Dühöngő füzet és egyéb praktikák az agresszió ellen
Ennek oka gyakran az, hogy a szülők egyre kevesebbet foglalkoznak gyermekeikkel, a „mindent megadás”, az anyagi dolgokkal való elhalmozás fontosabb a szeretetnél, hiányzik a kommunikáció , a TV-nek és a számítógépnek is vannak káros hatásai.
Az agresszió leggyakrabban megjelenő formái az iskolában:
- agresszív kommunikáció: szóban „bántják” egymást, üvöltenek, sértő megjegyzéseket mondanak,
- agresszív játékok játszása: bottal kergetik, ütik a másikat, egymás nyakát szorongatják…
- tetlegesség: vélt vagy valós sérelmeikre fizikai fájdalmat okoznak ütéssel, rúgással, harapással.
Több évtizedes megfigyeléseim, tapasztalataim alapján mondhatom, hogy ezek a gyerekek általában testi fejlettségükben elmaradnak társaiktól, a tanulásban esetleg lassabban haladnak, ezért gyakran agresszióval kompenzálnak. Ezek az érzések, indulatok belső feszültségből adódnak a gyerekeknél és a felnőtteknél egyaránt. Mindezek ismeretében találtam ki, hogy bevezetem a DÜHÖNGŐ FÜZETET.
Ez egy bármilyen füzet lehet, amibe a felmerült sérelmeiket írhatják le. Természetesen név nélkül kerül bele a problémák leírása. Úgy gondoltam, jó, ha ezeket a dolgokat „kíírják” magukból a tanulók. Megfogalmazhatják mi bántja, milyen sérelem érte őket. A tanári asztalon elhelyezett füzetbe az órák közötti szünetekben, valamint a délutáni szabadidőben írhatnak a diákok. Szabály, hogy egymás írásait nem nézegethetik, bele nem javíthatnak. Érdekes megfigyelni, milyen különböző a tanulók lelki világa, ki mit él meg sérelemnek, bántásnak. A felgyülemlett harag és agresszió miatt ezeknek a gyerekeknek a mozgásigényük is nagyobb, mint társaiknak. Ezért én az órán megengedem az ilyen tanulónak, hogy letörölje a táblát, kioszthatja a tankönyveket, összeszedheti a füzeteket. Jó hatással van rájuk, ha óra közben mozoghatnak. Jelenlegi osztályom, akik most harmadikosok, Polgár Judit képességfejlesztő Sakkpalota programjában is részt vesz. Ennek egyik része a sakktallérok segítségével gazdasági ismeretek megismerése, elsajátítása, szöveges feladatokban való használata. A tallérok felhasználásának új módja nálunk a SAKKTALLÉROK GYŰJTÉSE.
Ennek bevezetését a következők indokolták:
- minden tanuló különböző személyiség, más-más tanulási képességekkel,
- ne érezzék, hogy mindig a jobb képességűek kapnak lehetőséget,
- jó cselekedetekért lehet gyűjteni (szemétszedés, önkéntes segítségnyújtás a társnak, házi feladat elvitele a beteg osztálytársnak, rendrakás a szekrényben és a polcokon, segítségnyújtás az iskolában dolgozó felnőtteknek, stb…)
A sakktallérok gyűjtése az osztályban található tablón névre szóló borítékokban történik. Még nem fordult elő, hogy átrakták volna egymás sakktallérjait, becsületesen gyűjtögetnek. Ezekhez a jó cselekedetekhez nem kell kiemelkedő tanulónak lenni, ellenkezőleg, tapasztalatom szerint az agresszívabb, durvább gyerekek nagyon szívesen „tesznek jót”. A megszerzett tallérokat félévente megszámoljuk, és vásár keretében kapnak érte jutalmat. Természetesen ez is differenciáltan történik, a kevesebb tallér kisebb értékű jutalmat érdemel. Több lehetőség közül választhatnak, de érdekes megfigyelni, hogy édességeknek nagyobb sikere van, mint más, esetleg értékesebb tárgyjutalmaknak. Nyilvánvalóan ezek a praktikák nem minden gyermeknél célra vezetőek, az én pedagógus pályámon eddig beváltak. Ajánlom mindenkinek kipróbálásra!
Közösségi hozzászólások: