SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEKHÚSVÉT

Dühöngő füzet és egyéb praktikák az agresszió ellen

- 2017-11-11
A düh és az agresszió kontrollált formában egy természetes emberi ösztön a gyerek és a felnőtt számára is. Csaknem 30 éves tanítói pályám során az évek alatt egyre több ingerült, agresszív gyermek került az iskola falai közé.

Ennek oka gyakran az, hogy a szülők egyre kevesebbet foglalkoznak gyermekeikkel, a „mindent megadás”, az anyagi dolgokkal való elhalmozás fontosabb a szeretetnél, hiányzik  a kommunikáció , a TV-nek és a számítógépnek is vannak káros hatásai.

Az agresszió leggyakrabban megjelenő formái az iskolában:

  • agresszív kommunikáció: szóban „bántják” egymást, üvöltenek, sértő megjegyzéseket mondanak,
  • agresszív játékok játszása: bottal kergetik, ütik a másikat, egymás nyakát szorongatják…
  • tetlegesség: vélt vagy valós sérelmeikre fizikai fájdalmat okoznak ütéssel, rúgással, harapással.

Több évtizedes megfigyeléseim, tapasztalataim alapján mondhatom, hogy ezek a gyerekek általában testi fejlettségükben elmaradnak társaiktól, a tanulásban esetleg lassabban haladnak, ezért gyakran agresszióval kompenzálnak. Ezek az érzések, indulatok belső feszültségből adódnak a gyerekeknél és a felnőtteknél egyaránt. Mindezek ismeretében találtam ki, hogy bevezetem a DÜHÖNGŐ FÜZETET.

Ez egy bármilyen füzet lehet, amibe a felmerült sérelmeiket írhatják le. Természetesen név nélkül kerül bele a problémák leírása. Úgy gondoltam, jó, ha ezeket a dolgokat „kíírják” magukból a tanulók. Megfogalmazhatják mi bántja, milyen sérelem érte őket. A tanári asztalon elhelyezett füzetbe az órák közötti szünetekben, valamint a délutáni szabadidőben írhatnak a diákok. Szabály, hogy egymás írásait nem nézegethetik, bele nem javíthatnak. Érdekes megfigyelni, milyen különböző a tanulók lelki világa, ki mit él meg sérelemnek, bántásnak. A felgyülemlett harag és agresszió miatt ezeknek a gyerekeknek a mozgásigényük is nagyobb, mint társaiknak. Ezért én az órán megengedem az ilyen tanulónak, hogy letörölje a táblát, kioszthatja a tankönyveket, összeszedheti a füzeteket. Jó hatással van rájuk, ha óra közben mozoghatnak. Jelenlegi osztályom, akik most harmadikosok, Polgár Judit képességfejlesztő Sakkpalota programjában is részt vesz. Ennek egyik része a sakktallérok segítségével gazdasági ismeretek megismerése, elsajátítása, szöveges feladatokban való használata. A tallérok felhasználásának új módja nálunk a SAKKTALLÉROK GYŰJTÉSE.

Ennek bevezetését a következők indokolták:

  • minden tanuló különböző személyiség, más-más tanulási képességekkel,
  • ne érezzék, hogy mindig a jobb képességűek kapnak lehetőséget,
  • jó cselekedetekért lehet gyűjteni (szemétszedés, önkéntes segítségnyújtás a társnak, házi feladat elvitele a beteg osztálytársnak, rendrakás a szekrényben és a polcokon, segítségnyújtás az iskolában dolgozó felnőtteknek, stb…)

A sakktallérok gyűjtése az osztályban található tablón névre szóló borítékokban történik. Még nem fordult elő, hogy átrakták volna egymás sakktallérjait, becsületesen gyűjtögetnek. Ezekhez a jó cselekedetekhez nem kell kiemelkedő tanulónak lenni, ellenkezőleg, tapasztalatom szerint az agresszívabb, durvább gyerekek nagyon szívesen „tesznek jót”. A megszerzett tallérokat félévente megszámoljuk, és vásár keretében kapnak érte jutalmat. Természetesen ez is differenciáltan történik, a kevesebb tallér kisebb értékű jutalmat érdemel. Több lehetőség közül választhatnak, de érdekes megfigyelni, hogy édességeknek nagyobb sikere van, mint más, esetleg értékesebb tárgyjutalmaknak. Nyilvánvalóan ezek a praktikák nem minden gyermeknél célra vezetőek, az én pedagógus pályámon eddig beváltak. Ajánlom mindenkinek kipróbálásra!

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.
 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Az emlődaganat helyi kiújulásának típusa és ideje előrejelezheti a lehetséges áttéteket

Gépi tanulás segítségével nagy pontossággal megjósolható, hogy az emlőrák elsődleges kezelése után milyen típusú helyi kiújulásra van esély, és ezután kialakulhatnak-e szervi áttétek, derül ki a Semmelweis Egyetem friss kutatásából. A szakemberek 154 beteg adatainak elemzésével egyebek mellett kimutatták, hogy minél több idő telik el az első diagnózis és a tumor visszatérése között, annál kisebb az áttétek kockázata. A kutatás eredményei fontos lépést jelenthetnek a személyre szabott terápiás stratégiák kialakításában.

A ferde testhelyzetben való alvás előnyei

A ferde testhelyzetben való alvás egy enyhén döntött fekvőfelület révén hasznosítja a gravitációt. Az ötlet nem újkeletű: bizonyos állatfajok és már az ókori egyiptomiak is felismerték, hogy a fej kissé megemelt helyzete sokszor előnyösebb. A modern tudomány pedig megerősíti, hogy a 3,5-5 fokos szöggel megemelt ágy segítheti a jobb alvást, a regenerációt és a méreganyagok eltávolítását.

Egy anya megkéselte 11 éves fiát egy Disneyland-i kirándulás után

A szülői szeretetnek a világ legbiztonságosabb helyét kellene jelentenie egy gyermek számára. Tragikus módon azonban előfordul, hogy éppen a gondviselők okoznak fájdalmat. Nemrégiben egy anya állítólag halálra késelte 11 éves fiát egy Disneyland-i kirándulást követően.

Fiatal édesanya tragédiája: agyvérzés következtében hunyt el a szülés után

Megdöbbentő tragédia rázta meg a nyíregyházi közösséget: egy 22 éves kismama életét vesztette nem sokkal gyermeke születése után. Az eset körülményeit jelenleg is vizsgálják a hatóságok és az egészségügyi szakemberek.​

Életmentés-Elsősegély Egészségügyi vészhelyzetben

Az elsősegélynyújtás és az életmentő beavatkozások kapcsán gyakran felmerül a kérdés, hogy "Miért kellene ezt tudnom? Nem vagyok egészségügyi szakember!" Erre a válasz egyszerű: a váratlan események nem válogatnak szakmai háttér vagy felkészültségi szint szerint.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja