SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Közösségformálás hatékonyan

- 2017-11-10
A téma rendkívül fontos és aktuális napjainkban a közösségi nevelésben. Amint a gyermek közösségbe kerül, foglalkoznunk kell az elfogadással, a befogadással. Az igazi kihívás az, hogy a gyermekeket is ráébresszük arra, hogy milyen sokfélék vagyunk, mennyi értéket hordoznak ők maguk, és minden egyes társuk.

Fontos számomra, hogy „korunk pedagógiája elismerje az egyének közötti különbözőségeket, a másságot, és a különböző egyének együtt nevelését célozza meg” 
Papp Gabriella (2006.): A differenciálás megközelítésének néhány szempontja a tanulásban akadályozott tanulók együtt és különnevelése során; Fejlesztő Pedagógia 2006/6. 12-16.

Az óravezetés során minden pedagógusnak fontos eszköze a differenciálás. Nemcsak a tanulók képességbeli és munkatempóbeli különbségeiből adódó munkavégzésben segít, hanem kiváló eszköze lehet az empátia fejlesztésének is. A másik elfogadását, az önbizalom megerősítését segíti a párban tanulás, a hagyományos csoportmunka és a kooperatív technikák alkalmazása.

A kooperatív szemlélettel azonosuló pedagógus rengeteget tud segíteni a kiközösítés megelőzésében, a hátrányos helyzetű gyermek beilleszkedésében, a kirekesztés megelőzésében, az integrált gyermek elfogadásában. „A kölcsönös tiszteletre alapozott együttműködést és a közösség minden tagjának egyéni teljesítményét előtérbe állító szemlélet ellentétben áll a versenyszellem hangsúlyozásával, ahol az egyének a csoport többi tagját igyekszenek túlszárnyalni.” 
http://www.ofi.hu/tudastar/ohidy-andrea-eredmenyes

Az osztályomba járó gyerekekkel és szüleikkel elsőtől negyedik osztályos korukig van napi kapcsolatom. A gyermekek, és hangsúlyozom a szülők szemléletének alakítása első osztály szeptember 1-jén kezdődik.

Gyakorlataimból a legegyszerűbb és jól bevált módszer a beszélgetés. Minden reggelt beszélgető körrel indítok. Ez spontán témákkal indul. Elmondhatják a gyerekek, hogy milyen hangulatban érkeztek az iskolába, előző nap milyen fontos esemény történt velük. Van olyan gyermek, aki hetekig, hónapokig nem kapcsolódik be a beszélgetésbe. Ez természetes. A beszéd soha nincs kényszerítve. Egyszer mindenkinél eljön az az idő, amikor nyit kifelé. Fontos, hogy megtanulják a gyerekek kulturáltan meghallgatni a másikat, és tudjanak kérdezni egymástól. A reggeli beszélgetés során a tanulók pillanatnyi lelkiállapota azonnal kirajzolódik. Ha kiderül, hogy valaki szomorú, rosszkedvű, megbeszéljük, hogy őrá aznap különösen figyelünk.

Szívesen alkalmazok egyfajta hangulattérképet is. Például felsorakoznak a tanulók az osztályterem két vége között egy képzelt vonalon hangulatuk szerint. A vonal egyik végén a kiváló, a másik végén a rossz hangulatban lévő tanulók állnak. Egy percet vesz igénybe és megkönnyítheti az egész napi munkánkat a gyerekek lelkiállapotának ismerete.

Amikor már tudunk írni és olvasni, gyakran alkalmazom az „Ez vagyok Én” játék valamelyik változatát. Papírdarabra írja minden gyermek 5-5 jellemző tulajdonságát (később iskolafokozattól és tananyagtól függően lehet kérni igét, rokon értelmű szavakat, mellékneveket a papírlapra). Feltétel, hogy a jó tulajdonság legyen többségben. Csak egy negatívumot fogadunk el. A papírlapokat összegyűrjük és kosárba dobjuk. Mindenki húz egyet és felolvassa a ráírtakat. 

Megpróbáljuk kitalálni, ki írt magáról. Időigényes tevékenység, de nagyon szeretik a gyerekek. A tanító számára nagyon hasznos. Kiválóan fejleszti az önértékelést és az empátia készségét.

Az agresszió kialakulásának megelőzésében, az önbizalom megerősítésében tapasztalatom szerint rendkívül fontos szerepe van a dicséretnek. Az agressziót elmarasztalással, tiltással, fekete ponttal hatékonyan nem lehet visszafojtani. Nincs az a gyermek, akit ne lehetne valamiért megdicsérni. Ezt a valamit kell megtalálni. Persze, mindenkihez más a kulcs. Lehet az egy érintés, piros pont, egy elismerő szó, egy tekintet, egy pótfeladat, egy szerepvállalás.

Kiváló eszköze a közösségépítésnek az ünnep. Nálunk mindenki megtarthatja a születésnapját. Az ünnepeltnek énekelünk, rajzolunk. Az szülinapos tortával, süteménnyel kedveskedik az osztálynak. Ebben a helyzetben mindenki fontosnak érzi magát. A szülinapos azért, mert őt ünneplik, a többiek pedig azért, mert ők a vendégek. 

A jó közösség nemcsak a gyerekekről szól. Úgy tudunk elfogadó, barátságos közösséget formálni, ha a szülői közösséget is ápoljuk. Erre évente két nagy iskolai rendezvény során (farsangi bál, gyereknap) van lehetőségünk, továbbá a tanév során még két alkalommal rendezünk szülőkkel közös osztályprogramot. A közös főzés, játék, kirándulás során lehetőség nyílik olyan beszélgetésekre, amelyek közös célunkat, a gyermekek fejlődését segítik. 

Egy szeretetteljes, elfogadó közösséget bátran bocsájtok útjára a felső tagozatba. Azt gondolom, az alsó tagozat négy éve nagyon meghatározó a gyerekek életében.

„A nevelő munkája az olyan kertészéhez hasonlatos, aki különféle növényeket ápol. Az egyik növény a tűző napsugarat kedveli, a másik a hűvös árnyékot, az egyik a patakpartot, a másik a kopár hegycsúcsot, ez homokos talajon nő a legjobban, az kövér agyagban. Valamennyit a neki megfelelő módon kell ápolni, különben sohasem fejlődnek ki teljesen.”

/’Abdu’l – Bahá/

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Három gyerek tűnt el Szigetszentmiklósról

A szigetszentmiklósi rendőrök a lakosság segítségét kérik három gyermek eltűnésének felkutatásában.

Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

Az ünnepi időszakban tömegesen jelentkeznek a sürgősségi ellátásban az epekólikás betegek. Dr. Pászthory Erzsébet, a Gasztroenterológiai Központ gasztroenterológus, belgyógyász szakorvosa szerint, ha valaki már átélt ilyen rohamot, az soha nem felejti el; megfelelő kezelés híján pedig bármikor újra jelentkezhetnek a tünetek, és akár súlyosabb szövődményeket is okozhatnak a kövek.

Elmúlhat-e magától a pánikbetegség?

A pánikbetegséggel nehéz együtt élni, különösen, ha úgy érezzük, kicsúszik a kezeink közül a kontroll a rohamok kapcsán. Érdemes-e arra várni, hogy majd "magától" elmúlik a nehézség? Egyáltalán léteznek-e olyan eszközök, amelyekkel elősegíthetjük a javulást? Mikor és miért érdemes orvoshoz fordulni? Dr. Veres Andrea főorvos, a Pszichiátriai Központ pszichiátere adott választ a kérdésekre.

Óriási a korai felismerés jelentősége a nőgyógyászati daganatoknál is

A daganatos betegségek korai felismerése sok esetben élet-halál kérdése lehet, de legalábbis meghatározza a kezelés lehetőségeit. Így van ez a nőgyógyászati daganatok esetében is: minél korábban sikerül felismerni a betegséget, annál jobbak lehetnek a kilátások. Dr. Hernádi Balázs, a Nőgyógyászati Központ szülész-nőgyógyásza, a nőgyógyászati onkológia specialistája elmagyarázta, mikor, kinek és milyen vizsgálatok szükségesek az időben történő diagnosztizáláshoz.

Újévi fogadalom: 2025-ben ne hagyjuk ki a „nagyrutin” vizsgálatot!

Huszonegy éves kor fölött rizikófaktorok, tünetek hiányában legalább öt évente, krónikus betegség, idős életkor esetén évente javasolt a laborvizsgálat, amely fényt deríthet a tartós fáradékonyság, sápadtság, szem alatti sötét karikák, ingerlékenység, hajhullás, gyors hízás vagy fogyás, haspuffadás, bőrproblémák, véres vizelet vagy széklet hátterében húzódó problémákra is. Mindez azért fontos, mert az időben felfedezett betegségek, nagyobb hatékonysággal gyógyíthatók - mondja dr. Torzsa Péter, a Semmelweis Egyetem Családorvosi Tanszékének vezetője.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja