyamellet imitáló szerkezetet, amelynek segítségével az apák is átélhetik a szoptatás minden örömét és fáradságát. A vállra akasztható műmell „az anya testének melegét szimulálja”, miközben a tejet egy kis tartályból, cumisüveg fej segítségével adagolja. A benne található alkalmazás figyeli, mennyit evett és aludt a baba, etetés közben pedig rezeg is. A gyártók azt remélik, a termék segítségével az apák is intenzívebben részt vehetnek a gyermek körüli gondozási feladatokban.
Hogy az „apamell” gondolata pont Japánban merült fel – vagy legalábbis itt vált valóra –, nem is olyan meglepő. A japán társadalom ugyanis európai szemmel nézve igen furcsa kettősségben él évtizedek óta. A high tech technológia és a hatalmas metropoliszok világában még mindig élnek a tradicionális elvárások, amelyeknek a legtöbb fiatal nem igazán akar már megfelelni, viszont fellázadni sem képesek ellene.
Miről is van szó pontosan? Elvek szintjén még ma is élnek a rendkívül konzervatív nemi szerepek: a nőktől elvárják, hogy házasságkötés után ne menjenek dolgozni, az egész életüket a férjük szolgálatára és a gyerekeik gondozására fordítsák, miközben a férfiak az egész napos munka után még kötelező jelleggel részt vegyenek a munkahelyi bulikban, ahonnan illetlenség – tehát japán felfogás szerint elképzelhetetlen –, hogy valaki a főnök előtt távozzon.
Az idők azonban változnak. Ez az életforma egyre kevesebb fiatalnak – főleg egyre kevesebb fiatal nőnek – vonzó, más minta azonban nincs előttük, így inkább nem is alapítanak családot. A világon Japánban a legkevesebb az egy nőre jutó születésszám, évek óta több pelenkát adnak el öregeknek, mint csecsemőknek, közben pedig a fiatalok magányosan, a számítógépük társaságában vagy szingli lakóparkokban töltik az életüket. Tipikusan japán jelenség a hikokomori, amely az egészségügyi minisztérium definíciója szerint olyan embert jelent, aki „bezárkózik az otthonába, és ezt az állapotot legalább hat hónapig fenntartja.”
A problémán mindenki úgy próbál segíteni, ahogy tud. A Dentsu például műmellel, hogy így csökkentse az anyákra nehezedő terheket – hátha ezzel is sikerül egy kicsit meghozni a kedvet a családalapításhoz.
Indexkép: PublicDomainPictures / Pixabay
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)