Ölben ülve olvasni
- 2017-11-03
Hogy otthon is jusson kedv, idő a hatékony olvasásra, íme pár ötlet. Ez akár este, negyed órán át végezve is hasznos. A lényeg, hogy teljesen (offline módban) gyerekünkre koncentráljunk, kerüljünk egymáshoz közel, és a fókusz ne a teljesítményen, hanem a szülő-gyerek kapcsolaton legyen. Ha ezt biztosítják, cserébe írok pár rendhagyó ötletet az olvasásgyakorlásra - tanári szemmel.
- Egyikőnk olvas, a másik tapssal a hangerőt szabályozza. 3 fokozat van, ahány tapsot hallunk, annyira hangosan kell olvasnunk.
- Direkt rontson el pár szót, a kisgyerek jelölje, majd a végén javítsa ki Önt.
- Visszhangolvasás: először a szülő olvas egy mondatot, utána a gyerek hangoztatja ugyanazt. Szerepcserével is remekül működik.
- Kössünk egyezséget, milyen szavakat ne olvassunk fel? Lehetnek ezek a főnevek, a melléknevek, akár a 3 szótagnál hosszabbak, vagy a vessző utáni szavak.
- A szöveg elolvasása után egymást váltva, össze-vissza sorrendben emeljünk ki mondatokat a meséből. Csak azt lehet olvasni, ami még nem hangzott el (jelölni ér). Aki olyat olvas, ami már volt, veszít/hibapont jár érte.
- Szomszédok: egyikőnk kijelöl egy mondatot a szövegből, a másik az előtte és utána lévő mondatot olvassa fel.
- Ha naplót ki lehet nyírni, akkor könyvet is. A színeket jelölő szót karikázzuk színesre, ha valami nagy, akkor nagy dolgot pingáljunk mellé! A számoknál ragaszthatunk a számnak megfelelő darabú matricát, kövecskét, flittert az oldalra… Utánozzuk a hangutánzó szavakat, játsszuk el a párbeszédeket. A közös olvasmányokból vezethetünk naplót, a legemlékezetesebb mesejeleneteket megörökítve, mindezt persze közösen.
7+1. Memóriába! Egymást váltó olvasáskor 3 mondatot rakhatunk a másik memóriájába. Amikor egyik olvas, a másik azt mondja, „memória”! A szöveg végigolvasása után a másik által kijelölt 3 mondat tartalmát - könyv nélkül - el kell mondanunk.
Milyen könyvet válasszunk? Lényegében mindegy. Szeresse a gyerek! Nyelvtanilag kevés a rossz könyv. A kortárs éppúgy megfelel, mint saját gyerekkorunk könyvei. Nem fontos megvásárolni, kitűnő program a közös könyvtárba járás. Jó szórakozást!
Fotó: henriquesaf / pixabay
A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.
Családinet hozzászólások:
LEGOLVASOTTABB
Az emlődaganat helyi kiújulásának típusa és ideje előrejelezheti a lehetséges áttéteket
Gépi tanulás segítségével nagy pontossággal megjósolható, hogy az emlőrák elsődleges kezelése után milyen típusú helyi kiújulásra van esély, és ezután kialakulhatnak-e szervi áttétek, derül ki a Semmelweis Egyetem friss kutatásából. A szakemberek 154 beteg adatainak elemzésével egyebek mellett kimutatták, hogy minél több idő telik el az első diagnózis és a tumor visszatérése között, annál kisebb az áttétek kockázata. A kutatás eredményei fontos lépést jelenthetnek a személyre szabott terápiás stratégiák kialakításában.
A ferde testhelyzetben való alvás előnyei
A ferde testhelyzetben való alvás egy enyhén döntött fekvőfelület révén hasznosítja a gravitációt. Az ötlet nem újkeletű: bizonyos állatfajok és már az ókori egyiptomiak is felismerték, hogy a fej kissé megemelt helyzete sokszor előnyösebb. A modern tudomány pedig megerősíti, hogy a 3,5-5 fokos szöggel megemelt ágy segítheti a jobb alvást, a regenerációt és a méreganyagok eltávolítását.
Egy anya megkéselte 11 éves fiát egy Disneyland-i kirándulás után
A szülői szeretetnek a világ legbiztonságosabb helyét kellene jelentenie egy gyermek számára. Tragikus módon azonban előfordul, hogy éppen a gondviselők okoznak fájdalmat. Nemrégiben egy anya állítólag halálra késelte 11 éves fiát egy Disneyland-i kirándulást követően.
Fiatal édesanya tragédiája: agyvérzés következtében hunyt el a szülés után
Megdöbbentő tragédia rázta meg a nyíregyházi közösséget: egy 22 éves kismama életét vesztette nem sokkal gyermeke születése után. Az eset körülményeit jelenleg is vizsgálják a hatóságok és az egészségügyi szakemberek.
Életmentés-Elsősegély Egészségügyi vészhelyzetben
Az elsősegélynyújtás és az életmentő beavatkozások kapcsán gyakran felmerül a kérdés, hogy "Miért kellene ezt tudnom? Nem vagyok egészségügyi szakember!" Erre a válasz egyszerű: a váratlan események nem válogatnak szakmai háttér vagy felkészültségi szint szerint.
Közösségi hozzászólások: