Repülés nagy pocakkal
Szőke Judit [cikkei] - 2008-07-04
A nyár a kikapcsolódás, az utazások időszaka. Ilyenkor a várandós nők a hőség miatt többet szenvednek. De sokaknak stresszt jelent a közlekedés is. Autóvezetés és repülőút - aggodalmakat oszlatunk el, illetve hasznos tanácsot adunk, óvatosságra intünk.
Autót lehet vezetni - mindaddig, amíg a méhszáj zárt, nincsenek méhösszehúzódások vagy vérzés. Minden egyéb esetben a magzatvíz váratlan elfolyása vagy erős görcsök jelentkezése életveszélyes helyzetbe hozhatja a kismamát és másokat. Sokan a biztonsági öv szorításától tartanak… valóban, arra ügyelni kell, hogy az öv a méhet ne szorítsa, de biztonsággal fogjon. Az öv bekapcsolása minden esetben, így terhesség alatt is kötelező. E nélkül a légzsákok sem nyújtanak biztonságot.
A várandós nő azért ne vagánykodjon, hosszabb autóútra ne vállalkozzon! Nem mintha Magyarországon belül olyan nagy távolságok lennének, melyek (egészséges körülmények között) ellenjavallnák az autóvezetést… De jobb a megelőzés!
Mikor? Mennyit?
De mi a helyzet a levegőben? Amennyiben nincs semmi probléma, a lepény rendes helyen tapad, 24 hetes korig nem tilos a rövidebb (2-3 órás) repülőutak megtétele. Nem szabad elfeledni azonban, hogy a terhesség alatt az egyébként is megnövő mélyvénás trombózis-kockázatot tetézheti a több órás mozdulatlanság. Ráadásul nem áll rendelkezésre orvosi segítség.
Hogy a szakemberek és a légitársaságok miért épp a terhesség során a 2. harmadot tartják ideális időpontnak egy tervezett repülőúthoz? A terhességek 1/6 része spontán vetéléssel végződik. Ezek jellemzően az első 12 hétben zajlanak le. A harmadik harmadban a koraszülés jelenti a leggyakoribb veszélyt. A légitársaságok az Amerikai Szülészeti és Nőgyógyászati Szakmai Kollégium ajánlásait követik. Ezek alapján a terhesség 35-36. hetéig engedélyezett a repülés, ezután - amennyiben feltétlenül szükséges - csak orvosi igazolással szállhat fel a leendő kismama. Veszélyeztetett terheseknek a repülés egyáltalán nem ajánlott.
Milyen fizikai hatások érik nagy magasságban a várandós nőt, illetve magzatát? Az általánosan használt utazómagasságon a kabin légnyomása 28%-kal csökkenti az oxigénkínálatot.
És a kozmikus sugárzás?
Egészséges, nem terhes felnőttekbe utazómagasságon az artériás oxigén-telítettség csökken, ezt a szervezet a légzésszám valamint a perctérfogat, elsősorban a pulzus növelésével kompenzálja. Egészséges terhességben ez a kompenzáció, valamint az ún. magzati hemoglobin eltérő oxigén-szállítási tulajdonsága biztosítja a magzat megfelelő oxigénellátását Kísérletek nyugtatnak meg, hogy sem a repülés alatt, sem később, a repüléssel kapcsolatba hozható szövődmény nem lép fel.
A Földünket folyamatosan érő kozmikus sugárzás mértéke utazómagasságon a tengerszinten mértnek sokszorosa lehet. Szintén kísérletek igazolják, hogy a repülőút során a terhest érő sugárzás mennyisége elhanyagolható, fejlődési rendellenességet nem okoz.
A rettegett trombózis… A mélyvénás trombózis (MVT) gyakorisága 1-2‰, 10 órát meghaladó repülést követően a tünetekkel járó MVT a nem terhes, egészséges felnőtt utazók 0,1-0,4‰-ét érinti évente. Terhesség alatt a MVT kockázata hatszoros. Ez a kockázati érték a terhesség kezdetétől érvényes. A MVT legsúlyosabb szövődménye a tüdőembólia, mely a terhesség során mind az anya, mind magzata életét közvetlenül veszélyezteti.
Rizikótényező a hosszú (3 órán túli) repülési idő, ha volt már a nőnek trombózisa, ha túlsúlyos (100 kg, ill. BMI 30 felett), ha nem csak egy gyermeket hord a szíve alatt, ha dohányzik, ha idősebb, ha lábai visszeresek.
A szakma javaslatai a megelőzésre: mozgás, sétálgatás repülés közben, megfelelő mennyiségű folyadék, alkohol, koffein tartalmú, valamint szénsavas italok kerülése, megfelelő ülőhely megválasztása (a folyosó mellett), kompressziós gumiharisnya viselése. Nem bizonyított, hogy az acetil-szalicilsav (pl. Aspirin) biztosan megelőzi az MVT-t. Ezért jobb a körültekintés és az orvos tanácsának megszívlelése.
A várandós nő azért ne vagánykodjon, hosszabb autóútra ne vállalkozzon! Nem mintha Magyarországon belül olyan nagy távolságok lennének, melyek (egészséges körülmények között) ellenjavallnák az autóvezetést… De jobb a megelőzés!
Mikor? Mennyit?
De mi a helyzet a levegőben? Amennyiben nincs semmi probléma, a lepény rendes helyen tapad, 24 hetes korig nem tilos a rövidebb (2-3 órás) repülőutak megtétele. Nem szabad elfeledni azonban, hogy a terhesség alatt az egyébként is megnövő mélyvénás trombózis-kockázatot tetézheti a több órás mozdulatlanság. Ráadásul nem áll rendelkezésre orvosi segítség.
Hogy a szakemberek és a légitársaságok miért épp a terhesség során a 2. harmadot tartják ideális időpontnak egy tervezett repülőúthoz? A terhességek 1/6 része spontán vetéléssel végződik. Ezek jellemzően az első 12 hétben zajlanak le. A harmadik harmadban a koraszülés jelenti a leggyakoribb veszélyt. A légitársaságok az Amerikai Szülészeti és Nőgyógyászati Szakmai Kollégium ajánlásait követik. Ezek alapján a terhesség 35-36. hetéig engedélyezett a repülés, ezután - amennyiben feltétlenül szükséges - csak orvosi igazolással szállhat fel a leendő kismama. Veszélyeztetett terheseknek a repülés egyáltalán nem ajánlott.
Milyen fizikai hatások érik nagy magasságban a várandós nőt, illetve magzatát? Az általánosan használt utazómagasságon a kabin légnyomása 28%-kal csökkenti az oxigénkínálatot.
.jpg)
Egészséges, nem terhes felnőttekbe utazómagasságon az artériás oxigén-telítettség csökken, ezt a szervezet a légzésszám valamint a perctérfogat, elsősorban a pulzus növelésével kompenzálja. Egészséges terhességben ez a kompenzáció, valamint az ún. magzati hemoglobin eltérő oxigén-szállítási tulajdonsága biztosítja a magzat megfelelő oxigénellátását Kísérletek nyugtatnak meg, hogy sem a repülés alatt, sem később, a repüléssel kapcsolatba hozható szövődmény nem lép fel.
A Földünket folyamatosan érő kozmikus sugárzás mértéke utazómagasságon a tengerszinten mértnek sokszorosa lehet. Szintén kísérletek igazolják, hogy a repülőút során a terhest érő sugárzás mennyisége elhanyagolható, fejlődési rendellenességet nem okoz.
A rettegett trombózis… A mélyvénás trombózis (MVT) gyakorisága 1-2‰, 10 órát meghaladó repülést követően a tünetekkel járó MVT a nem terhes, egészséges felnőtt utazók 0,1-0,4‰-ét érinti évente. Terhesség alatt a MVT kockázata hatszoros. Ez a kockázati érték a terhesség kezdetétől érvényes. A MVT legsúlyosabb szövődménye a tüdőembólia, mely a terhesség során mind az anya, mind magzata életét közvetlenül veszélyezteti.
Rizikótényező a hosszú (3 órán túli) repülési idő, ha volt már a nőnek trombózisa, ha túlsúlyos (100 kg, ill. BMI 30 felett), ha nem csak egy gyermeket hord a szíve alatt, ha dohányzik, ha idősebb, ha lábai visszeresek.
A szakma javaslatai a megelőzésre: mozgás, sétálgatás repülés közben, megfelelő mennyiségű folyadék, alkohol, koffein tartalmú, valamint szénsavas italok kerülése, megfelelő ülőhely megválasztása (a folyosó mellett), kompressziós gumiharisnya viselése. Nem bizonyított, hogy az acetil-szalicilsav (pl. Aspirin) biztosan megelőzi az MVT-t. Ezért jobb a körültekintés és az orvos tanácsának megszívlelése.
Családinet hozzászólások:
Előző hír
Várandósság és házikedvenc
Következő hír
Ne terhesen akarjon élsportoló lenni! - de...
LEGOLVASOTTABB
"Ez egy csoda, hogy ő itt van" - Gryllus Dorka nem számított rá és észre sem vette, hogy 47 évesen újra babát vár
Gryllus Dorka, a népszerű színésznő őszintén mesélt családi életéről és váratlan terhességéről Kadarkai Endre "Nőszintén" című műsorában. A most 52 éves színésznő elárulta, hogy 47 évesen, amikor már lemondott a gyermekvállalás lehetőségéről, hatalmas meglepetésként érte, hogy ismét babát vár.
Tragédia Győr mellett: Gyógyíthatatlan beteg volt a gyermek, akivel az anyja a vonat elé lépett
Győr közelében, Ménfőcsanak mellett egy 41 éves nő végzetes döntést hozott: péntek este karjában hároméves kisfiával egy száguldó vonat elé lépett. A környékbelieket sokkolta az eset, amelyet egyesek szerint az anya kétségbeesése váltott ki, mivel gyermeke gyógyíthatatlan betegséggel küzdött. Az asszony vélhetően tudatosan választotta ki a helyszínt, ahol a vonatok nagy sebességgel haladnak, és ahol nem maradt esély a túlélésre.
Tragédia Tatabányán: öngyilkos lett egy általános iskolás diák
A rendőrség közigazgatási eljárás keretében nyomozást indított az ügy kivizsgálása érdekében.
Mi történik? Több mint 120 iskolában van bombariadó az országban
Csütörtök reggel bombariadókat jelentettek több budapesti és később vidéki iskolából is, miután fenyegető e-maileket kaptak az intézmények. Az érintett iskolák között vannak csepeli, óbudai és újpesti intézmények, valamint a XVII. kerületi Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium, illetve a Zrínyi Miklós Általános Iskola is.
Családi tragédia Győr közelében: karján a kisgyermekével lépett a vonat elé egy édesanya
Tragédia történt péntek este Győr-Ménfőcsanak közelében: egy édesanya, karján a gyermekével a vonat elé lépett. Az édesanya azonnal meghalt, a gyermek életéért a gyorsan kiérkező mentők küzdöttek, de nem tudták megmenteni – írja a MÁV-csoport Facebook-oldala.
Közösségi hozzászólások: