A tévézés is tanulás
Családinet [cikkei] - 2008-06-11
Informális és nem-formális tanulási módszerek a MindenTanulás napirendjén.
A MindenTanulásban nyilatkozó szakemberek szerint a tanulás kapcsán nem kell rögtön az ellenőrzőre, a szigorú professzorra vagy a becsengetésre gondolnunk. Tanulásnak számít az is, ha megnézünk egy ismeretterjesztő műsort a tévében, egyesületi tagok vagyunk, vagy a barátunk megmutatja egy új számítógépes program használatát. A lényeg tehát a tanulás, nem annak formája.
Bár sokan azért részesítik előnyben a tanulás formális vállfaját, mert a kurzus befejeztével államilag elismert oklevelet kapnak, a MindenTanulásban megszólaló Mayer József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet tudományos munkatársa szerint hiba lebecsülni a más jellegű képzéseket. Ott vannak például azok a tanfolyamok, amik abban segítenek, hogy minden korosztály jobban boldoguljon a való életben. Emlékezzünk csak a „Kattints rá, Nagyi” programra, mely az idősebbeket tanítja internetezni, de részt vehetünk e-ügyintézés vagy önkifejezés tréningen is, amik szintén ahhoz járulnak hozzá, hogy hatékonyabban végezzünk bizonyos tevékenységeket. Bár a nem-formális tanulás végén nem kapunk diplomát, az oktatók és a résztvevők véleménye alapján tudást annál inkább.
Azoknak, akinek még a nem-formális tanulás is túl kötöttnek tűnik, marad az élet, mint a tanulás színtere. Bár nincs klasszikus értelemben vett oktatónk mégis nap mint nap kerülhetünk olyan helyzetekbe, melyek új képességekkel, kompetenciákkal ruháznak fel bennünket. A csapatsport vagy az egyesületi munka például az együttműködési készségünket javítja, mely dr. Szigeti Tóth János, a Magyar Népfőiskolai Társaság elnöke szerint egyébként is "hiánycikknek" számít Magyarországon. A műsorban megszólaló szakértők szerint nincs igazuk azoknak sem, akik a tévénézést semmittevésnek bélyegzik, hisz a készülék érdekes és szórakoztató módon okít, tájékoztat bennünket a legkülönbözőbb témákról a közélet eseményeitől kezdve a kultúrán át egészen a tudományig. Fontos még kiemelni a baráti beszélgetések személyiség- és tudásfejlesztő mivoltát is, főleg ha miután hazaértünk, az újonnan szerzett információinkat az internet segítségével ki is egészítjük, azokat összefüggésbe helyezzük.
A nem-formális és az informális tanulás hatékonyságát mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy az Európai Unió kiadott egy olyan memorandumot, melyben arra ösztökéli tagországait, hogy népszerűsítse ezeket a tanulási módszereket. Tanulni tehát nem csak iskolában lehet, tanfolyamok és élethelyzetek sora áll a rendelkezésünkre, hogy képezzük, fejlesszük magunkat. Egy egész életen át.
A MindenTanulás című ismeretterjesztő sorozat a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet és az Akadémiai Tudás-Média Zrt. közreműködésével jött létre. A televíziós műsor célja, melyet minden kedden és csütörtökön vetít a Duna Televízió I-es és II-es csatornája, az élethosszig tartó tanulással, felnőttképzéssel, szakképzéssel kapcsolatos területek érdekességeinek és lehetőségeinek bemutatása és népszerűsítése. A www.mindentanulas.hu weboldalon előadások, kerekasztal-beszélgetések és riportfilmek várják az érdeklődőket, a www.nive.hu weboldal pedig jó kiindulási pont annak, aki kedvet kapott a szakmai fejlődéshez.
Bár sokan azért részesítik előnyben a tanulás formális vállfaját, mert a kurzus befejeztével államilag elismert oklevelet kapnak, a MindenTanulásban megszólaló Mayer József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet tudományos munkatársa szerint hiba lebecsülni a más jellegű képzéseket. Ott vannak például azok a tanfolyamok, amik abban segítenek, hogy minden korosztály jobban boldoguljon a való életben. Emlékezzünk csak a „Kattints rá, Nagyi” programra, mely az idősebbeket tanítja internetezni, de részt vehetünk e-ügyintézés vagy önkifejezés tréningen is, amik szintén ahhoz járulnak hozzá, hogy hatékonyabban végezzünk bizonyos tevékenységeket. Bár a nem-formális tanulás végén nem kapunk diplomát, az oktatók és a résztvevők véleménye alapján tudást annál inkább.
Azoknak, akinek még a nem-formális tanulás is túl kötöttnek tűnik, marad az élet, mint a tanulás színtere. Bár nincs klasszikus értelemben vett oktatónk mégis nap mint nap kerülhetünk olyan helyzetekbe, melyek új képességekkel, kompetenciákkal ruháznak fel bennünket. A csapatsport vagy az egyesületi munka például az együttműködési készségünket javítja, mely dr. Szigeti Tóth János, a Magyar Népfőiskolai Társaság elnöke szerint egyébként is "hiánycikknek" számít Magyarországon. A műsorban megszólaló szakértők szerint nincs igazuk azoknak sem, akik a tévénézést semmittevésnek bélyegzik, hisz a készülék érdekes és szórakoztató módon okít, tájékoztat bennünket a legkülönbözőbb témákról a közélet eseményeitől kezdve a kultúrán át egészen a tudományig. Fontos még kiemelni a baráti beszélgetések személyiség- és tudásfejlesztő mivoltát is, főleg ha miután hazaértünk, az újonnan szerzett információinkat az internet segítségével ki is egészítjük, azokat összefüggésbe helyezzük.
A nem-formális és az informális tanulás hatékonyságát mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy az Európai Unió kiadott egy olyan memorandumot, melyben arra ösztökéli tagországait, hogy népszerűsítse ezeket a tanulási módszereket. Tanulni tehát nem csak iskolában lehet, tanfolyamok és élethelyzetek sora áll a rendelkezésünkre, hogy képezzük, fejlesszük magunkat. Egy egész életen át.
A MindenTanulás című ismeretterjesztő sorozat a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet és az Akadémiai Tudás-Média Zrt. közreműködésével jött létre. A televíziós műsor célja, melyet minden kedden és csütörtökön vetít a Duna Televízió I-es és II-es csatornája, az élethosszig tartó tanulással, felnőttképzéssel, szakképzéssel kapcsolatos területek érdekességeinek és lehetőségeinek bemutatása és népszerűsítése. A www.mindentanulas.hu weboldalon előadások, kerekasztal-beszélgetések és riportfilmek várják az érdeklődőket, a www.nive.hu weboldal pedig jó kiindulási pont annak, aki kedvet kapott a szakmai fejlődéshez.
Családinet hozzászólások:
Előző hír
Személyiségünk lenyomata: a kéz
Következő hír
Szelektív kollekció
LEGOLVASOTTABB
Az emlődaganat helyi kiújulásának típusa és ideje előrejelezheti a lehetséges áttéteket
Gépi tanulás segítségével nagy pontossággal megjósolható, hogy az emlőrák elsődleges kezelése után milyen típusú helyi kiújulásra van esély, és ezután kialakulhatnak-e szervi áttétek, derül ki a Semmelweis Egyetem friss kutatásából. A szakemberek 154 beteg adatainak elemzésével egyebek mellett kimutatták, hogy minél több idő telik el az első diagnózis és a tumor visszatérése között, annál kisebb az áttétek kockázata. A kutatás eredményei fontos lépést jelenthetnek a személyre szabott terápiás stratégiák kialakításában.
Egy anya megkéselte 11 éves fiát egy Disneyland-i kirándulás után
A szülői szeretetnek a világ legbiztonságosabb helyét kellene jelentenie egy gyermek számára. Tragikus módon azonban előfordul, hogy éppen a gondviselők okoznak fájdalmat. Nemrégiben egy anya állítólag halálra késelte 11 éves fiát egy Disneyland-i kirándulást követően.
A ferde testhelyzetben való alvás előnyei
A ferde testhelyzetben való alvás egy enyhén döntött fekvőfelület révén hasznosítja a gravitációt. Az ötlet nem újkeletű: bizonyos állatfajok és már az ókori egyiptomiak is felismerték, hogy a fej kissé megemelt helyzete sokszor előnyösebb. A modern tudomány pedig megerősíti, hogy a 3,5-5 fokos szöggel megemelt ágy segítheti a jobb alvást, a regenerációt és a méreganyagok eltávolítását.
Fiatal édesanya tragédiája: agyvérzés következtében hunyt el a szülés után
Megdöbbentő tragédia rázta meg a nyíregyházi közösséget: egy 22 éves kismama életét vesztette nem sokkal gyermeke születése után. Az eset körülményeit jelenleg is vizsgálják a hatóságok és az egészségügyi szakemberek.
Dráma az esküvőn: az oltár előtt esett össze a menyasszony
Stressz, éhezés és a boldogító igen - avagy hogyan NE készüljünk a nagy napra.
Közösségi hozzászólások: